Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 18 998 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Cassano | 2012-02-22 07:16 | |
![]() | Skolmat När barnen på vår skola ropade efter "bättre skolmat" tolkade kommunen det som att det skulle vara mer ekologiskt, mer närodlat, mer vällagat. Men det eleverna egentligen menade var mer Pizza och mer hamburgare. Detta ledde till en diskussion - ska kommunen servera mat som barnen gillar (kanske inte pizza då varje det men väl korv och makaroner, köttbullar, lasange...) för att de ska äta och orka skoldagen eller ska kommunen servera en varierad kost med inslag av nya rätter för att eleverna ska få en bredare matrepetoar? Här går meningarna isär hos oss. Vad säger ni? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-22 07:24 | |
![]() | syftet med skolmaten är att barnen ska äta den,syftet för politikerna är att utöva sin makt över barnen och servera sånt som barn ratar | |
| Bitte - Administratör | 2012-02-22 07:28 | |
![]() | Syftet med skolmaten är att det ska vara bra mat , och helst vanlig husmanskost , väljer ungarna sedan att inte äta fisk och potatis så är det ju för att de är bortskämda hem i från. Bitte | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-22 07:44 | |
![]() | vilken tur att mina barn har en sådan snäll mamma som serverar mat dom tycker om,stackars dom barn som har föräldrar som ger sina barn fisk och potatis för att utöva sin makt över barnen haha här är det minsann jag som bestämmer ,ät din fisk och potatis nu,jag tycker alla vuxna ska äta mat dom inte tycker om för att sätta sig in i barns situvation, | |
| Bitte - Administratör | 2012-02-22 07:48 | |
![]() | Mina barn har alltid ätit den maten som serverats hemma och det handlar väl för fasen inte om makt , det handlar om att man äter vanlig husmanskost och anna "vanlig" mat och INTE om att de fått bestämma vad som ska ätas , Har inte maten passat så var så god att var hungrig då. Sedan om mina barn inte äter skolmaten för att de "inte" tycker om den så är det mitt och mina barns problem inte skolan eller kommunens Så egentligen ska skolan servera mat så det passar alla 500 eleverna alltid dvs 500 olika rätter eller olika tillagade rätter , Att sedan skriva att det handlar om makt av politikerna ,, äsch ids inte kommentera det . Bitte | |
| Frajtan | 2012-02-22 07:50 | |
![]() | Fast det finns ju skräckexempel. Såg ett läkarprogram där föräldrarna enbart låtit sitt barn äta havregrynsgröt för att han vägrade äta något annat. Han utvecklade svår skörbjugg o kunde inte stå på benen. Lagom är väl bäst, men många gånger handlar det om grupptryck att barnen inte äter. När jag åt ärtsoppa i lågstadiet var det många som följde mitt initiativ som först sagt att det var såååå äckligt...men 2 olika alternativ är ju en möjlighet, ex ett vegetariskt, och att sen inte kräva intyg från föräldrarna för att man ska få äta vegmat som de var på min mellan- och högstadieskola | |
| ceciliaerix | 2012-02-22 07:55 | |
![]() | Fy faan va barn är bortskämda nu för tiden! När jag gick i skolan var jag tacksam över att mina föräldrar (och alla andras) betalade skatt så jag fick möjlighet att äta mig mätt varje dag! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-22 07:56 | |
![]() | och så var det ytterligheterna,tycker det är bra att skolan slutat servera ärtsoppa för ingen åt av soppan,husmanskost vilket påhitt,jag har aldrig ätit husmanskost,500 olika rätter?barn tycker om pasta pizza korv köttbullar mm,och det går och variera i det oändliga,pölsa palt kåldolmar blodpudding stångkorv är förlegat | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-22 07:57 | |
![]() | vi betalar skatt och får skitmat för skattepengarna,eftersom vi betalar för maten ska den smaka bra | |
| Liltif_Nomad | 2012-02-22 07:58 | |
![]() | Verkar som den sämre maten är lite lättare att få ätlig. Korv och köttfärssås, ris och pasta är inte helt enkelt att misshandla till döds. Men annan mat som skulle vara nyttigare såg mest ut och smakade som spyor minns jag. Storhushåll kan vara svårt och jag tycker man ska laga rätter som inte smakar bajs om man lagar dem i stora omgångar. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-22 08:00 | |
![]() | kockar har åkt runt och utbildat bamborna,i landet,med strålande resultat i Ockelbo | |
| slånbär | 2012-02-22 08:00 | |
![]() | Håller med Bitte-Vad är det för torftig tillvaro som barnen får om dom aldrig får prova nånting nyttigt och nytt hemma? Jag tror att det handlar om konflikträdda vuxna som aldrig orkar ta tag i saker och stå för sin föräldraroll. man vill bara vara snäll och ha lugn och ro. Stackars barn som växer upp i såna hem. Bortskämda ungar blir odrägliga vuxna. Tänk vad mycket god mat man missar om man aldrig vågar prova nåt nytt. Och idag är det väl vikigt att vi försöker hålla kvar lite av den svenska husmanskosten och inte bara serverar hamburgare och makaroner? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-22 08:01 | |
![]() | jag tror dom är makt galna | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-22 08:04 | |
![]() | när barnen är bebisar då får dom den mat som dom vill äta,för då är det viktigt att dom får i sig det so dom ska sen händer någonting i föräldrars huvuden barn ska äta det dom inte tycker om bara för att | |
| Bitte - Administratör | 2012-02-22 08:04 | |
![]() | Vad är skit mat ttiittii , för mig är det mat som bara är bukfyllnad och saknar näringstäthet som håller barnen mätta under dagen och det gör inte pizza och snabbmakaroner med korv. Vanlig skolmat för mig är , lax med skarpsås och potatis , köttbullar med mos,Korv/köttstroganof , mm mm och ett bra salladsbord till eleverna- Bitte | |
| Bitte - Administratör | 2012-02-22 08:06 | |
![]() | Måndag Chili con carne, ris Tisdag Krämig laxlåda Onsdag Pannbiff, potatis, brunsås Torsdag Gulaschsoppa, smör och mjukt bröd Fredag Spaghetti bacon & skinksås Detta serverar en skola i Kalix denna vecka Bitte | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-22 08:09 | |
![]() | och varför måste du då välja den sämsta pastan?lax med skarpsås,har aldrig funnits här,tror aldrig det förekommit lax,överhuvud taget,skit mat är ärtsoppa saker som inte barnen ser vad det är grå boccoli,mat som är kokt så länge så den inte går att känna igen grön potatis,det är skitmat,syftet med maten är att barn sak äta den,barn kommer aldrig äta grön potatis och grå broccoli | |
| Bitte - Administratör | 2012-02-22 08:10 | |
![]() | Men då är det inte maten utan tillagningen du klagar på och det är väl två olika saker Bitte | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-22 08:12 | |
![]() | den menyn låter helt ok,men soppan är vuxen kryddad,och hur stark som helst,iaf den vegetariska varianten av den,varför ska barns mat vara så stark att den inte går att äta,kan inte räkna hur många gånger barnen kommit hem och sagt att det var för starkt,så dom inte kunde äta | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-22 08:13 | |
![]() | nä det är inte två skilda saker,vi kräver av kirurgerna att dom ska operera så blir bra,men bamba tanterna ska göra maten o ätlig | |