Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 027

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2012-01-19 01:05
Antal inlägg: 6854

Barnuppfostran, är mammor bättre än pappor?
Jag häpnar lite när jag läser inlägg i olika tidningar från personer som anser sig kunna det här med barnuppfostran.
Anna Wahlgren känner vi alla till, ja, de flesta i alla fall. Hennes sätt att se på barnuppfostran är skrämmande enligt mig.
Men nu läste jag ett inlägg från en professor vid namn Annica Dahlström. Hon anser att pappor kan skada sina barn!!

www.aftonbladet.se/w...10 38187.ab

Alltså det är ju en kränkning över allt annat att påstå en sådan sak. Hon drar alla män över en kam och buntar ihop dem som att de vore avskum.
Jag anser att kvalitén på föräldraskap inte sitter i könet.
Blir förbannad på knäppa forskare/professorer som uttalar sig på detta sätt. Det finns säkert osäkra mammor som tror på detta och kan förstöra kontakten med pappan för all framtid.

Vad tycker ni andra? Har ni några exempel och länkar på konstiga uttalande från "de bättre vetande"?

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-19 01:10
Antal inlägg: 31064

Annica Dahlström är mycket kunnig och hon baserar sitt uttalande på forskning om mäns och kvinnors olika hjärnor. Jag ser inget fel i det och håller i generella termer med henne. Det hon säger kan gripet ur luften verka stötande men i sin kontext är det bara helt vanlig fakta.

Minta2012-01-19 01:15
Antal inlägg: 20042

Jag tror inte ett ögonblick på att pappan är mindre lämpad. Det viktiga är anknytningen för att barnet ska bli tryggt och uppleva trygghet, då är varaktighet och förmåga att knyta an till barnet det viktiga. Det finns såvitt jag vet ingen forskning som visar att kvinnor är bättre än män när det gäller anknytning. Å andra sidan hade jag enormt svårt att lämna ifrån mig mitt barn till någon, dagis och vad som helst de första två åren.

Men en sak jag undrar över är att det tycks vara vanligare med män som helt kan strunta i sina barn och överge dem än vad det är för kvinnor. Man hör i alla fall talas om män som inte träffar sina barn oftare än man hör om kvinnor som gör samma sak.

Delicious - Ej medlem längre2012-01-19 01:18
Antal inlägg: 11661

"Du antyder i boken att män ofta skadar sina barn fysiskt. Hur då?

– De förstår inte hur sköra barn är. De rycker axlarna ur led...."

När jag föddes slet barnmorskan i mig så att mitt nyckelben gick av. När jag var liten(!) lekte min syster med mig så att det gick av igen. Borde jag vara rädd nu när hon själv ska bli mamma? Borde jag konfrontera henne om när hon gjorde sin könsoperation också?

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-19 01:22

Hon snackar om mycket KONKRETA skillnader som en hjärna sämre rustad för att övervaka flera saker samtidigt osv - inte om att inte män kan vara lika goda människor eller lika kärleksfulla. Den mossiga anknytningsdiskussionen kan vi alltså lämna därhän.

apbur2012-01-19 01:22
Antal inlägg: 9699

"Det finns såvitt jag vet ingen forskning som visar att kvinnor är bättre än män när det gäller anknytning."

Det är väl just det Dahlström hävdar. Hon lär väl ha större möjlighet att överblicka forskningen än du, Minta?

För övrigt håller jag med Sylvia. Det är så onödigt att bli kränkt av fakta.

Gautama2012-01-19 01:22

Hon får vara hur kunnig som helst och forskare upp i toppen..., bryr mig inte så mycket om det. Men detta uttalande som hon har gjort är inte det smartaste..., rent ut sagt korkat. Tror hon kan ha tolkat sin forskning lite fel i så fall, skrämmande uttalande.

crooked rain - Ej medlem längre2012-01-19 01:22
Antal inlägg: 6334

"Borde jag konfrontera henne om när hon gjorde sin könsoperation också?"

lol

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-19 01:23

Och exemplet med ovarsamhet med små barns armar har jag själv sett. Inte för att mannen menade illa utan för att han inte är kvinna.

apbur2012-01-19 01:23

Men det hör väl samman med anknytning? Barnet knyter ju an till sin moder på ett helt annat sätt de första levnadsåren.

