Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 19 493 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 09:16 | |
![]() | Låt kokvinnorna behålla sina kor Jag såg dokumentären om två systrar i Halland som handmjölkar sina kor. De bryr sig uppenbarligen om sina kor och behandlar dem med värme och tillgivenhet. Korna har riktiga namn instället för nummer. Det var fruktansvärt när en slaktare kom och sköt deras tjur för att de inte skulle få några fler kalvar. Ny är länsstyrelsen på dem igen och klagar på att de inta tar hand om en halt ko i en speciell "sjukbox" typ. Hur kan två äldre systrar som sköter sina kor med kärlek behandlas på detta sätt av stelbenta byråkrater som inte tycks kunna se saken ur ett helhetsperspektiv utan anmärker på detaljer i djurhållningen. Så länge korna trivs om mår bra i hagen och i ladugården så borde väl allting vara frid och fröjd?! Det finns en artikel i dagens Aftonbladet om någon vill läsa om det senaste som hänt i historien. | |
| MixMax | 2011-12-29 09:29 | |
![]() | Jag tyckte flera av kossorna såg vanvårdade ut. Alldeles för tjocka. Kossorna handmjölkades och det tog nog alldeles för lång tid, speciellt med tanke på att Britt somnade stup i minuten. Jag är inte så kunnig på området men tror inte det är bra för korna att ha sina juver stinna med mjölk för länge. Hon hade på tok för många att ta hand om, ett par tre stycken hade räckt. | |
| le-lou | 2011-12-29 09:29 | |
![]() | Den ena systern vill ju för det första inte ens sköta om kossorna utan gör det för den andra systerns skull ..... som i sin tur var det mest envisaste som någonsin visats på tv. Håller inte med alls, är djuren sjuka så ska de få vård och det är bra att det finns nån som sätter stopp om djur far illa. | |
| Bitte - Administratör | 2011-12-29 09:30 | |
![]() | Säger som i hästtråden är det någon som har länk till besluten , alltid intressant att läsa vad det hela grundar sig på Bitte | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 09:32 | |
![]() | Javisst ska man sätta stopp om djur far illa, men frågan är om de här djuren gör det? Jag tycker också att det vore lagom med 2-3 kor med tanke på att Britt hade svårt att ta hand om korna själv vilket ledde till att både systern och grannar fick rycka ut. Hon var verkligen envis den där Britt. Jag kan inte tillräckligt mycket om kor för att veta om de såg vanvårdade ut. Kanske vet någon bonde på betapet? | |
| slånbär | 2011-12-29 09:32 | |
![]() | Det är väl ändå bra att någon håller koll så att djuren mår bra. Det finns alltför många kufar runt om på landsbygden som har lite djur och inte riktigt koll. | |
| slånbär | 2011-12-29 09:33 | |
![]() | mönjelilja-skulle inte tro att det finns så många bönder som tillbringar tid här på Beta för det har dom oftast inte så gott om ;-) | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 09:34 | |
![]() | www.atl.nu/lantbruk/...-k okvinnor | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 09:35 | |
![]() | Nej, det har du rätt i slånbär! ;-) | |
| Bitte - Administratör | 2011-12-29 09:48 | |
![]() | Jag har under många år varit politiker i en plan / miljönämnd där vi hade en del ärenden om djurhållning och inte sällan så handlade det om boskap som for illa hos äldre människor dvs inte medvetet utan pga av att de inte riktig orkade sköta dom längre. Jag har sett bilder som fått mig att må illa pga av vanvårdade djur, Det finns lagar och regler som styr hur djur ska ha det med boxar, vad som ska finnas på golvet där , mat mm,mm. När dessa inte uppfylls då måste myndigheterna reagera för djurens skull och att ge en person djurförbud är INTE det första man gör utan ofta har det varit flera turer med viten innan dess. Visst kan man med filer försköna saken som både i hästmannen & kokvinnorna men de tär sällan verkligheten Bitte | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 09:56 | |
![]() | Mmm, Bitte... Tack för ditt inlägg. Bra att någon som håller på med sådant här kan bidra med information. Jag har själv sett bilder på vanvårdade djur i tidningar och på tv och mår alltid illa av att se det. Är intresserad av djurens väl och ve och äter själv inte kött p.g.a att jag anser att djurhållningen inte stämmer med mina ideal. Jag har också tagit hand om en vixen katt från ett katthem. Så jag är djurvän. Finns det skäl till att man tar ifrån någon djur så accepterar jag det. Kanske förskönas bilden av dokumentärfilmaren. Men man såg ju brister i djurhållningen. Klart att korna ska mjölkas utan att Britt somnar under tiden. Men om hon med stöd och hjälp kan hålla djur så varför inte? Men hon måste uppenbarligen ha hjälp att hålla nere antalet djur. Att ha tio katter som inavlar sig och inte är välvårdare får man heller inte acceptera. Tyvärr har väl en del personer svårt att begränsa antalet djur efter sin förmåga att ta hand om dem. Ett extremt exempel är väl den s.k. svankvinnan som bröt mot många regler och lagar. Klart att sådana personer måste hindras från att ha djur i sin bostad vare sig de är vilda eller tama. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-29 10:04 | |
![]() | I paralell tråden såg jag att Hästmannen mådde bra hade glimten i ögat,det var jättekul att en tjej länkat till det klippet,så hopp finns det,jag tycker kona ska bort,människan kan knappt gå,var hon 78 eller 87 år ?hon har ingenting annat men det går att ordna en vävstol eller liknande,och katter har hon kvar | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 10:09 | |
![]() | hahaha, ordna en vävstol?! ;-) Tror inte hon gillar att väva lika mycket som hon gillar att mjölka kor! Ett specialintresse går inte att byta ut så lätt mot en helt annan aktivitet. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-29 10:35 | |
![]() | det går det visst,hon har kor för att hon inte har någonting annat,hon vet ingenting annat | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 10:41 | |
![]() | Det är nog inte så enkelt. I filmen uttryckte hon att livet på landet med korna var det bästa hon visste och att inget gjorde så gott för hennes rygg som att sitta och mjölka en ko. Kvinnan närmar sig 80 år och då är man inte alltid så villig att prova på nya hobbies som personer föreslår. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 11:10 | |
![]() | Kan en betabetare omskolas till yatzy-fantast? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 11:10 | |
![]() | betapetare | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-29 11:10 | |
![]() | hon kan sitta på en pall och väva,man kan inte ha rätt att vanvårda djur för att det är bra för ryggen,pesionärer är mer anpasningsbara en vad du tror | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2011-12-29 11:11 | |
![]() | Tror inte att hon är en vanlig pensionär. Hon verkar vara en ovanlig kvinna som har bestämda åsikter. | |
| apbur | 2011-12-29 11:33 | |
![]() | Man har väl ingen rätt att driva en gård på andras bekostnad bara för att man är envis, egoistisk och går dubbelvikt. | |