Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 443

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2011-12-20 10:04
Antal inlägg: 37631

I vilken ålder började ni
Hur gamla va era telningar när dom fick äta godis första gången ?och hur konsekventa har ni varit med godis regler ?

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-20 10:07
Antal inlägg: 37631

I går var jag i ett köpcentrum,och en mamma "stångades med sin 2åring han ville och hon ville inte eller tvärt om sonen skrek i högan sky,jag hade tröttnat innan det började,jag tänkte stackars mamma som inte uppfunnit dumleklubban än

wildman2011-12-20 10:08
Antal inlägg: 3860

Jag har aldrig trott på extremt hårda regler och tabun kring detta. Dramatiserar man det så skapar man bara en överdriven hausse kring godis. Däremot så har vi alltid predikat att man inte ska äta det för mycket. Men har vi känt för det så har vi ätit det mitt i veckan, medans andra gånger har vi avstått från det på helgen när man klassiskt sett äter det. Däremot så har vi vänta så länge som möjligt med att introducera det för dom. Dom har själva fått upptäcka godis via kompisar/släktingar etc. Så jag gissar att det varit runt 4-5 års åldern det kommit smygande.

bosse_s2011-12-20 10:17
Antal inlägg: 366

Minns ingen ålder då jag först åt godis.

Det jag märkt är att "lördagsgodis" är en fantastiskt fin svensk kultur, som dock kan ställa till det lite. Dottern är född i USA och växt upp till fem där, och då var godis på undantag. När vi flyttade hit så blev det ett massivt (socialt, kulturellt!) tryck - på lördagar så får barn godis! Och så är det ju. Men klart bättre än varje dag, så klart!

gnill2011-12-20 10:28
Antal inlägg: 1942

jag trodde inte på så mycket restriktioner, men äter sällan godis och kakor själv, om det inte är ett festligt tillfälle. Men så fick jag en unge som gick i spinn på socker (särskilt sånt där artficiellt som är i glass och godis). Jag menar varje gång han åt kakor/godis/glass förvandlades han från en harmonisk unge till ett monster (nästan) med ilskeutbrott etc. Så det var ett enkelt val att vara restriktiv (däremot inte så enkelt att genomföra eftersom så fort vi gick bort kunde andra föräldrar/vuxna ge honom hur mycket som helst utan att fråga mig). Sen blev han stor nog att förstå sambandet själv och då kunde han avstå mera medvetet. Lördagsgodis fick han (en svensk tradition som bygger på en gräsligt oetisk forskning som genomfördes på personer med utvecklingsstörning på 50-talet), men då på kvällen så kunde han bryta ihop, skriva och gråta och somna sen... :)

Nu är han åtta år och de senaste två åren tål han socker bättre, men fortfarande håller vi oss helst till "riktiga" produkter, såna som inte innehåller glukossirap och annat skit som får blodsockret att gå i spinn. Bakar hellre själva, köper (dyr) riktig ekologisk glass, etc.

gnill2011-12-20 10:29
Antal inlägg: 1942

inte skriva, utan *skrika* förstås :)

88tinste2011-12-20 10:37
Antal inlägg: 636

Jag åt min första godis som 11 åring...innan dess var det en liten russinask på helgen, fruktsallad som dessert eller fika, kakor och bullar vid födelsedagar och pop corn ibland till helgen.
Äter inte godis mer än till helgen numera, då blir det kanske någon bit, ingen mängd.
Jag kommer nog uppfostra mina barn på samma sätt :)

MrAtomic2011-12-20 10:40
Antal inlägg: 452

Den studien känner jag inte till Gnill (om lördagsgodis), kan du inte berätta lite mer det lät intressant.

-Delika-tess2011-12-20 10:48
Antal inlägg: 1968

Detta är inte första diskussionen på Betapet om socker och de övriga har mer eller mindre spårat ur i hetska diskussioner..

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-20 11:17
Antal inlägg: 1019

Eftrersom jag själv är omättlig betr all sorts sötsaker, försökte jag vara strikt med just helggodis. Minns inte vilket år de fick börja med godis, men minns att farmor förstörde det vi försökte bygga upp. (Själv fick jag då ibland äta i smyg). Tyvärr lever jag inte alltid som jag lär. igår- EN VANLIG VARDAG (se mattråden) åt jag med hjälp av min man en hel ask mörk Alladin, som jag bröt upp. (det var tänkt som julklapp...).

milon - Ej medlem längre2011-12-20 11:21
Antal inlägg: 95

Frågan var ju vid vilken ålder barn skulle få godis för första gången? Jag har ett litet barnbarn på nästan 1,5 år, och hon får faktiskt redan lite godis ibland. Är nog lite tveksam till att det är bra, jag minns att jag gav mina barn godis först vid 4-5 års ålder, när de började efterfråga det. Då blev det lördagsgodis i måttliga mängder. De är nu i 30årsåldern och har aldrig haft behov av en enda tandlagning. Jag har en känsla av att traditionen med lördagsgodis är på väg ut, att barn äter godis också på andra dagar nu - men det var ju inte vad frågan gällde.

