Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 154

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mönjelilja - Ej medlem längre2012-01-30 06:52
Antal inlägg: 3613

Politik på betapets forum
Ibland ser man inlägg som verkar vara skrivna av extremister, men de är lite mer friserade i språkbruket än texter förr i tiden. Ett visst parti som kom in i riksdagen har putsat på sin fasad och lärt sig att uttrycka sig på ett mer politiskt korrekt sätt eller i alla fall på ett mindre anstötligt sätt. De verkar aktiva på Internets sociala forum här och var, och presenterar sina idéer utifrån att "de vill diskutera sakfrågor" som tystas ned "i den politiskt korrekta debatten" (läs invandringspolitik, kvinnorfrågor, etc.). Det verkar som om de även har hittat till betapets forum. Tyvärr känns det som om man ibland måste göra sin "demokratiska plikt" och skriva inlägg i deras trådar. Fast egentligen vill jag helst spela betapet. Vem håller koll på att ämnena är rumsrena? Forumvärdarna gör ett bra jobb, men ibland verkar en del inlägg slinka igenom. Fler som tycker att det här är ett problem eller överdriver jag?

ezye - Ej medlem längre2012-01-30 07:12
Antal inlägg: 447

Ja det tycker jag att du gör, alla har rätt tll en åsikt. Man behöver inte tillhöra det parti du syftar på för att dela en del av deras åsikter!! Forumvärdarna ska inte ta bort något om det inte är direkt kränkande. Det verkar man inte göra på andra forum på Internet så varför här?

Hinken76 - Ej medlem längre2012-01-30 07:22
Antal inlägg: 1194

Tycker att forumvärdarna är alerta och visar gott omdöme, men de har nog inte passning 24 timmar om dygnet.

Bitte - Administratör2012-01-30 07:26
Antal inlägg: 24199

Om man själv ser nått som man upplever fel eller så , då kan man ju skicka meddelande till en värd om det.. sedan ezye har väl alla olika forum sina regler och du och jag får rättas oss efter de som gäller här på Betapet , även om de kanske skiljer sig från andra forum.

Bitte

ttiittii - Ej medlem längre2012-01-30 08:50
Antal inlägg: 37631

jag tror forum värdarna gör sitt bästa,och jag tycker det är bra att det vissa partiet är här på beta och skriver,för det har gjort alla tveksamma har tagit ett beslut,och det är typ hur missnöjda dom en är så blir det inga röster på dom

azen - Ej medlem längre2012-01-30 10:13
Antal inlägg: 293

Problemet är väl snarare att man inte kan diskutera fritt och på ett stimulerande sätt. Har man (enligt er) "fel" åsikter så måste man passa sig jävligt noga för vad man skriver annars riskerar man permanent avstängning.

Hurvida en tråd är "rumsren" eller ej är en definitionsfråga, hur definierar du en "rumsren" tråd? Kan man t.ex. diskutera invandringspolitik på ett "rumsrent" sätt med både för- och emotsidor ?

gnill2012-01-30 10:26
Antal inlägg: 1942

Trots att jag är både månfaldsförespråkare och aktiv antirasist, så tycker jag att det är ett problem i vårt samhälle att man inte får diskutera misslyckad integrationspolitik, jag tror att det faktum att diskussionen är till så stor del förbjuden (främst av den sk tredje statsmakten) gör att fler söker sig till partier som Sverigedemokraterna. Folkpartiet försökte ju för några år sedan diskutera en amerikansk modell där man t ex genomgår ett prov för att få medborgarskap, där man ska uppvisa grundläggande språkkunskaper och kunskaper om landets lagar och konstitution. Personligen tycker jag inte att något liknande här vore så dumt, eftersom jag ser en stor kvinnofälla i hur invandrings/integrationsp olitiken styrs idag. Om också invandrade/flykting-kvinn or måste genomgå detta "prov" (hur det ska utformas kan diskuteras) så kan de ha större chans att få goda språkkunskaper (istället för att deras män för deras talan), och att känna till sina rättigheter i vårt land.

