Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 18 984 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gelatinös | 2012-01-05 16:45 | |
![]() | Sön- och helgdagar Är det inte dags att slopa dessa röda dagar, då vi ju är föga religiösa nuförtiden? Eller ska vi anamma andra religioners helgdagar och införa även dessa? Själv, totalt oreligiös, så vill jag ju båda äta och ha kvar kakan. Förstås. Är det hyckleri? ;) | |
| sessan2011 - Ej medlem längre | 2012-01-05 16:52 | |
![]() | Hyckleri och hyckleri :) För alla som jobbar mån-fre så måste det vara skönt å få några dagar då och då längre ledigt. För oss som jobbar helger och stor helger så ger dessa röda dagar lite mer i kassan :)) | |
| slånbär | 2012-01-05 16:57 | |
![]() | Det är ju inte så att dessa dagar är av religiös betydelse längre för dom flesta utan det är mer tradition och kultur. Nu är det ju ändå så att det är våra veckodagar och helgdagar som gäller här i sverige och i andra länder är det andra. Det är ju inget konstigt med det. Om en muslim vill fira sina helgdagar här så får han ju det men vill han vara ledig får han ta semester. detsamma gäller ju om jag som svensk bosätter mig i tex saudiarabien. Man lever enligt det landets traditioner helt enkelt. | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-01-05 17:24 | |
![]() | trettondagen kan gott vara röd för det har varit min födelsedag hela mitt liv och det har varit skönt vara ledig då fast det var lite trist då man gick i skolan och aldrig blev firad i klassen | |
| Observer | 2012-01-05 17:25 | |
![]() | Rör inte våra röda dagar, de är ju våra andningshål i den grå vardagslunken. | |
| dalapower | 2012-01-05 17:44 | |
![]() | Tycker vi ska införa flera röda dagar,då vi blivit ett mångkulturellt samhälle,så kan vi vara mer lediga,för så djävla kul är det inte att jobba. | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-01-05 17:48 | |
![]() | Jag håller helt och hållet med! Ett modernt samhälle borde kunna fungera dygnet runt, hela veckan. Det innebär ju inte att vi måste arbeta mer, utan bara att vi tänker om i hur vi strukturerar samhället. Arbetslösa finns det ju gott om och som ts säger så finns det ingen anledning att helighålla vissa religioners helgdagar. Måste man, av religiösa skäl, vara ledig på annandagen, så får man väl göra som vi andra gör när vi måste vara lediga en viss dag: ta semester. Är mer än lovligt trött på att försöka nå människor som är jullediga.. (särskilt som människan i sig är utbytbar, då det är först i egenskap av yrkesutövare som hon blir användbar för mig). | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-01-05 17:49 | |
![]() | Och allvarligt talat... vem tror fortfarande att söndagsstängt på systemet är en samhällsnytta? | |
| Megaherz | 2012-01-06 10:09 | |
![]() | Jag, som precis frisknat till från magsjuka och inte har ätit på fem dagar, är helt emot helgdagar just nu. Bor i ett religiöst land där inte ens mataffärer har öppet. Jag. är. hungrig! | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-01-06 10:30 | |
![]() | ..så här på rak arm; varför är det ens helg? Vad är det vi firar egentligen? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-06 10:32 | |
![]() | Att gud skapade Jorden på 6 dagar den 7:dagen vilade han,och det firar vi än med typ söndagmiddag | |
| Zaskia - Ej medlem längre | 2012-01-06 10:32 | |
![]() | Vi skall vara rädda om våra helgdagar. Andra kulturer har sina helgdagar, men inte här i Sverige. Vi skall vårda vår svenska kultur i dit hör helgdagarna. | |
| Megaherz | 2012-01-06 10:35 | |
![]() | titti, och hur många är det som firar det? xD | |
| Triss - Ej medlem längre | 2012-01-06 10:48 | |
![]() | Några helgdagar är redan bortplockade. Tex annandag pingst. Har inte kontrollerat källan men har hört att annandagarna egentligen inte är religiösa utan skapades för att man behövde vila lite ibland. Inte så dumt kanske, särskilt skönt var det ju med lite extra långledigt på försommaren. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-06 11:08 | |
![]() | Mega .vi är ganska många,exakt hur många vet jag inte | |
| Megaherz | 2012-01-06 11:27 | |
![]() | Jag skulle nog våga säga att de flesta svenskar inte "firar söndagen" med skapandeberättelsen i sinnet.. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-06 12:34 | |
![]() | jag skulle påstå att nästan alla kristna gör det,och att ,många icke kristna tar det lugnt på söndagen av gammal vana,jag skulle påstå att utan skapelse berättelsen inga OB tilägg | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-01-06 12:59 | |
![]() | tittii... jag syftade inte på söndagen utan idag. 13-helgen. 13 dagar efter jul, och? | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-01-06 13:00 | |
![]() | ..och försäkringskassans kundtjänst är stängd fast det är fredag. | |
| marmeladov22 | 2012-01-06 13:01 | |
![]() | hihi det är trots allt helgdag | |