Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 154

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Guldplate2012-02-05 15:32
Antal inlägg: 1212

Hur ladda batterin?
Nu har jag hoppat runt på nätet och letat info om hur man bäst laddar sina batterin och kan bara konstatera att uppgifterna spretar ordentligt.

Hur bevarar man sitt, Litium, batteris livslängd bäst?

Första laddningen?
Kommande laddningar?
Kylskåp och element?
Utomhusanvändning?
Om datorn har strömkabeln inkopplad?

Osv...

calle342012-02-05 15:43
Antal inlägg: 403

troligen fösta laddningen.

slånbär2012-02-05 15:49
Antal inlägg: 5539

En IT snubbe på jobbet sa att om man alltid har strömkabeln inkopplad och mer eller mindre använder laptopen som stationär så är det bästa att ta bort batteriet för det kommer inte hålla länge alls annars. Vill man inte det så måste man låta batteriet ladda ur ordentligt innan man laddar igen.

Guldplate2012-02-05 15:51

Hur gör man med första laddningen?

Måste den vara en full laddning eller förstörs batteriets livslängd om den inte laddas helt direkt utan laddas upp under två tillfällen?

Hur gör man med de andra frågorna jag ställde i första inlägget?

Förlänger batteriets livslängd om det förvaras i kylskåpet?
Ska batteriets laddas ur helt varje gång eller förstör det mer än det hjälper livslängden?

Osv...

anka_i_potta - Ej medlem längre2012-02-05 15:52
Antal inlägg: 439

Jag brukar ladda ordentligt första laddningen, ha i strömkablar (till laptop) så ofta som möjligt så man förbrukar så få "cykler" som möjligt. Ändå nån gång emellanåt låta det ladda ur helt och ladda upp ordentligt igen, kanske nån gång per månad.

elcykelns batteri tar jag in under vinterhalvåret då kyla sägs vara dåligt för batterier. Något jag märker av på jobbet som truckförare då jag får byta batteri oftare på vintern.

mobiltelefoners batteri ungefär samma som laptop men jag har inte i laddaren så ofta som möjligt där.

mina batterier fungerar ofta bättre och längre än mina vänners som inte har samma rutiner. men jag har aldrig gjort nåt test eller så på det.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-05 15:54
Antal inlägg: 37631

Nej,det förkortas om man bevarar batterier i kylskåp,tänk efter om du glömt en ficklampa i bilen,batterierna tar slut tok fort,både av kyla och fukt,

Guldplate2012-02-05 16:00

ttiittii:

En sida kring myterna om batteriet säger så här om kylskåpet.
(ohsohightech.se/myte...l telefon/)

"SANT: Lägg batterier i kylen så förlänger du dess livslängd
Detta är helt sant enligt alla källor jag hittat. Lägg gärna batteriet i en plastkasse för att skydda det mot kondens. Man ska dock aldrig lägga det i frysen då Litium batterier inte gillar minusgrader. Om du tänker förvara batteriet en längre period så se till att batteriet är laddat till ungefär 40%, om det är fullt laddat så slits batteriet mer"

Cardis2012-02-05 16:17
Antal inlägg: 373

Kyla minskar elektronernas aktivitet vilket medför längre livslängd på allt!

mistmaster2012-02-05 16:18
Antal inlägg: 4626

hmm...har för mig att det i instruktionerna till min telefon står att man ska ladda den ofta för att bästa effekt. vad det nu innebär, för utan laddning blir det svårt att få nån effekt alls.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-05 17:01

www.batterystore.se/...te riskolan kalla batterier tar fortare slut

Guldplate2012-02-05 17:33

Ttiittii:
Var i din länk står det att kalla batterier tar fortare slut?

Citera gärna det.

slånbär2012-02-05 17:34
Antal inlägg: 5539

Guldplate-jag fick rådet att ladda fullt första gången när jag köpte min laptop.Jag var väldigt otålig på att få sätta igång den men höll mig och knappade på datorn först när det var fullt laddat.Så fort batteriet är full laddat tar jag bort sladden så det får ladda ur även om jag sitter vid laddaren. En IT kille sa att det förlänger batteriets livslängd avsevärt.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-05 17:44

. Använd inte batterier när det är kallt ute – då tar de slut snabbare
SANT! Batterierna håller visserligen laddningen under längre tid, men de förbrukas snabbare när de väl används, eftersom motståndet i cellerna ökar i samma takt som temperaturen sjunker. Men lägg ut en fick lampa i bilen så tar batteriet slut tok fort det bara vet alla som gjort det

Guldplate2012-02-05 19:14

Jag försöker komma underfund med mitt batteri.

