Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 098

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2012-02-01 21:16
Antal inlägg: 5539

Gråta-genusbetingat?
Sitter och kollar på masterchef och det slår mig att nästan alla tjejerna gråter varje gång det blir skarpt läge och lite nervigt. Killarna biter ihop och håller masken. Jag vet att det säkert är till stor del beroende på kultur och tradition men är det även genetiskt? Hänger det ihop med vårt genus på nåt mer grundläggande vis? mina egna två grabbar är helt olika -den ene har jag sett gråta en enda gång efter det att han var i sexårsåldern , idag 19 år och inte ens när vi var tvungna att ta bort vår gamla hund före Jul kom det en tår medans min sjuttonårige som har ett riktigt synligt hjärta-han grät floder och har väldigt svårt att låta bli att gråta när han blir rörd.
Själv grinar jag så fort jag ser nåt på tv som är sorgligt, vackert, rörande m.m Jag kan inte hjälpa det men jag tycker det är jobbigt och i sällskap med andra så gör jag vad jag kan för att låta bli. Dessutom så kan jag bli lätt irriterad över att tjejer alltid ska gråta hela tiden på alla program på Tv. Jag vet att det är fel och det borde vara helt ok att gråta när man vill men under min uppväxt som var mist sagt svår så lärde jag mig att stänga till och inte visa känslor vilket jag idag har svårt att släppa på.
men det jag undrar är om det i sig finns en biologisk skillnad mellan kvinnor och män som gör att kvinnor är mer benägna att gråta och i så fall varför. Och är det i så fall lika i alla kulturer? någon klok betapetare som har nån faktisk kunskap kring detta?

Delicious - Ej medlem längre2012-02-01 21:31
Antal inlägg: 11661

Du stör dig på tjejer som gråter men du gråter själv? ;D
Titta på Mannerström, han har alltid en liten tår i ögat när någon åker :) Det är fint.
Man kan inte direkt påstå att killar får cred när dom gråter, då kanske man biter ihop lite extra.

Dyslekso2012-02-01 21:45
Antal inlägg: 8945

Som alla borde veta är det Steuker-neuronerna i det lagrimatiska komplexet i den anteriora thalamuskärnan som utlöser gråtande. Högupplösta MR-studier har visat att personer med en större mängd av dessa neuroner har lättare för att gråta. :)

slånbär2012-02-01 21:45
Antal inlägg: 5539

Deli- ja jag stör mig på tjejer som gråter jämt och jag stör mig på att jag själv gör det. Mest stör det mig nog eftersom killarna inte gör det och det är nog det som är grejen- varför har inte killarna samma behov av att visa sina känslor eller omvänt-varför har tjejerna så stort behov av det?
Jag tycker det är irriterande att jag inte ska kunna kontrollera det. Det har liksom kommit med åldern- jag tror inte att jag grät alls när jag växte upp, inte ens på mina föräldrars begravningar eller andra släktingars begravningar grät jag. Inte förrän jag fick barn började det komma krypande. Jag vill kunna kontrollera det men det går sämre och sämre med åren. Jag vet att det är kulturellt genusbetingat men jag undrar ju om det även är nånting rent biologisk?
Ja jag erkänner att det är dubbelt-jag tycker att alla borde kunna få visa sina känslor på ett öppet sätt samtidigt som det kryper i mig när man gör det.

nulltj - Ej medlem längre2012-02-01 21:48
Antal inlägg: 14052

I vår familj är det pappa, min ena syster och jag som har nära till att böla, vare sig det är sorg, rörelse eller glädje. Mamma, andra systern och brorsan gråter sällan. Pappa är allra 'värst', hos honom börjar tårarna rinna för minsta lilla ibland.

Delicious - Ej medlem längre2012-02-01 21:50

Man kan ju visa känslor fast man inte gråter? Man kan vara ledsen trots att det inte trillar tårar likzom.
Stör mig mer på de som verkligen biter ihop istället för att bara släppa på trycket :P Fult att gråta?

ezye - Ej medlem längre2012-02-01 21:56
Antal inlägg: 447

Det är fint att kunna gråta, och välbehövligt. Jag tror att vi haft en bättre värld med mindre krig och elände om killar verkligen uppfostrats till att få gråta och släppa ut sina känslor. Nej, jag tror inte att det är genetiskt betingat, vår ena son tex gråter lättare än vår dotter, tex när en av våra valpar dog var det han och min man som grät.

Dyslekso2012-02-01 21:57
Antal inlägg: 8945

Ja, lite. Om det inte är i en privat miljö. Kan ses som att man har lite dålig självkontroll. Du vet, håller inte den offentliga masken uppe som är brukligt.

Pandina2012-02-01 22:07
Antal inlägg: 727

När jag har PMS kan jag börja böla för att mjölken är dagen efter bäst-före-datum. Hormoner, således.

Tänker mig att hormonerna kanske försvårar alternativt underlättar behärskningen, men att den kvinnliga respektive manliga beteendeinlärningen har en stor del i det.

Någon som sett Junior med Schwarzenegger? :) Haha

Injicera jul - Ej medlem längre2012-02-01 22:10
Antal inlägg: 361

Jag har inte gråtit nykter sen jag var barn, förutom när jag tittat på Rädda Willy och dyl filmer. Man är väl man.

apbur2012-02-01 22:15
Antal inlägg: 9699

Jag är väldigt behärskad men gråter för allting. Måste vara de där neuronerna :)

shulten2012-02-01 22:17
Antal inlägg: 1424

Saknar tydligen de där neuronerna med, men de tycks ha en förmåga att dyka upp när man skär i rå lök.

ezye - Ej medlem längre2012-02-01 22:27
Antal inlägg: 447

Injicera jul: Hoppas verkligen ditt inlägg var ironi. Annars är det synd om dej med en sån inställning. Tycker jag.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-01 23:53
Antal inlägg: 37631

jag har inga fakta,men jag tycker det är viktigt att tjejer är tjejer och gör tjejiga saker,gråter och inte kan leka 3,hoppar tvist,och är rosa,precis lika viktiga som att killar gör sina kill saker,ock är lite hårda,hen och genus är inte omtyckta av mig,första gången jag hörde talas om genus trodde jag det var någon snubbe som skämtade,sen fattade jag att dom tyckte så på riktigt,men fattade inte varför,jag har en kompis +hennes son som fastnat i "genustänket"det var så viktigt för dom att han skulle ha prinsesskläder,och långt hår,och han har varit utanför typ hela livet och är över 30 år,och i hans verklighet är det brösten och lite könsorgan som är skillnaden,jo tjena

Delicious - Ej medlem längre2012-02-01 23:59

Är han bög också?

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-02 00:02

Nej inte ett dugg,kanske i smyg men det tror jag inte

greatdane2012-02-02 00:06
Antal inlägg: 174

Haha!

Delicious - Ej medlem längre2012-02-02 00:09

Undrar om man blir lebb om man inte får ha rosa också?

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-02 00:13

Del,det har förmodligen hänt,men ingen Sifo undersökning är utförd på området, så det är en svår fråga att bara gissa sig till

Skblole2012-02-02 00:18
Antal inlägg: 922

Män och kvinnor är inte genetiskt identiska. Inte särskilt förvånande om saker skiljer sig på ett emotionellt plan också. Då menar jag inte bara att kvinnor kanske har lättare att gråta utan att det kan vara olika saker som framkallar sådana känslor.

Med det sagt så händer det att jag gråter. Det är väldigt sällsynt, men det händer.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?