Goajag802011-12-20 11:27
Antal inlägg: 42

Min mamma är tandsköterska så det blev inte jättemycket av sötsaker när jag va liten, men 5 år ungefär va jag när mamma och pappa införde lördagsgodis. Själv har jag en son nu på sju och jag valde att inte göra så stor grej av lördagsgodis då jag inte vill ha gnäll och skrik i affären och nämner aldrig att det just är lördag och har fortfarande inte infört lördagsgodis som en rutin varje lördag vilket har lett till att jag inte har skrik och gnäll när vi handlar eller ett evigt tjat om när det är lördag. Godis är inte en självklarhet hos oss på en lördag.

apbur2011-12-20 12:10
Antal inlägg: 9699

MrAtomic, här finns en dokumentär om det Gnill pratar om: sverigesradio.se/sid...el =4217367

Satyra2011-12-20 12:11
Antal inlägg: 4561

Mina barn har ätit godis från ett års ålder, de är nu vuxna och ingen av dem är överviktig (tvärtom i så fall) och ingen av dem har varit några "monster" beteendemässigt undre uppväxten. Tvärtom där också, de har alltid varit ovanligt lugna (jämfört med andra barn).

Sonen har haft ett hål under sitt 20-åriga liv, dottern har kanske haft tre och hon är närmare 30.

Främst är det på lördagar de fått snask, men en och annan godisbit har nog slunkit ned även andra dagar.

bomah - Ej medlem längre2011-12-20 13:15
Antal inlägg: 1021

Sicken teaser till rubrik...

Åsa-Pia2011-12-20 13:32
Antal inlägg: 26

Men varför ger man små barn godis? Det syns på de barn som börjat "sent" att de inte frågar efter det men när man väl börjat då blir det fort ett måste. Så håll emot så länge det går. Ge russin eller annat istället då det serveras godis och fika.

Prärieklocka2011-12-20 14:28
Antal inlägg: 11487

Min äldsta dotter är fem år och äter nästan inget godis. Så här till jul får hon smaka ur chokladaskarna, i påskas fick hon sitt första godispåskägg (dock inte av oss, men vi godkände) och hon får äta godis om hon får en påse på ett kalas (har bara hänt nån gång). Vi har inget lördagsgodis, men hon kan alltså få äta vid speciella tillfällen. Som fredagsmys brukar hon ibland få salta pinnar eller popcorn, glass äter hon ibland och även kakor. Så det är inte så att hon inte får något gott att äta. Vi tycker bara att det är onödigt att införa lördagsgodis, eftersom det då kommer bli ett måste. När hon väl äter godis blir det väldigt speciellt, nästan högtidligt, lyxigt. Men jag vet inte om vi kan göra på samma sätt med vår minsting, bebis ännu, men sen får man se. Hoppas att vi inte ska förfalla helt och låta henne frossa i allt hon vill ha!

pion ekrot2011-12-20 17:26
Antal inlägg: 3340

Hur funkar det för er som är restriktiva att i sociala sammanhang där andra barn får godis? Blir det tryckt stämning/något problem?

Är det någon som haft diskussioner med t. ex dagis om att de inte ska ge socker till barnen?

88tinste2011-12-20 17:32
Antal inlägg: 636

Mina föräldrar informerade alla i omgivningen.
Jag gick hos dagmamma och där fick vi inget.
Om det var godis på kalas fick vi lära oss att tacka nej.
Även om jag och mina systrar inte fick godis när vi var små, så skrek vi inte och skapade "liv" i affären.
Vi var nöjda med frukten mm vi fick hemma.
Än idag är mitt favvo frukt

pion ekrot2011-12-20 17:37
Antal inlägg: 3340

88tinste: Ok! Argumenterade ni aldrig över det här? Ifrågasatte? Jag kommer inte vilja att mina framtida barn ska äta godis men har tänkt att det kommer bli klurigt! Men det där låter ju inte som det varit så svårt?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?