Tiden som är kvar på batteriet växlar avsevärt hela tiden. Nyss visade den 12 tim och 36 min. Nu är den nere på 5 tim och 8 min. Då kopierade jag visserligen över en fil ifrån min externa hårddisk när den visade den kortare tidsangivelsen. Helt förståligt att tiden blir kortare när datorn arbetar men 7 timmar kortare tid när den kopierar över en fil!?!

gnill2012-02-05 19:36
Antal inlägg: 1942

Det är nog inget konstigt med det, min laptop ska ha fem timmars batteritid, men i praktiken kan den stå på ett dygn om jag inte jobbar med den alls, och då räcker batteriet alltså 24 timmar, men om jag är på nätet och gör saker hela tiden räcker det bara två timmar, medan fem stämmer bra om jag typ bara använder ett ordbehandlingsprogram.

mrperfect2012-02-05 20:04
Antal inlägg: 11437

Första laddningen? Det är bra att ladda batteriet fullt första gången enligt anvisningarna. Men inte längre och inte kortare tid.
Kommande laddningar? Ladda batteriet fullt, men inte längre och inte kortare.
Kylskåp och element? Undvik värme. Kylskåpet stoppar man vl inte in datorn i? Litiumbatterier tål kyla men jag tror inte man skall ladda det i den temperaturen om det inte går att undvikas.
Utomhusanvändning? Låt temperaturen avgöra, inget problem at använda i moderat kyla, ner till -10 nånting, man får kolla specen. Plusgrader likadant, upp till 35+ är det inga problem. bara man inte kapslar in batteriet och lägger datorn på soffan eller så.
Om datorn har strömkabeln inkopplad? Beror på om laddaren är intelligent gjord så att den känner av laddningen eller temperaturen. Tidigare var PC laddare idiotiskt gjorda så att batteriet dog i förtid, ibland t o m inom ett år.

mrperfect2012-02-05 20:07

Hur gör man med första laddningen?

Måste den vara en full laddning eller förstörs batteriets livslängd om den inte laddas helt direkt utan laddas upp under två tillfällen?
Det klarar normalt att man kör färdigt dan efter. litium batterier är inte lika känsliga som de tidigare.

Hur gör man med de andra frågorna jag ställde i första inlägget? se ovan

Förlänger batteriets livslängd om det förvaras i kylskåpet?
Frågan är felformulerad, man kan inte förlänga livslängden men man kan garantera att den utlovade livslängden( finns troligen ingen sådan specificerad... ) säkras, bara man inte överhetar batteriet då man väl använder det ( laddar.. ) .
Ska batteriets laddas ur helt varje gång eller förstör det mer än det hjälper livslängden?

mrperfect2012-02-05 20:09

anka i potta:

elcykelns batteri tar jag in under vinterhalvåret då kyla sägs vara dåligt för batterier. Något jag märker av på jobbet som truckförare då jag får byta batteri oftare på vintern.

det är ju inte litiumbatterier utan Blybatterier, de är mycket mer känsliga för kyla än litium

mrperfect2012-02-05 20:10

Cardis:

Kyla minskar elektronernas aktivitet vilket medför längre livslängd på allt!

Inte på Blybatterier, dom gillar inte kyla utan avlider...

mrperfect2012-02-05 20:13

tittittiti

Använd inte batterier när det är kallt ute – då tar de slut snabbare
SANT! Batterierna håller visserligen laddningen under längre tid, men de förbrukas snabbare när de väl används, eftersom motståndet i cellerna ökar i samma takt som temperaturen sjunker. Men lägg ut en fick lampa i bilen så tar batteriet slut tok fort det bara vet alla som gjort det

beror ju på om det är blybatteri, alkaliska eller brunstensbatterier, Litiumbatterier är inte lika känsliga för kyla.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?