Gautama2012-01-19 01:24

Men menar ni att en pappa som är hemma med sitt barn första året kan ha skadat sitt barn? Och det enbart för att han är man? En kvinna kan inte göra det alltså?
Och en man vet inte att ett litet barn är skört?
Ni måste skoja med mig nu? Har ni läst vad hon säger?

Gautama2012-01-19 01:27

"Och exemplet med ovarsamhet med små barns armar har jag själv sett. Inte för att mannen menade illa utan för att han inte är kvinna."

Skojar du Sylvia? Så du menar att du har sett en man göra det och då är det så? Du har aldrig sett en kvinna göra det? Även kvinnor kan vara oaktsamma ibland vet du.

Lolita Pop - Ej medlem längre2012-01-19 01:28
Antal inlägg: 62

Det här är ju inget som man bör tro eller anse något om själv. Vill man bemöta Dahlströms kritik så får man skaffa fram egna fakta som motbevisar hennes. Vilket väl inte torde vara så svårt med tanke på hur tunna hennes resonemang är.

Självklart ser hjärnan olika ut hos män och kvinnor. Men nu är det inte bara den rent biologiska uppbyggnaden av hjärnan som formar vilka vi är och vad vi blir bra på. Dessbättre.

Men det är därför personer som Dahlström kan göra så stor skada. Precis som alla människor som förmedler en ensidig och grovt förenklad verklighet, må de sedan vara religiösa fanatiker eller histologer, är farliga är också Dahlström farlig i sitt sätt att resonera. Det finns en stor risk att den här typen av resonemang blir självuppfyllande profetior - när folk felaktigt börjar tro att de är formade på förhand att agera och framför allt inte agera på vissa sätt och i vissa sammanhang.

apbur2012-01-19 01:29

Det utesluter ju inte att en kvinna även kan skada sitt barn men barnet mår nog bäst av att ha sin mamma närvarande. Pappan kan nog inte fullt ut ersätta den rollen vilket kan medföra vissa negativa effekter på barnet. Det är väl det Dalström försöker säga antar jag.

Gautama2012-01-19 01:29

Det kan inte vara lätt att vara man..., nu ska de ha alla dessa sjukdomar på sitt samvete bara för att de tar hand om sina barn.

"Vad händer om pappan ändå tar över vårdnaden av barnet?
– Den otryggheten kan i värsta fall leda till kroniska stressymptom när barnen blir äldre. Diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, fetma, många av de sjukdomar vi ser i?dag orsakas av kronisk stress. Barnen kanske inte blir lika starka psykiskt som de hade kunnat bli."

Utdrag från artikeln.

nulltj - Ej medlem längre2012-01-19 01:31
Antal inlägg: 14052

Jag tror på Dalström som histolog & neurobiolog, alltså sett till dom konkreta och mätbara fynden. Men jag köper inte hennes resonemang och slutledningsförmåga.

Minta2012-01-19 01:31

Jag lyssnade just på en intervju med en man som skrivit en ny bok om anknytning. Det är inte mossigt utan högaktuellt igen och forskningen närmar sig psykoanalysen igen enligt honom med med mer bevis och forskning bakom sig. Han svarade just detta på frågan om kvinnor är bättre än med när det gäller anknytning, det fanns ingen forskning som visade det enligt honom.

Minta2012-01-19 01:33

Instämmer nulltj.

apbur2012-01-19 01:34

Varför ska det ligga på en enskild individ att förmedla den stora, hela bilden när man vill förmedla ett smalt område som man är expert på. Folk får väl själva lära sig att använda sina hjärnor och ta in information från mer än en källa.

Gautama2012-01-19 01:35

Jag har ingen uppfattning om henne annars, vet knappt vem hon är. Men kan nog tänka mig att nulltj har den åsikt som jag skulle dela om jag tog reda på lite mer om henne.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?