Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 002

Forumkategorier

Användare Inlägg  
numsan2012-01-03 13:56
Antal inlägg: 6327

Manifestation mot illegala vapen och organiserad brottslighet
För ett par timmar sedan blev ännu en person skjuten i Malmö mitt på dagen på öppen gata. Det är fjärde dödsskjutningen på bara ett par veckor.

Som privatperson är det tyvärr inte så mycket man kan göra, men det vi kan göra är att visa vårt missnöje tillsammans. Visa att vi inte tolererar det inhumana klimatet som håller på att skapas. Visa att vi verkligen bryr oss om varandra och vår fantastiska stad. Visa att vi värderar människoliv högre än att bara sucka när vi läser om händelserna i tidningen.

På fredag klockan 17.00 kommer det hållas en manifestation på Gustav Adolfs torg i centrala Malmö. Om du är i närheten och kan ta dig tid så tycker jag att du ska vara med.

www.facebook.com/eve...23 6158571/

numsan2012-01-03 14:01

Det här är dessvärre årets bistra siffror. En karta över skottlossningar i Malmö under 2011. Till varje punkt finns en redogörelse om vad som inträffat.

maps.google.com/maps...37 c6#bmb=1

hussar2012-01-03 14:02
Antal inlägg: 328

jag tror inte manifestationen kommer minska illegala vapen :P

numsan2012-01-03 14:06

Näe, det tror inte jag heller. Som du kan läsa i det inledande inlägget. Där står väl dock en hel del andra anledningar till att delta.

Mindymoo2012-01-03 14:13
Antal inlägg: 1743

Tyvärr inte själv i närheten av Malmö, men delade på FB.

numsan2012-01-03 14:15

Det var fint gjort Mindymoo. :)

swingmatism2012-01-03 14:15
Antal inlägg: 509

Det "inhumana klimatet som håller på att skapas" är väl redan manifesterat och att pickadoller smäller högre än filantroper "visa sitt missnöje" är ett faktum. Ett samhälle i skygglappar är utmärkt grogrund för all form av oegentligheter - tycker att det är pinsamt att så pass många liv krävts för att någon ska ta initiativet.

MrMalibu - Ej medlem längre2012-01-03 14:48
Antal inlägg: 96

Jag har själv bott på några områden i Malmö relativt nyligt och varit med om att det skjutits på den gata jag bott på. (i Augustenborg) Finner det också en smula självironiskt i att jag faktiskt tycker att Malmö är en av de allra bästa och härligaste städer man kan vara i - i Sverige.

Swingmatism: Du har en hel del poänger, samtidigt undrar jag över några saker gällande samhällets ansvar.
Ja, staten och i det här fallet polismyndigheten har ett ansvar att göra stadens gator säkra både fysiskt och psykiskt för allmänheten.
Men när det kommer till de som hamnat utanför, de som faktiskt v a l t, av egen fri vilja att lämna samhället. Hur långt ska samhället springa efter och se till dessa när valen är gjorda med myndiga bevåg?
Det är relativt enkelt för samhället att i förstadier - eller vid mindre brottsförseelser, yngre ålder på brottsverkarna, kunna gripa in och hjälpa (åtgärda) en hel del. Hur mycket som faktiskt görs handlar om resurser.

Men sen? I grunden bottnar det i vad staten (dvs de förtroendevalda - och därmed vi) accepterar.

En manifestation i det här är ett alldeles ypperligt sätt att kunna påverka/markera att stegen som passerat linjen är alldeles för många.

numsan2012-01-03 16:48

Jag håller helt med dig MrMalibu. Både om det inledande stycket om Malmö och om resterande inlägget.
Så Word på det.

krysopras2012-01-03 16:54
Antal inlägg: 657

Pojken som dog igår hade tydligen en hel del i bagaget som rättssystemet inte haft möjlighet att ta itu med, eftersom han inte var straffmyndig när många av brotten begicks. Kanske inte jättekonstigt om någon med anknytning till brottsoffren tröttnar på att se en grov återfallsbrottsling gå fri.

Man får det samhälle man förtjänar. Åldringar svälter ihjäl i Caremas vård och rättskipning utövas privat med illegala vapen.

mita642012-01-03 17:02
Antal inlägg: 49

hjälp mig!! Krysopras...tycker du det helt enkelt är ok att sätta några kulor i ett barn, varav en i huvudet å därav dödas, för att han
kanske åkt fast för att ha rökt hasch några gånger, slagit nån på käften vid nåt bråk...det där "bagaget" vet vi ju inget om, stort eller litet, av ondo eller godo. Vi är nog snabba att dömma, framförallt i området där vi inte vet ett skit, men att bara rycka på axlarna över en sån här grej och tycka att "skyll dig själv", det visar ju bara på helt avsaknad av empati och känslor tycker jag!!!!

krysopras2012-01-03 17:06

Var skrev jag att jag tycker att det är ok? Jag tycker inte att det är ok att Carema svälter ihjäl åldringar heller, men det är ett tydligt symtom på hur människovärdet har devalverats i det här samhället. När våra styrande säljer ut våra gamlas liv till lägstbjudande, hur kan man förvänta sig att medborgarna ska ha respekt för människolivets sk. helgd?

le-lou2012-01-03 17:16
Antal inlägg: 17500

krysopras - dina inlägg är så fulla av felaktigheter och gamla klychor att man blir illamående för mindre. Det är saligt korkat att göra vansinnesdåd utförda av enskilda galningar till en politisk fråga. Skäms på dig.

marmeladov222012-01-03 17:18
Antal inlägg: 4211

Mr Malibu vi kan vara kompisar om inte numsan hinner före

krysopras2012-01-03 17:48

Men le-lou, det ÄR en politisk fråga. De enskilda galningarna som utför vansinnesdåd blir av ngn orsak alltid många i länder med vanstyre och de rekryteras alltid ur marginaliserade grupper. Konstigt? Nej, tvärtom.

Fast du kanske tycker att det mest är en fråga om föräldraansvar. Eller kassa gener.

le-lou2012-01-03 17:56

Det är alltså en politisk fråga för dig att 15 åringar skjuts ihjäl på öppen gata.
Självklart har det med föräldraansvar och samhällsansvar att göra också. Men att tugga på om Carema och hur de SVÄLTER åldringar och göra referenser till våldsdåd är bara patetiskt. Kravla dig ur vänsterträsket ist och öppna ögonen.

marmeladov222012-01-03 17:58
Antal inlägg: 4211

vad har det med vänster att göra lelou
fördomsfullt sagt

krysopras2012-01-03 18:07

Ja, vad har det med vänster att göra? Menar du att respekt för människoliv skulle vara vänstervridet??

Vad tror du att folk känner i Rosengård? Framtidstro, hopp, samhällsinflytande, kontroll och förutsägbarhet vad gäller den egna livssituationen?

Men de är väl misslyckade latmaskar allihop. Det är ju den enklaste förklaringsmodellen. De får skylla sig själva som föddes i fel länder, vid fel tidpunkter. Skäms på dem som inte valde bättre föräldrar.

Yamma2012-01-03 18:21
Antal inlägg: 2285

Ord, krysopras.
Och meningslöst med en manifestation som ingen skulle ha invändningar emot. Bättre att ha nån sorts minnesstund då, om man vill hedra killen.

le-lou2012-01-03 18:22

krysopras : förklara istället vad Carema har med denna tråd att göra. Förklara hur privatiseringen har med mord att göra.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?