Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 005

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Dezziz - Ej medlem längre2012-01-10 17:06
Antal inlägg: 115

Klassskillnader
Vad tycker ni om klassskillnader i Sverige?

to the top2012-01-10 17:12
Antal inlägg: 56

ja tycker nog de stavas med två s :P

gnill2012-01-10 17:12
Antal inlägg: 1942

nu är jag lite oseriös först: att det bara kan vara två s i klasskillnader.

Sen: Ja, dom finns, och ett samhälle för arbeta för att utjämna dem, sen tror jag inte att det är möjligt att få bort dem helt.

tipitina2012-01-10 17:14
Antal inlägg: 2687

De finns och tyvärr blir de större och större. Glappet mellan de sämst bemedlade och vårt lands rikaste skit ökar och ökar hela tiden.

I min värld finns det inget viktigare än att bekämpa klassklyftorna.

YamahaJet2012-01-10 17:15
Antal inlägg: 2239

Dom borde vara större än de är i Sverige. Ska löna sig att vara flitig, utbilda sig och arbeta hårt.

ArchForge2012-01-10 17:15
Antal inlägg: 156

Klasskillnader*

För stora skillnader är givetvis dåligt och de ökande klyftorna är ganska illa. Klasskillnader går dock inte att undvika, eftersom det har till stor del med löneskillnader att göra, och lika lön för alla tycker jag personligen inte är något att sträva efter.

YamahaJet2012-01-10 17:19

Hur ökar klassklyftorna i Sverige? Sist jag läste så ökade arbetarlöner i högre takt än tjänstemannalöner.

Aftonbladet har tydligen rapporterat om att klyftorna ökar i över hundra år. Tror ni klyftorna ökat eller minskat sen dess?

Msvensson2012-01-10 17:20
Antal inlägg: 95

Sverige har inga stora klasskillnader om man jämför med andra EU-länder, Asien och USA.

Tycker det fungerar helt okej. Vissa är rikare och vissa fattigare, helt normalt.

Delicious - Ej medlem längre2012-01-10 17:22
Antal inlägg: 11661

Hur ser YamahaJet på privatägda "vård"företag som Carema?

Liltif_Nomad2012-01-10 17:32
Antal inlägg: 369

Vet inte ens om det finns klasser numera, bara skillnad på hur mycket pengar man har och hur flott man kan leva. En vanlig arbetare har ju idag såpass bra lön att han kan ha bil och villa och åka på utlandssemester. Så någon arbetarklass verkar inte ens finnas. Jobb som kräver högskoleutbildning kan ha bra mycket mindre lön.

De fattiga är de som har mycket arbetslöshet, sjukdom, pensionärer som inte har mer än basen, de som har sociala problem och kanske inte ens har ett hem. Till viss del så är går detta i arv i generationer precis som det gamla klassamhället, men samtidigt så blandas bakrund och inkomst mer. Det verkar som det blir enklare att hamna på botten oberoende av bakgrund.

Men likväl så går de stora pengarna i arv, och den största delen högutbildade kommer inte från en arbetarbakgrund.

Idag verkar vi vilja öka klyftorna. Att tycka att ärvda pengar och tradition att studera är något man kämpat sig till är helt OK. Det som belönas är ju inte arbetsinsats. Se bara på en kvinna som kanske varit hemma med barn (vanligt förr) och som sedan arbetat t ex som undersköterska och slitit halvt ihjäl sig.... den stora insatsen belönas med en riktig skitpension. Lever hon på mannens pension kanske det är OK, men finns många frånskilda numera.

Jag skulle självklart vilja att klyftorna skulle vara mindre. Vad mår man egentligen bäst av? Att ha 80 000 kr i lön och se folk tigga på gatan, eller ha 40 000 och veta att ingen svälter i Sverige?

YamahaJet2012-01-10 17:35

Vad har Carema att göra med klasskillnader? Fattiga människor är så angelägna om att alla andra ska vara lika miserabla som dem att de blandar ihop alla sina slagord om privatiseringar och klyftor och allt dom nu skriker.

Men som svar på frågan tycker jag nog Carema är bra. Hade nog kostat mycket mer skattepengar att driva denna enorma organisation i offentlig regi. Bryr mig inte särskilt mycket om enskilda företag runtom i samhället dock, såvida jag inte äger aktier i dem. Funderar du på att investera eller varför undrade du?

Dezziz - Ej medlem längre2012-01-10 17:36
Antal inlägg: 115

Strunta i SSSS ni förstår väl frågan!!!

janne1212122012-01-10 17:38
Antal inlägg: 4722

liltif Folk svälter inte i Sverige, försök att debattera sansat.

Gelatinös2012-01-10 17:55
Antal inlägg: 130

Vad tillhör man för samhällsklass då? Jag har startat två eller tre. Är jag i klass två eller tre då?

Förstår inte riktigt vitsen med frågan. Vad säger du själv ts?

ceciliaerix2012-01-10 18:05
Antal inlägg: 179

"Folk svälter inte i Sverige, försök att debattera sansat."

Skämtar du nu eller????

skrangeljock2012-01-10 18:14
Antal inlägg: 29

"Sverige har inga stora klasskillnader om man jämför med andra EU-länder, Asien och USA.

Tycker det fungerar helt okej. Vissa är rikare och vissa fattigare, helt normalt."

Det finns dock dom som tycker att fattigdom inte bör förekomma över huvud taget. Det må låta tokigt, men det är faktiskt sant.

gnill2012-01-10 18:24
Antal inlägg: 1942

Även om "det ska löna sig att vara flitig" är det ju viktigt att de som inte kan vara lika flitiga som andra kan leva drägligt. En mig närstående person lever ensam med tre barn och är långtidssjukskriven. Visst svälter de inte, men de har de oerhört tufft och när tre barn behöver nya jumpadojor t ex är det inte lätt. Det är också jobbigt för dem eftersom just klyftan gör att kompisarna till barnen "har allt" (mobiltelefoner, egna datorer, tv-spel... etc etc) och att som förälder se barnens besvikelse när man inte har råd är inte lätt. Jag säger inte för den skull att man måste ha allt det där eller att samhället borde köpa det till dem, jag säger bara att klyftorna finns och att det är tufft för dem som är på "botten".

Delicious - Ej medlem längre2012-01-10 18:24

Jag tycker privat har med klasskillnader att göra eftersom att vissa kanske har mer pengar att lägga på privat vård och försäkringar och för en bättre ålderdom än de som inte har massa sparade pengar. Tänk USA.

Delicious - Ej medlem längre2012-01-10 18:26

Just pengarna som "investerades" i Carema kanske inte var så bra för alla men ja. Det är det inte kommunalt heller.

Delicious - Ej medlem längre2012-01-10 18:26

(för vårdtagare)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?