Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 19 432 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| azen - Ej medlem längre | 2011-12-18 18:11 | |
![]() | Fourierserier Hej! Är det någon här som känner sig bra på fourieranalys, skulle behöva en förklaring på följande uppgift: Låt f(x)=(cos(x))^2 på intervallet (-pi, 0). Bestäm en Fourier-sinusserie över detta intervall. Uppgiften i dess ursprungliga form finns här: www.math.kth.se/math...8. Text.pdf Svaret finns här: www.math.kth.se/math...8. Svar.pdf Förstår dock ej hur jag kommer fram till det svaret, förstår att jag ska utveckla f till en udda funktion men sen tar det stopp. Tacksam för all hjälp som kan fås! :) | |
| janola53 | 2011-12-18 18:16 | |
![]() | fråga lund | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-12-18 21:39 | |
![]() | Spontant känns det inte som att så många mattesnillen sitter här | |
| MeeleX - Ej medlem längre | 2011-12-18 21:42 | |
![]() | Rekommenderar dig starkt att satsa på inlämningen för att få modul 3 klarad istället för att sätta dig med dessa idiotuppgifter på tentan ^^ Riktigt överjävliga är de där serierna/laplace osv | |
| azen - Ej medlem längre | 2011-12-18 23:14 | |
![]() | @MeeleX: Vad pratar du om, vi har bara en tenta. Laplacetransformen tycker jag dock är mycket trevlig, fourierserier och fouriertransformer är dock bara jobbiga. | |
| MeeleX - Ej medlem längre | 2011-12-18 23:47 | |
![]() | whoopsie, läste fel kurskod, tänkte att det var 6poängskursen, lite annorlunda upplägg på den :p nvm then, inte mycket jag minns gällande det där =/ | |
| kajix | 2011-12-19 20:58 | |
![]() | Det finns ett flertal här som är mer än kvalificerade att hjälpa till. Vänta bara. | |
| Anden_88 - Ej medlem längre | 2011-12-20 00:46 | |
![]() | Jag tror också att det finns ett flertal, antagligen generellt sett dom som blir mer lockade av strategidelen än orddelen av spelet;) Jag orkar eller kan tyvärr inte hjälpa. Då jag läste diffen sa till och med lärarna att fourierserierna var något de flesta studenterna aldrig brydde sig som att lära sig. Och möjligheten gavs att klara kursen, och även få ett bra betyg om man missade dom enstaka uppgifterna som kom på sånt på tentan. Nu vet jag inte hur den kursen du läser ser ut i upplägg, men min uppfattning var att lärarna förstod eleverna någorlunda väl, och la inte så mycket fokus på just fourier.. Fast du kanske är en väldigt ambitiös student som vill kunna precis allt?;) Eller så måste du kunna allt i din kurs? Jag är inte en så ambitiös student och jag ser fram emot att någon annan glänser lite och löser uppgiften :) | |
| azen - Ej medlem längre | 2011-12-20 08:20 | |
![]() | @Anden_88: Blir glad bara jag klarar kursen som heter differentialekvationer och transformer II som är en obligatorisk kurs i mitt program. Ca 4,5hp handlar om just fourieranalys där bland annat fourierserier, fouriertransformer och distributioner ingår. Jag skulle inte säga att jag är direkt överambitiös, tycker att vårt program borde läsa en annan kurs i differentialekvationer då det känns som om att denna kurs är riktad till de som läser teknisk fysik och har läst mycket mer matte än oss. | |