Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 17 |
Mobilspel
| Pågående | 19 365 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Cassano | 2012-01-03 09:26 | |
![]() | Upphovsrätt... Jag har en blogg med ganska mycket besök (över 100 000 visningar/månad). Är det fritt fram får någon annan att skapa en blogg med samma namn och samma tema? Jag börjar bli ganska less på att folk "snor" saker av mig. Hittade en hel websida med bara mina texter och bilder. Hittade mina bilder i Amelia - de hade köpt dem av någon som snott dem av mig.... Det är inte tillåtet, men ingen verkar bry sig. Är det bara att gilla läget? | |
| 88tinste | 2012-01-03 09:32 | |
![]() | Nej, du kan ansöka om det hela. I vilket fall är det inte rätt av dem att sno bilderna om det är dina, man får inte använda annat än det som är ens egna bilder, än mindre sälja dem. | |
| Pumpagubben | 2012-01-03 11:19 | |
![]() | För bilderna borde det vara ganska enkelt, skicka en faktura till tidningen: blf.se En bra idé med bilder är att vattenmärka dom med fotografens namn eller blogg-addressen så blir det svårare att återplublicera. | |
| eerievoid - Ej medlem längre | 2012-01-03 11:40 | |
![]() | Återplublicera är nog dagens sötaste ord. | |
| Cassano | 2012-01-03 11:59 | |
![]() | Behövde inte skicka faktura till Amelia, de erbjöd sig själva att betala direkt. Har börjat "stämpla bilderna". | |
| OneW | 2012-01-03 12:06 | |
![]() | och bloggadressen är? :) | |
| Cassano | 2012-01-04 08:24 | |
![]() | Tyckte inte att det spelade någon roll, så jag skrev inte ut den :) | |
| fdennis | 2012-01-04 11:00 | |
![]() | www.regeringen.se/co...6c ffc2.pdf | |
| fdennis | 2012-01-04 11:04 | |
![]() | dina texter är alltid dina, dina bilder är alltid dina Jag anmäler alltid när folk snor mina bilder, både till polisen och ringer upp den som ansvarar för till exempel blogg.se | |
| Cassano | 2012-01-04 11:23 | |
![]() | Bilder och texter har jag koll på. Frågan var: Är det fritt fram får någon annan att skapa en blogg med samma namn och samma tema? | |
| fdennis | 2012-01-04 11:30 | |
![]() | Jag skulle nog registrera namnet som ett varumärke om jag vore du, för annars kan det vara lite tvetydligt hurvida någon får använda "ditt" namn eller inte. Och vad är det för slags tema? | |
| Mindymoo | 2012-01-04 11:36 | |
![]() | Temat kan du inte göra mycket åt. Om det inte är klipp&klistra, det ska du ju anmäla förstås. Namnet är konstigare... Om du ligger på egen domän kan ingen sno samma namn, men jag gissar att du har en bloggvärd. Och att den andra bloggen ligger hos en annan värd? Du borde nog tala med båda värdarna. Och regga ditt namn på alla andra ställen. Precis som man gör med domäner - .se, .nu, .com o s v. Det är inga större problem att peka alla till samma sajt. Själv skulle jag ta alla namn | |
| Mindymoo | 2012-01-04 11:36 | |
![]() | sista raden ska bort naturligtvis :) | |
| fdennis | 2012-01-04 11:47 | |
![]() | Mindymoo: jag har faktiskt varit väldigt fräck och registrerat "mitt" namn på alla möjliga sajter, för att ingen annan ska kunna använda namnet som jag är "känd" för :) | |
| danielos | 2012-01-04 12:52 | |
![]() | Det låter tveksamt om du ska kunna ha monopol på pyssel, klart det finns fler pysselbloggar. Sedan vet jag ju inte hur nära det konkurrerande namnet ligger ditt. | |
| danielos | 2012-01-04 13:08 | |
![]() | Om man jämför kristinasscrapbooking.se med skapligtenkelt.blogspot.c om/ så är ju stilen på bokstäverna unik skulle jag gissa. Att använda sig av ordet Skapligt och Enkelt kan vara svårare att "ta patent på". | |
| Cassano | 2012-01-05 00:16 | |
![]() | Det är ju just det - namnet är exakt detsamma. | |
| Mindymoo | 2012-01-05 03:33 | |
![]() | Cassano, exakt? Ligger de inte på olika bloggvärdar? Jag har sett liknande grejer men då är det nån på blogspot, en annan på metrobloggen o s v. Man får helt enkelt ligga i och regga. Och peka till sin domän... | |
| henrik_l | 2012-01-05 04:27 | |
![]() | jag skulle aldrig ha hjärta att skicka en faktura till nån som "lånat" en bild jag tagit till sin blogg eller likande. Lite annorlunda dock när nån tjänar pengar på den tycker jag. känns lite som "den som är utan synd kastat första stenen" | |
| danielos | 2012-01-05 06:23 | |
![]() | Vad heter företaget? Eftersom det är så regelbunden verksamhet så måste du deklarera för verksamheten och när man registrerar företaget så får man ju ett skydd för namnet tror jag. ... alternativt ett (tm) trade mark, men om man inte har något skyddat namn så är det ju fritt att använda. | |