Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 613

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Cardis2011-12-07 20:21
Antal inlägg: 373

Konsumentköpslagen
Hej!

Har ett litet dilemma. Har letat fibrilt i paragraferna över vad som avser Garantier, men det enda jag hittar är garantier gällande varor.

Någon där ute som vet hur det fungerar med Garantier i tjänster och dylikt? Anser man tjänsten som en såld vara?
Ingår det en garanti per automatik om säljaren/näringsidkaren ej avsäger sig denna?
Eller går man helt enkelt på sin 3 åriga reklamationsrätt?

Tack på förhand

recidivfara - Ej medlem längre2011-12-07 20:32
Antal inlägg: 2385

börja med att titta i konsumenttjänstlagen istället.

marmeladov222011-12-07 20:36
Antal inlägg: 4211

och leta febrilt eller?

arbetslinjen - Ej medlem längre2011-12-07 20:40
Antal inlägg: 1268

Antar att det man kan förvänta sig är att tjänsten utförs fackmannamässigt och enligt skråets alla regler. Om du behöver hjälp med något särskilt brukar kommunen ha konsumentvägledare man kan vända sig till.

Cardis2011-12-07 21:47
Antal inlägg: 373

Jo, tänkte allt ringa och höra mig för. Men någon kanske visste något om hurvida en "tjänst" går som "vara" eller har helt andra lagar

Bitte - Administratör2011-12-07 21:49
Antal inlägg: 24200

Kolla med konsumentvägledaren i din kommun,, vad är det för "tjänst" du pratar om då ?? Kanske lättare att hitta ett svar om man vet

Bitte

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-12-07 21:56
Antal inlägg: 493

Vad jag vet är det längre garanti på tjänster. I Plus var det ngt åt det hållet

Anthem2011-12-07 21:56
Antal inlägg: 139

Konsumentköplagen behandlar köp och byte av varor. Konsumenttjänstlagen behandlar köp av tjänster. En garanti är en fördelaktig -ensidig- utfästele som en näringsidkare (frivilligt) ger en konsument. Garanti finns således inte reglerad i någon lagtext. Vad garantin omfattar och avser ska framgå av garantin.
Garanti av en tjänst vet jag inte riktigt hur du menar eftersom det inte finns. Det finns dock något som kallas "reklamation" och det är att du kan påtala ett fel på tjänsten du har köpt. Det skulle vara om hantverkaren satt dörren på fel t.ex. håll. 9-15§§ i Konsumenttjänstlagen behandlar vad som ska anses vara fel i tjänsten och 16-23§§ behandlar vad du som konsument har för rättigheter när det föreligger ett fel i tjänsten.

Anthem2011-12-07 21:58
Antal inlägg: 139

Annars finns det alltid konsumentvägledarna i de allra flesta kommuner, eller så upphandlar de den tjänsten från en större kommun. Du har alltid konsumentverket och konsumentombudsmannen som pysslar mer med principiella spörsmål vad gäller vilseledande marknadsföring och otillbörliga affärsmetoder/försäljning smetoder. Om det s.a.s. skulle skita sig riktigt med tjänsten du avser att reklamera... :)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?