Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 985 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| miffo_82 | 2012-01-12 17:30 | |
![]() | Att vara eller inte vara en Svensson? En av vår tids mest moderna farhåga/rädsla, verkar vara att framstå och leva som en "Svensson". Speciellt bland 70, 80 och 90-talister. Nu undrar jag vad som definierar en typisk Svensson och vad som är motsatsen till att leva ett Svensson-liv? Vad är det som väcker så starka känslor med att ha villa, Volvo, hund, barn, en exotisk resa (läs Thailand) varje år, fast jobb (gärna något som man inte vågar säga upp, som man verkar vara "fast" och "fångad" i) etc etc? Och varför är det mindre Svensson att jobba med t.ex. reklam eller något som anses vara kreativt, bo centralt i en lägenhet i en större stad, resa till "svåra och ovanliga" resmål, bo utomlands (t.ex. London, Australien, New York) ett tag för att sedan flytta hem och stadga sig. Vi svenskar är ju kända för att resa mycket och vara utspridda över världen. Jag vill inte ha svar som "Alla får göra som dom vill", för det är en självklarhet i den här frågan. Jag tycker bara det är intressant att höra vad det är som väcker så starka känslor och aversioner mot detta fenomen och VAD som faktiskt är Svensson? Tror ni att man har en motsvarighet till "Svensson" i andra länder, typ Italien och Kina? Har svårt att tro det... | |
| Emollas | 2012-01-12 17:36 | |
![]() | heter det chinesson då kanse eller italiensson | |
| pion ekrot | 2012-01-12 17:40 | |
![]() | Är det inte en del i den revolt som 70- och 80-talisternas föräldrar stod för som var fullt befogad då men som inte är fullt lika befogad nu då det faktiskt finns flera alternativ i hur man kan leva sitt liv? Men att det ändå hänger kvar som en mentalitet, kanske på gott och ont? ;) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-12 17:43 | |
![]() | jag tror det mest är dom i jeans väst,och människor i utanförskap som,tycker det är hemskt med svenssson liv,pga rädsla för att passa in | |
| Miss_jk | 2012-01-12 17:45 | |
![]() | Hmm, har nog alltid sett mig själv som en relativt typisk Svensson, men när du skriver "jobba med t.ex. reklam eller något som anses vara kreativt, bo centralt i en lägenhet i en större stad, resa till "svåra och ovanliga" resmål" så är jag nog inte det ändå. Jobbar med reklam, bor centralt i Sthlm, reser kanske inte till jättekonstiga resmål men heller inte Thailand eller Mallorca, har ingen Volvo och varken hund eller barn. Men om jag nu vore en Svensson så skulle jag inte bry mig särdeles mycket om det. Mamma och Pappa är nog typiska Svenssons i alla fall. Det enda som saknas är egen hund, men de har en de passar lite då och då, så de passar in i mallen OCH är nöjda med det. :) | |
| miffo_82 | 2012-01-12 17:48 | |
![]() | Jo det ligger säkert mycket i att det är en slags revolt. Personligen tycker jag det är lite "Svensson", alltså typiskt svenskt att använda sig av ordet, då oftast i negativ bemärkelse. Sen verkar det inte som att vi tycker att man är Svensson om man lever ett klassiskt Svensson-liv utomlands. Man får gärna köpa hus/lägenhet och hela paketet i Italien eller New York, då kommer man liksom undan, även om man lever nästan exakt som man skulle göra hemma. Men vad är vi så rädda för? Det här med familjebildning har ju inte gått ur tiden? Och en familj behöver någonstans att bo. Och kanske en bil. Och eventuellt en hund. | |
| Tjattefackap | 2012-01-12 17:53 | |
![]() | Hahaha, de i jeansväst?!? =) | |
| pion ekrot | 2012-01-12 17:56 | |
