Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 098

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bohedarn2012-01-25 19:34
Antal inlägg: 130

Rankingsystem och rankingjägare
Retar mig på att många rankingjägare som har 1000 eller mer i ranking sitter och nekar att spela.Jag tycker det är fel på rankingsystemet när man måste vinna med minst 100 poäng eller mer när man har 1000 mer i ranking !!
En vinst borde ju inte kunna få minuspoäng !
I schack som började med rankingberäkning för 50 år sedan blir det aldrig minus vid vinst !!

mrperfect2012-01-25 19:36
Antal inlägg: 11437

Det är ju bara frågan om var man sätter nollan, om du förstår vad jag menar.

Bitte - Administratör2012-01-25 19:38
Antal inlägg: 24199

Rating
Syftet med ratingen är att visa hur skicklig du är, inte att belöna dig när du har vunnit en match. Om du möter en spelare med lägre rating så förväntas du vinna med en viss marginal. Om du inte lyckas med det så har du gjort sämre ifrån dig än vad som var förväntat och du förlorar därför rating även om du vinner matchen.

Vad påverkar din rating?

Hur din rating ändras påverkas av flera saker. Dels din och din motspelares slutpoäng i matchen och dels din och din motspelares rating innan ni började matchen. Även hur många matcher du har spelat har betydelse. Uträkningen går till på samma sätt oavsett vilket bräde eller vilken tid som spelas.

Sedan är det väl upp till var och en att spela eller neka vem jag vill

Bitte

Observer2012-01-25 20:08
Antal inlägg: 266

Håller nog med Bohedarn ovan. En vinst borde aldrig kunna ge - ranking.
+-0 är OK

Bohedarn2012-01-25 20:48

Rankingjägarna har ju räknat ut att det är nästan omöjligt att tjäna några poäng om man spelar mot en som har 1000 mindre i ranking.
Då måste det ju vara fel på rankingsystemet !!

kajix2012-01-25 20:49
Antal inlägg: 7767

Hur mycket skulle en spelares rating skilja från nuvarande om en sådan uträkning infördes?

cadette - Ej medlem längre2012-01-25 21:01
Antal inlägg: 277

Vad spelar det för roll? Man spelar väl mot vem man vill! Att man nekar nån med lägre ranking betyder inte nödvändigtvis att man inte vill förlora poäng om man vinner, utan kanske att man finner ett större nöje att spela med en jämlik motståndare..

louise872012-01-25 21:13
Antal inlägg: 60

Jag håller med cadette. Jag spelar helst med de som har ungefär samma rating som jag själv eller högre, för att det är en större utmaning och för att jag vill utvecklas. Det är väl inte så konstigt?

Pocaloca2012-01-25 21:16
Antal inlägg: 2156

jag spelar med alla som vill, jag =)

SLinusO2012-01-25 21:34
Antal inlägg: 15

Du kan ju spela orankat..

Miessi2012-01-25 21:44
Antal inlägg: 12

Själv tackar jag aldrig nej till att spela mot vem som helst.
Däremot kanske jag inte vill spela flera matcher mot någon som har runt 500 i rating. Inte för att jag bryr mig om att det påverkar min rating, utan för jag tycker inte att det är tillräckligt roligt. Sen så är jag lite stressad när jag spelar (spelar nästan uteslutande panik) och det går oftast lite för långsamt för de spelare som har under 800 i rating.

Bohedarn2012-01-26 08:33

Det var många krystade bortförklaringar av dom som inte vill erkänna att det i första hand är rankingförlust dom är rädda för när dom sitter och nekar lågrankade spelare.

Zizzi2012-01-26 08:49
Antal inlägg: 866

Klart att jag inte vill förlora rating...Är ju tävlingsinriktad.
Jag spelar mest slumpad bana i rum med böjningsordlista och det innebär att det handlar mycket om tur.
Förlorar jag då mot någon som har mycket mindre i rating, så förlorar jag väldigt många poäng.
Spelar jag mot en person med liknande rating, blir inte fallet så hårt.

malman2012-01-26 09:03
Antal inlägg: 1457

jag spelar mot de flesta men eftersom jag inte har så hög rating så brukar jag undvika att spela med de över 1500 det är inte bra mot självförtroendet, om man säger så men annars spelar jag gärna

Bohedarn2012-01-26 09:10

Just det !
Men en vinst kan ju inte bli negativ !
I vilken annan sport eller spel kan vinster ge minuspoäng ?
Om man gör om rankingberäkningen så att en vinst ger åtminstone 1 poäng skulle man slippa den negativa och frustrerande situationen att många sitter och nekar lågrankade att få spela.
För övrigt tycker jag att det är ett mycket roligt och spännande spel.

malman2012-01-26 09:12

jag bryr mig inte om det tycker det är ganska rättvist för det är ju inga poäng på det viset det är ett sätt att se hur bra din motståndare är, och hur tufft motstånd du kan räkna med det funkar för mig

bove2012-01-26 09:16
Antal inlägg: 1333

"Rankingjägarna har ju räknat ut att det är nästan omöjligt att tjäna några poäng om man spelar mot en som har 1000 mindre i ranking"

Öh? Nu är väl inte jag mer "rankingjägare" än nån annan men i genomsnitt har nog de jag spelar mot kanske 1300-1500 lägre i rating än vad jag har, jag brukar spela mot de flesta som har över 2000. Och jag går plus ungefär lika ofta som jag går minus givetvis. Sen finns såklart alltid risken att du gör brakförlust om du möter nån med riktigt låg rating, speciellt på slumpat bräde. Men jag förstår inte varför jag ska öka i rating om jag vinner med tio poäng mot nån med mycket lägre rating, då är det självklart den andra personen som ska gå plus, sett till det förväntade resultatet.

Jag kan sätta min högra hand på att ingen av er, som med jämna mellanrum dyker upp och gnäller om det här, skulle klara av att konstruera ett rättvisare ratingsystem.

bove2012-01-26 09:19
Antal inlägg: 1333

Och att jag oftast väljer bort att spela mot personer med under 2000 beror helt enkelt på att det är roligare om matcherna är något så när jämna. Det är faktiskt inte lika kul när man vet att man kommer att vinna redan efter tre-fyra drag.

malman2012-01-26 09:21

word

Guldplate2012-01-26 09:47
Antal inlägg: 1212

Skulle vi med högre ratingpoäng inte förlora något om vi spelar mot de med lägre rating så har vi ett annat problem som dyker upp. Att folk fuskar till sig rating.

Säg att min bror precis har börjat spela här och jag ligger 2500+ i rating. Vad hindrar mig från att förlora matcher med flit mot honom?

Om jag inte förlorar något och han bara vinner så kan jag ju skänka honom en rating på över 2000 ganska snabbt.

Sen håller jag med de andra. Jag vill möta folk som ger mig en match. Jag förlorar hellre än jämn match än vinner än med 5 gånger så mycket poång.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?