Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 443

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mergallfeber2011-12-21 15:58
Antal inlägg: 132

bilskadefråga
Jag har fått papper från mitt försäkringsbolag där det står att min bil varit inblandad i en trafikolycka i mars i år (snabbt va??). Min undran är nu: när är det en trafikolycka, och när är det något för hemförsäkringen?

Om båda bilarna står still, är det då en trafikolycka? Ingen av bilarna har nuddat varandra utan enligt hans anmälan så ska jag ha repat hans bil, motorhuv, under min lastning av släpet jag hade.
Någon som vet?

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-21 18:06
Antal inlägg: 37631

ring ditt bolag

Bitte - Administratör2011-12-21 18:08
Antal inlägg: 24200

Så fort bilen är inblandad så är det väl en trafik/bilolycka

Bitte

Custard2011-12-21 18:47
Antal inlägg: 7

Om ett barn bucklar till en stillastående bil när det snubblar eller dylikt är det ansvarsdelen i hemförsäkringen som träder in. Om du av misstag repat hans bil tycker jag spontant det låter som just ansvadsdelen i hemförsäkringen kan täcka detta. Ring bolaget och berätta gärna vad du fick för besked.

mergallfeber2011-12-21 19:53

jo, jag försöker det Titttii, men kärringen är ju aldrig där! :)

Snälla Bitte LÄS. BILEN var ju inte inblandad. De stod parkerade och nuddade inte varandra!! Det var JAG som i så fall ska ha repat hans huv genom aktsamhet!

Elförzinkad - Ej medlem längre2011-12-21 20:02
Antal inlägg: 53

du skrev ju i ditt första inlägg att din bil var inblandad i ett tillbud, hur ska du ha det???

mergallfeber2011-12-21 20:06

Det är ju inte JAG som skrivit det från början, det är försäkringsbolaget som formulerat det så!!! Om man tar sig tid att läsa så skrev jag också att bilarna stod still och inte nuddat varandra! Det är ju därför jag undrar om någon VET om det då kan räknas som en trafikolycka!!!

cadette - Ej medlem längre2011-12-21 20:25
Antal inlägg: 277

"repat hans huv genom aktsamhet! "? :P

Ölbaronen2011-12-21 21:42
Antal inlägg: 201

heförsäkringen blir aldrig inblandad i en skadereglering som rör bilen. vare sig den står still eller ej.

slånbär2011-12-21 21:46
Antal inlägg: 5539

Men om det inte är bilen som har orsakat skadan utan du som person då måste det ju vara din hemförsäkring. om man inte har en bil och råkar genom oaktsamhet skada någon annans bil så är det ju ens hemförsäkring som gäller. Men som sagt-kolla med ditt bolag, det måste ju finnas fler än en person som jobbar där.

Custard2011-12-21 22:02

Precis, om man av misstag skadar annans egendom kan ansvarsskyddet i hemförsäkringen träda in. Hur det fungerar i detta fall vet jag dock inte.

Ölbaronen2011-12-21 22:02

ja men det har inget med ens bil att göra, om jag råkar repa din bil, med nitar i jeansen eller vadsomhelst är inte min bil inblandad och därigenom en ansvarsfråga.
Larmar jag din bil med luckan på släpet är det släpets försäkring som träder in.

Custard2011-12-21 22:32

Det är väl ingen som har diskuterat kring ens egen bil, utan om motpartens bil som faktiskt är den bil som drabbats av skadan?

Som jag har förstått saken finns europeisk lagstiftning som säger att både motordrivet fordon och eventuellt tillhörande släp ska ha en ansvarsförsäkring och detta har lösts på olika sätt i olika länder. Vissa länder kräver trafikförsäkring både på bil och släp, medan vi i Sverige ser till fordonskombinationen som en enhet. Därför finns ingen trafikförsäkring på släpvagn i Sverige utan skada orsakad av släpet går på bilens trafikförsäkring.

Vad jag förstår av frågeställningen har skadan uppstått i samband med lastning av släpet och inte av själva släpet.

Men visst, jag är ödmjuk och inser att jag inte har full kunskap och dessutom kan ha missförstått saker och ting.

slånbär2011-12-21 22:54
Antal inlägg: 5539

Om det är min bil eller mitt släp som orsakar skadan så ska det ju gå på bilförsäkringen men är det jag som person som genom oaktsamhet (eller ren illvilja) orsakar skadan så har ju bilen och släpet inte med det hela att göra. Så frågan är var det släpet som kom emot den andra bilen och orsakade skadan eller inte?

Ölbaronen2011-12-21 23:44

en släpvagn skall ha en försäkring utan vilken den inte får framföras på allmän väg, tror dock att oreggade släp som går som ett LGF fordon är försäkrade genom bilen som fordonskombination.
Men är ju heller ingen expert, men har husvagn, med försäkring...
Hyusvagn är ett släpfordon

Ölbaronen2011-12-21 23:45

Ja det framgår inte direkt vad som egentligen hänt

Pubbe2011-12-22 00:00
Antal inlägg: 4593

Släp har automatiskt trafikförsäkring via bilens försäkring!
Många som du ölbaronen har tilläggsförsäkringar på sitt släp/husvagn som täcker mer än vad bara en trafikförsäkring gör.

Ölbaronen2011-12-22 01:23

Ok, där ser man va lite man vet...

danielos2011-12-22 04:03
Antal inlägg: 24

Anlita en advokat, jag känner spontant att du har god chans att vinna och stäm dem.

danielos2011-12-22 04:06
Antal inlägg: 24

Din bil kan omöjligt ha repat kärande på huven, någon granne kan ha sprungit förbi o tänkt att de skulle vara hjälpsamma och hjälpt dig lastat. Vad är det som säger att repan inte var där innan, hur kan de bevisa att det var du som repade när det gått så lång tid?

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?