![]() | Absolut. Men är man t. ex inte mogen eller villig för den delen att leva den sorts liv som de flesta (kanske äldre personer) verkar leva så är det kanske en del i att höja upp och värdera sitt eget liv hur nu det än ser ut. Att ta avstånd och uttryck av en vilja att visa att man aktivt gjort ett annat val på helt eget bevåg. Att "Ok man har ingen fungerande (läs tråkig) parrelation men gud så insiktsfull, intressant och fri man är" ;) Bor man utomlands har man utåt sett automatiskt de egenskaperna och kan kosta på sig att vara svensson. | |
| slånbär | 2012-01-12 17:59 | |
![]() | Har man inga barn så handlar allt bara om en själv men när man har barn handlar det i första hand om vad som är bäst för barnet. Många anser att en fast punkt, trygghet, boende på en bra plats, bra skola, ekonomisk trygghet och stabilitet är väsentligt för att kunna ge barnen en bra uppväxt. Ett kringflackande liv men många flyttar , byten av skolor och kompisar är väl inte det mest stabila för ett barn. Att bo i tex New York är säkert häftigt men då förutsätter ju det att man rent ekonomiskt 'är en bit upp på sammhällsstegen för inte vill man ha barn och bo i motsvarigheten till Rosengård i NY heller? Så jag tror att dom flesta som väljer svensson liv gör det för barnens bästa och för att man kanske ligger någonstans i medelklass rent inkomstmässigt. Man kan ha det bra och lagom spännande med nån resa ibland. | |
| LemonTart | 2012-01-12 18:00 | |
![]() | Kanske är reklambyrån, utomlandsvistelsen och den konstanta besattheten av att vara unik men ändå passa in som borde definieras som Svensson nu för tiden? Tänker mig att herr/fru Svensson har lyckats gå riktigt under cover och kallar sig nu Tindra, jobbar på en PR firma och drömmer om San Francisco ;) | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-01-12 18:27 | |
![]() | Dock att en reklamare aldrig skulle (inte ens ironiskt) kalla sig Tindra. Det är ju wt-namnet number one (eller ok, number two) och alla vet att wt är reklamarnas kryptonit. Bra summering av svensson: swedishproblems.tumblr.co m/ | |
| skitlångatår - Ej medlem längre | 2012-01-12 18:41 | |
![]() | Hohoho! :) | |
| club_R - Ej medlem längre | 2012-01-12 18:50 | |
![]() | "Don't fucking touch the second layer - until romrussin is gone" :) | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-01-12 18:53 | |
![]() | Haha ja, jävla romrussin. Cockblocker since 1939. | |
| le-lou | 2012-01-12 19:01 | |
![]() | Svenssonslivet var min värsta farhåga för 10 år sen. Jag skulle aldrig bli som "dem". Nu sitter jag här, i mysbrallor med radhus och hund. Love it, aldrig har jag mått så bra som nu i livet. | |
| marmeladov22 | 2012-01-12 20:22 | |
![]() | reklamare heter Filippa Wiberg och är naturligt blonda och smala pga diet coke | |
| slånbär | 2012-01-12 20:24 | |
![]() | håller med dig le-lou. Man ju se det ur en annan vinkel också. Om man växer upp i ett otryggt hem, kanske med missbruk av nåt slag, sjukdom, arbetslöshet eller bara allmänt dåliga ekonomiska omständigheter då är ett svenssonliv något man drömmer om. Jag brukade gå hem till min kompis som hade en riktig familj,en normal mamma,pappa, syskon villa, inga missbruks eller psykproblem, inga sönderslagna grejer eller misshandel och snylta på hennes familj. I min värld var hennes normala svenssonfamilj en ouppnålig dröm. Jag drömde aldrig om resor och spännande upplevelser utan om lugn och ro och omtanke. Det är vad svenssonlivet representerar för mig än idag. Det ska man tänka på när man nedvärderar just det. | |
| ull1 | 2012-01-12 20:40 | |
![]() | crooked: jag skrattar så jag gråter åt swedich problems Tacktack! | |
| Dyslekso | 2012-01-12 21:30 | |
![]() | Hehe memegenerator.net/in...e/ 13159112 | |
| Dyslekso | 2012-01-12 21:33 | |
![]() | memegenerator.net/in...e/ 13159248 | |