Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade39
Mobilspel
Pågående19 443

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Grynkorv2011-12-21 14:34
Antal inlägg: 237

Hjälp ang fri förskola vs deltidsarbetande förälder
En liten fråga till er andra föräldrar med barn i förskoleålder.

Jag jobbar deltid och hoppar in på extrapass upp till heltid, de dagar folk är sjuka, har sem etc.
Ibland infaller en långledighet för mig på en hel vecka och då har inte vårat barn någon förskola på ca 9 dagar. Förut har vi alltså inte fått lämna barnet, trots att det är fri förskola 15 tim/v. Nu har vi bytt avdelning och där fått höra att det finns föräldrar med liknande scheman som oss, där barnen ändå får gå sina 15 tim på förälderns lediga vecka.

Finns det någon annan här med erfarenhet i ämnet?

Incidental - Ej medlem längre2011-12-21 14:43
Antal inlägg: 7958

Fråga rektor, det kan inte vara olika regler som gäller.

slånbär2011-12-21 14:44
Antal inlägg: 5539

Om du jobbar deltid så har ditt barn rätt att gå på förskolan måndag till fredag hela dagar oavsett när din ledighet infaller. Du har väl inte barnet på förskolan om du råkar jobba helg ? Ditt barn ska ha samma rätt till kontinuitet som alla andra barn oavsett om du jobbar skirft, halv,del eller heltid. Väbnd dig till kommunen och fråga vad som gäller för det verkar som om någon har missuppfattat något i situationen här.

dala842011-12-21 15:06
Antal inlägg: 29

hur funkar det om man ha ställt upp sig som vikarie? har man rätt att lämna sitt barn på förskola då?

Incidental - Ej medlem längre2011-12-21 15:13

Ja, om barnet har en plats så klart.

Grynkorv2011-12-21 23:43
Antal inlägg: 237

slånbär- Det funkar absolut inte så som du säger i vår kommun. Jag arbetar oregelbundna dagar. En vecka 3 dagar. En annan vecka 2 dagar exempelvis. Ibland helg. Då är barnet givetvis inte på förskola. Enligt kommunen har man bara rätt att lämna barnet de dagar man arbetar. Och om det då utslaget på tre veckor (om man har treveckorsschema) uppgår till ex 16 timmar/v så får barnet bara vara på förskolan dessa 5 dagar på tre veckor. Kontinuitet är inte alls av intresse från kommunens sida. Är jag ledig, ja då ska barnet vara ledigt.

Incidental - Ej medlem längre2011-12-21 23:54

Tycker det är bra att barnet är med dig när du är ledig...... du är den person som är allra viktigast.

Lillstölla2011-12-22 01:06
Antal inlägg: 23831

Nu vet jag inte hur det är nu, men när jag jobbar på förskola hade alla barn rätt att vara 15 timmar per vecka även om föräldrarna hade ledigt just de dagarna, var arbetslösa osv.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?