Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade33
Mobilspel
Pågående18 975

Forumkategorier

Användare Inlägg  
CHL2012-02-19 19:45
Antal inlägg: 1212

Gå isär.
Hur funkar allt med detta.

Köpte hus år 2004 och har ägt tillsammans och har då gemensamma lån och även gemensam ekonomi.

Nu har vi gått isär och jag ska flytta, men han ska behålla huset.

Jag vill ju mitt bästa för mitt barn och vill inte sätta honom i nån som helst knipa.. vill att det ska gå bra för honom.

Men vad är mina rättigheter och skyldigheter och hur löser man det på smidigaste sätt?

slånbär2012-02-19 19:52
Antal inlägg: 5539

Han får lösa ut dig från din del av huset. Sånt ni har skaffat tillsammans får ni dela upp men det som du hade med dig in i boet är ditt. även om du som du säger tänker på barnet så är det bästa för er att ni gör upp korrekt rent ekonomiskt. Känner en tjej som skiljde sig efter massa år och dom hade ett jättehus på en extremt attraktiv tomt/läge men det mesta var ju lån. Han lyckades få henne att tro att han gjorde henne en tjänstsom helt enkelt bara tog över husägandet och lånen utan att hon fick någon ersättning. Han hade skött ekonomin i alla år så hon visste ingenting om deras ekonomi och visste inte ens hurman betalar en räkning. Nu sitter han med kåken som är värd uppemot 15 mille och hon i en tvåa i förorten men egna lån.
Så mitt råd är - antingen sälj och dela lika eller låt honom lösa ut dig för din del av husets värde.

CHL2012-02-19 19:57

tack... men detta med att lösa ut, hur funkar det?
Jag har aldrig behövt grotta in i det men börjar så smått nu.
Dock är huset inte i så bra skick och har antagligen inte ökat i värde.
Vore det då inte enklast för mig att bli av med "skiten" och gå vidare?

sessan2011 - Ej medlem längre2012-02-19 20:03
Antal inlägg: 245

När jag skiljde mig från mina barns pappa....så löste han ut mig ( köpte ut ) mig från huset. Jag fick alltså en summa av honom. Den summan sa våran bank HB att den kunde vi komma överens själv om.
Jag lät det mesta vara kvar i huset av saker...tog egentligen bara med mig det jag hade med mig in i bohaget. Vi delade upp sänglinnen, handdukar etc
Vi har alltid haft det tänket att barnen ska inte bli väskbarn..dfom har fulla hem på båda ställena, det enda dom släpar emellan är skolväskor och ytterkläder :)

Jag var väl lite för snäll när han köpte ut mig, men jag ville där ifrån snabbt. Jag köpte nya saker till mitt hem och en bil för pengarna jag fick av honom.

Lycka till med allt och hoppas ni kan vara överens om allt..kram

CHL2012-02-19 20:06

tack! :)

rajden2012-02-19 20:06
Antal inlägg: 542

Skulle nog höra mej för hos en advokat eller liknande-eller rådgivare.

sessan2011 - Ej medlem längre2012-02-19 20:07
Antal inlägg: 245

varså god :)

slånbär2012-02-19 20:08

Kolla med din bank om dom har någon jurist som kan ge råd. Annars råder jag dig att vända dig till en familjejurist.

CHL2012-02-19 20:08

Som du sessan tänker jag göra... men jag har en känsla av att jag blir blåst, för att jag hjälpt honom betala av en hel del saker nu det sista och han säger att huset inte är värt nåt och att jag inte får en krona.

Så jag tor jag är på gränsen till dumsnäll, men börjar ana oråd nu så ;)

CHL2012-02-19 20:09

tack alla :)

Bitte - Administratör2012-02-19 20:10
Antal inlägg: 24199

Alltså vänder man sig till en bank eller jurist och begär bodelning, så går allt rätt till

Bitte

PeterV-ås2012-02-19 20:18
Antal inlägg: 227

Lycka till!

CHL2012-02-19 20:21

tackar för alla era svar, aldrig vart i sitsen förr så helt novis :)

slånbär2012-02-19 20:25

klart att huset måste vara värt något. Låt dig inte luras. Du har rätt till halva husvärdet och det bestämmer inte han-varken din rätt eller värdet på huset.

vulcan2012-02-19 21:35
Antal inlägg: 7666

Finns det andra, liknande hus i närheten som sålts ganska nyligen och där man skulle kunna jämföra försäljningspriset för att få en uppfattning om marknadsvärdet på ert hus? Skulle en mäklare kunna tänka sig att - kanske mot en mindre ersättning - lämna en ungefärlig värdering?

Kan ni få det så är ju egentligen matematiken ganska enkel: Det beräknade marknadsvärdet minus nuvarande belåning på huset dividerat med 2 är den summa han borde betala dig för att du ska ge upp din andel i huset. Möjligen får man ta hänsyn till att det kan vara en omläggningskostnad för lån och sånt där.

Sen KAN det naturligtvis vara så att huset faktiskt inte är mer värt än lånen. Men skaffa dig bättre underlag än bara hans ord på det!

När jag själv gjorde som du för några år sen så hade vi ett hyfsat underlag i form av flera försäljningar av liknande radhus som det vi bodde i, som gjorde att vi kunde komma överens om en rimlig värdering av huset och utifrån det lösa ut mig med hälften av övervärdet minus beräknad reavinstskatt som skulle gå bort vid en försäljning. Sen pressade jag kanske inte ut varenda krona jag kunnat få av precis det skäl du är inne på: gemensamma barn. Det var ju ett värde för mig också att de kunde få bo kvar i det hus de alltid bott i och slippa få två nya bostäder. Men jag har å andra sidan en ganska god ekonomi en då och visste att jag skulle klara mig. Att göra eftergifter man inte har råd med och som t ex kanske gör att man inte får kapital till en kontantinsats på en ny bostad om några år är inget som hjälper ens barn i längden.

Hinken76 - Ej medlem längre2012-02-19 21:58
Antal inlägg: 1194

Du kan börja med att läsa in dig på vad som gäller hos olika myndigheter, till exempel www.domstol.se/Famil...Bo delning/

En oberoende värdering av huset bör ni absolut göra.

Det är jättebra om du redan har så mycket kunskap som möjligt när ni sedan diskuterar det här sinsemellan. Stort lycka till!

Bim19642012-02-19 23:49
Antal inlägg: 1854

Stå på dig vännen. Om han nu hävdar att huset inte är värt något (vilket jag inte tror ett dyft på)
Så kan du ju alltid föreslå att du tar över huset, vilket jag inte tror han vill. Och om han nu inte vill det kan du ju fråga varför.

Vänd dig till en jurist eller till din bank.

le-lou2012-02-20 00:36
Antal inlägg: 17500

Håller med de andra, vänd dig till en jurist eller bank. Beroende på om ni är gifta eller inte så gäller lite olika saker. Lycka till.

Frizk2012-02-20 01:49
Antal inlägg: 129

Om det känns som att du på något vis blir överkörd så tror jag det vore bättre att ta in en familjejurist i affärerna, en bodelningsförrättare. Det gör att du slipper grubbla över vad du har rätt till och kan istället fokusera på att lämna det bakom dig.

Tror det är lättare att ta in en van människa än att läsa på själv, för även om man har rätt kan det vara svårt att hävda sig som enskild person.

Ett exempel är juristpunkten:

www.juristpunkten.se.../b odelning

Lycka till!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?