Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 064 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Yamma | 2012-02-15 07:57 | |
![]() | Endometrios? www.feministisktpers...er -ska-do/ Jag kände inte till den här sjukdomen. Vet någon mer om den? Hur kommer det sig att den inte klassas som sjukdom? Det framgår inte riktigt i artikeln, men Emilia dog alltså för att hon inte kunde äta på grund av det här, förstod jag det som. Jag känner att artikeln är mycket vinklad, och skulle gärna höra fler synpunkter! | |
| Sigrids mor | 2012-02-15 08:43 | |
![]() | Men .....det är ju en sjukdom. Jag vet vad endometrios är och tycker att artikeln är lite märklig. Det är naturligtvis fruktansvärt att hon bollas mellan läkare och att hon inte får hjälp. Men det är ju en sjukdom som finns "på riktigt" och den är ju inte så okänd heller. www.vardguiden.se/Sj...do metrios/ | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-02-15 09:17 | |
![]() | Jag har haft endomtrios, och då klassades det iallafall som en sjukdom. Nu var det 20 år sedan det började, jag fick det förklarat som att man "blöder typ baklänges när man har mens". Kallas även chokladcystor av förståelig anledning. Jag fick så småningom bortopererat äggstockarna efter en del år med besvär och smärtor, mycket sjukskrivning. Klart att det är en sjukdom, det var det dummaste jag hört. | |
| Gautama | 2012-02-15 09:29 | |
![]() | Jag har den sjukdomen, har opererats två gånger för den. Andra gången fick jag ta bort äggstockar och livmodern. Mina besvär var väldig värk i magen. När jag kom till läkaren så hade jag en apelsinstor cysta på ena äggstocken. Innan operationen kunde de inte säga vad det var, de kunde lika gärna ha varit cancer..., min mamma hade dött i äggstockscancer några år innan det här upptäcktes på mig. Det var en bland de värsta perioderna i mitt liv, innan jag fick svar på vad det var. Ni lider jag inte lika mycket utav den, eftersom jag inte har livmodern eller äggstockarna kvar så har jag ingen menstruation givetvis. På så sätt så får man inte lika stora cystor. Men det är inte bara cystor som uppstår, man får även massor sammanväxtningar i magen. Många får problem med att få barn på grund av sammanväxterna. Jag fick mina två långt innan jag blev sjuk som tur är..., hade jag valt att skaffa barn senare i livet så hade det inte funkat. Från 30 år ungefär så var jag för sjuk för det. En helvetessjukdom för många..., men jag har aldrig hört talas om att någon dör i den. Min läkare sa att den var ofarlig, men plågsam. När jag blev diagnoserad så var det i alla fall en sjukdom. | |
| Yamma | 2012-02-15 09:46 | |
![]() | Märklig artikel i så fall. Men tack för info! =) Hon dog väl av bieffekterna, kanske, att hon inte kunde äta för att hon hade ständig värk? | |
| Bitte - Administratör | 2012-02-15 09:48 | |
![]() | www.aftonbladet.se/h...42 69375.ab En annan artikel om henne,, visst har vården brustit men det verkar ju som om det var sviter av operationen som gjorde att hon inte överlevde Bitte | |
| Gautama | 2012-02-15 09:55 | |
![]() | Typiskt för sjukdomen är ju kraftiga menssmärtor och att man blöder mycket vid menstruationen. Jag hade båda, ingen trodde att jag hade så ont. Jag kunde inte gå de första dagarna, bara låg och kved. Fy fan så skönt det är att slippa detta helvete. Sjukdomen är ärftlig också..., är så glad att min dotter knappt märker av sin menstruation, det bådar gott för framtiden i alla fall. | |
| Yamma | 2012-02-15 09:58 | |
![]() | Skönt Gautama, tycker så synd om er som har haft detta! | |
| Gautama | 2012-02-15 10:06 | |
![]() | Jag opererades första gången när jag var 33 år. När min läkare sa att det var endometrios så visste jag inte vad han pratade om. Det känns som att många tycker det är skamligt att berätta om det..., sorgligt att det är så. Den är ju mer vanlig än man tror. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-15 10:54 | |
![]() | har läst att var fjärde kvinna har det,blöder baklänges vid mens,men att någon skulle dö av det?nä förmodligen en kombinaton med någonting annat | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-02-15 11:35 | |
![]() | www.doktorn.com/arti...mA odeBWf5g | |