Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående18 985

Forumkategorier

Användare Inlägg  
azen - Ej medlem längre2012-01-13 13:48
Antal inlägg: 293

Får dela ut egen post
"Det har till och från varit osäkert för brevbärare på Rasmusgatan i Seved. I ett försök att få bukt med problemet och garantera att posten kommer ut till alla kunder har man nu från Malmö stad tagit till en ovanlig lösning; att låta Sevedsborna dela ut sin egen post."
Källa: www.skanskan.se/arti...-e gen-post

Hur tror ni detta kommer att gå?
Är detta en bra lösning på problemet?

Kort info om Rasmusgatan:
* Seved är ett område i Södra Sofielund, ett stenkast från Möllevången i Malmö
* 4 500 personer bor där uppdelade på 2 200 hushåll.
* Hälften av befolkningen är mellan 19 och 44 år.
* De fem största folkgrupperna är från Irak, Bosnien-Hercegovina, Jugoslavien, Polen och Danmark.
* Utbildningsnivån är låg men trenden är en successiv förbättring.
* Socioekonomiskt präglas området av låga inkomster och många barnfamiljer med försörjningsstöd.
* Mindre än hälften av invånarna förvärvsarbetar.
* Oroligheterna är främst koncentrerade kring Rasmusgatan och Sofiagatan.
* Just nu pågår flera satsningar för att få bukt med problemen. Bland annat finns snart en servicegrupp som ska anställa ungdomar i området för att jobba med trädgårds- och fastighetsskötsel mot full lön.
Källa: www.aftonbladet.se/n...38 61608.ab (högra spalten en bit ner i artikeln)

limpan__22012-01-13 14:00
Antal inlägg: 2847

Varför inte börjamed att själv besvara frågan?

Monamie862012-01-13 14:02
Antal inlägg: 35

Kan folk inte sköta sig utan attakerar poliser, brevbärare å annat så får man nog skylla sig själv att det blir så till slut. Brevbärarna måste ju känna sig trygga i sitt jobb... om jag fattat det rätt att det inte är säkert för dem att kunna sköta sitt jobb..

cadette - Ej medlem längre2012-01-13 14:11
Antal inlägg: 277

I mina öron låter det som en bra idé att prova. Det är ju inte som om de dumpar all post i en stor låda så får folk sköta sitt, utan det handlar ju om att etablera en struktur som bygger på att inkludera de boende i området i deras egen närmiljö på ett konstruktivt sätt.

slånbär2012-01-13 14:13
Antal inlägg: 5539

Azen-vad exakt är det du vill diskutera? Känns mest som ytterligare en tråd där man ska oja sig över alla hemska invandrarområden och dess invånare.

cadette - Ej medlem längre2012-01-13 14:14
Antal inlägg: 277

..ok.. så minderåriga, åldringar + en normal % arbetslöshet..?

Minta2012-01-13 14:28
Antal inlägg: 20042

Läs artikeln "Välkommen till underklassen" som publicerades i GP igår. En bra analys av hur den olikvärdiga skolan som förstärker och befäster klyftor och skillnader. "Det finns idag ett stort antal skolor där 45-75 procent av eleverna lämnar nionde klass utan behörighet till gymnasieskolan. Alla dessa skolor ligger i stadsdelar kännetecknade av mångdimensionell fattigdom, ofta i storstadsområdenas ytterområden." "Medierna, som i olika sammanhang gärna uppehåller sig vid våldet i förorten, uppmärksammar aldrig det våld som ligger i att bara hälften av eleverna i flera kommunala skolor i nordöstra Göteborg inte ges de förutsättningar som krävs för behörighet till gymnasiet. Att på detta sätt, år efter år, bli bortsorterad uppfattas av unga som en form av deklassering som också kan ses som ett symboliskt våld".

Måns_E2012-01-13 17:28
Antal inlägg: 12028

Jäkla danskar!

Triss - Ej medlem längre2012-01-13 17:48
Antal inlägg: 417

Himla orättvist!

vulcan2012-01-13 18:34
Antal inlägg: 7666

Att trivialisera riktigt våld genom att angripa misslyckanden i skolsystemet som "symboliskt våld" ger jag inte mycket. Värsta sortens unkna vänsterretorik.

Angående den konkreta situationen så har jag svårt att se det som en bra lösning. Dels därför att det innebär en slags abdikering från samhällets sida från en central samhällsfunktion och dels för att det blir en bestraffning som drabbar massvis av helt oskyldiga människor som aldrig bråkat eller attackerat nån eller ens är skyldiga till den indirekta underlåtenhetssynden att inte kunna/orka hålla reda på tonårsligister till barn.

En vettigare angreppsvinkel vore väl att försöka få en dialog med de boende i området om problemen och samtidigt göra klart att samhället inte under några omständigheter kommer att tolerera angrepp på viktiga samhällsfunktioner (poliser, ambulanser, brandkår, brevbärare etc). Individer som inte respekterar detta måste få en mycket tydlig reaktion. Personligen anser jag att sådant som stenkastning mot brevbärare eller ambulanstjänstemän är en signal på sociala problem så allvarliga att vederbörande person om den är under 18 år bör omhändertas omedelbart med stöd av LVU. Öht misstänker jag att en del skulle kunna göras genom att hitta ledarna för de "ligor" som lär finnas i området och försöka få bort dem därifrån med de medel som finns till buds - det må vara LVU-placeringar eller straff för begångna brott som tar bort dem från gatorna i åtminstone några år. Det sistnämnda kräver givetvis att vi börjar döma efter de straffskalor vi faktiskt har och inte hela tiden lägger oss i underkant av dem.

Miss_jk2012-01-13 18:41
Antal inlägg: 8941

"Att trivialisera riktigt våld genom att angripa misslyckanden i skolsystemet som "symboliskt våld" ger jag inte mycket. Värsta sortens unkna vänsterretorik."

Kunde inte sagt det bättre själv.

vulcan2012-01-13 18:49
Antal inlägg: 7666

jo - du kunde ha lagt till ett "för" efter "mycket" :-)

adel 101 - Ej medlem längre2012-01-13 19:00
Antal inlägg: 337

det verkar fullkomligt onödigt och konstigt det här. ! ?

det finns ju inget problem eftersom den politik vi för inte skapar regionala samhällsproblem mer än marginella och övergående.

jag tror hela storyn kring posten är påhitt.

limpan__22012-01-13 20:02
Antal inlägg: 2847

Pluspoäng till dig adel för ett klockrent ironiskt inlägg! Alltid upplyftande med dräpande ironi som dessutom har en viss grund att stå på.

ezye - Ej medlem längre2012-01-16 15:54
Antal inlägg: 447

2012-01-13 14:14

..ok.. så minderåriga, åldringar + en normal % arbetslöshet..?
Du har missat en sak, alla dem mellan 44-65, de är väl inga åldringar.

nulltj - Ej medlem längre2012-01-16 16:04
Antal inlägg: 14052

+1 på vulcans inlägg ovan.

Locomondo - Ej medlem längre2012-01-16 16:44
Antal inlägg: 3768

Som jag alltid har trott, Danskjävlar !!!

ritvi2012-01-16 17:14
Antal inlägg: 50

Bögarnas fel!

teamgrens2012-01-16 17:19
Antal inlägg: 763

+1 på vulcans inlägg från mig med...

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?