Obs, nu säger jag inte att alla invandrarkvinnor är förtryckta av sina män, men det finns ett mönster i vissa kulturer som invandrat hit där kvinnan ska vara underordnad sin man och eftersom hon ska hålla sig hemma och ta hand om hem och barn behöver hon inte kunna svenska.

Mindymoo2012-01-30 10:31
Antal inlägg: 1743

Vad som än diskuteras - det finns alltid nån som hittar en "negerboll/vitlöksvinklin g". Och det handlar om att de vill styra tråden åt sitt missnöjeshåll. I alla fora finns dessa kidnappare.
Om man pratar om småkakor försöker de göra det till en debatt om huruvida det är rätt att sälja baklava på coop när man inte säljer uppåkrakakor (som då kallas "ett svenskt kulturarv")...
Det är en taktik antar jag.
Jag håller med mönjellja, det känns som en medborgerlig plikt att tycka till ibland. Men det är inte alltid kul. En del bjäbbar i oändlighet om samma saker, så till slut är det bara att spara sina nerver och gå nån annanstans. T ex spela Betapet :)

Gautama2012-01-30 10:33
Antal inlägg: 6854

Mycket bra inlägg Mindymoo, håller med dig!

Minta2012-01-30 10:38
Antal inlägg: 20042

Jag med =)

slånbär2012-01-30 10:42
Antal inlägg: 5539

mindymoo sa det som behöver sägas.

Minta2012-01-30 10:45
Antal inlägg: 20042

Kanske ett utslag av högerextremism på frammarsch:

www.aftonbladet.se/k...42 79480.ab

Mindymoo2012-01-30 11:08

Tack, alla, och tack för länken Minta!

Skblole2012-01-30 13:27
Antal inlägg: 922

Åh herregud vilket hjärndött öppningsinlägg. Står ju praktiskt taget "Vem håller koll på att åsikterna på det här forumet överensstämmer med mina?"

Mindymoo2012-01-30 16:15

tänkte dela med mig av en dagsvers jag skrev en dag när det varit mycket tjafs på nätet, (inte bara av chokladbollskaraktär)

Visst är det märkligt att så många tycker till
om högt och lågt, och anonymt på nätet
Att alla verkar veta vad, och hur, och när de vill
Att ingen verkar se det som förmätet
att tycka, anse, mästra, korrigera, veta bäst
De skriker "Jantelagen!" om de möter nån protest

Tror du att det är Sandemoses bok det gäller
då får du genast höra att du bara gnäller

Delicious - Ej medlem längre2012-01-30 16:32
Antal inlägg: 11661

"Rädda vita män" Ja, det är läskigt när någon annan till slut kräver utrymme och en offentlig röst. Det är skönt att man kan avfärda dessa som vänstervridna feminister och kommunister. Sedan går man och gråter lite för att det inte är okej att vara förtryckare längre. Buhu.

Delicious - Ej medlem längre2012-01-30 16:46
Antal inlägg: 11661

Men låt dom gråta. Att tysta ner hjälper aldrig.

vulcan2012-01-30 20:32
Antal inlägg: 7666

Om vi allihop var så där lagom mellanmjölksaktigt politiskt korrekta och rörde oss nånstans mellan sossarnas högerflygel och folkpartiets dito vänster, så skulle det nog bli ganska tråkiga diskussioner här under Seriöst. För att inte säga, rentav obefintliga? Då skulle jag inte ha några trådar att moderera och så tråkigt vill ni väl inte att jag ska ha det?

slånbär2012-01-30 20:36
Antal inlägg: 5539

Vulcan- oroa dig inte , vi finns kvar här i evigheters evighet och gör din och dom andra värdarnas tillvaro lite lagom kaotisk med jämna mellanrum :-D

ezye - Ej medlem längre2012-01-30 21:02
Antal inlägg: 447

2012-01-30 10:13 Azen
Kan bara hålla med. Jag har läst en del trådar här och det blir ju nästan otrevligt emellanåt, en liten klick som är säker på att dom har rätt.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?