Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade24
Mobilspel
Pågående19 940

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Liltif_Nomad2012-02-26 10:15
Antal inlägg: 369

Jag vill bygga mitt eget "Beta"
I sommar så ska vi vara på landet och leva utan all denna teknik och då blir det ibland brädspel. Schack ska jag skaffa, kortlek har vi. Alfapet är OK men vill hellre ha slumpad spelplan. Funderar på att såga ut en så man kan lägga den i en ram så de ligger stadigt.

Enda problemet är ju då att jag måste börja räkna poäng själv! Jag tror bestämt att min hjärna börjat ruttna.

Annars borde mitt koncept funka, eller hur?

Liltif_Nomad2012-02-26 10:20

Damspel har vi redan... fast ska nog fixa ett till. Vi gjorde det i papp och trolldeg. ;) Dam är så kul tycker jag.

Mindymoo2012-02-26 10:40
Antal inlägg: 1743

Kinaschack är kul. Och Mikado när man tröttnat på att tänka och bara vill flamsa, och krocket för lata utedagar.

anka_i_potta - Ej medlem längre2012-02-26 11:57
Antal inlägg: 439

liltif:

Du kan göra ett slumpat bräde genom att göra rutor i olika färger, men inte skriva ut värdena inuti rutorna. Sedan inför varje ny spelomgång så slår ni tärning eller vadsomhelst för att bestämma vilka färger på rutorna som representerar ord eller bokstavspoäng och hur många gånger de multiplicerar poängen, så får ni lite variation i alla fall.

ezye - Ej medlem längre2012-02-26 13:12
Antal inlägg: 447

På landet utan Datorn? Då skulle jag dö. Men visst, en vecka över julen är mysigt, det kan man stå ut med. Bara man får kolla mejlen ibland!
Du kan kanske ta med en liiiten miniräknare för att räkna ut poängen på slumpat bräde?

Liltif_Nomad2012-02-26 13:36

Mmm.. finns ju en i mobilen...

Silfverkrok - Ej medlem längre2012-02-26 13:40
Antal inlägg: 7174

glöm inte backgammon bara :)

perero - Ej medlem längre2012-02-26 14:07
Antal inlägg: 140

Har funderat i dessa banors själv också, och gör ett elektroniskt betapet med slumpat bräde. Finns flerfärgade led och spelpan i plexiglas.
Visst vore det bra om brädet räknade poängen också men det skulle bli för dyrt (och betydligt mer komplicerat). men räkna borde man orka göra :)

Guldplate2012-02-26 14:23
Antal inlägg: 1212

Liltif_Nomad:
En annat spel är "GO". Passar 3-5 spelare. Det du behöver är brickorna i alfapet. (sorters bort Q, blanka, pilar, stopp och andra jobbiga tillägg som finns i nyare alfapet)

Lägg alla bokstäverna upp och ner mitt på bordet. Alla spelare plockar i starten åt sig 7 brickor. Sedan gäller det att bygga ett korsord av ens egna bokstäver. (alla gör alltså varsina korsord)

Lyckas man få ut alla sina bokstäver så säger man "GO". Då måste alla plocka åt sig en ny bricka och försöka få in den i sitt korsord. Så håller man på tills det inte finns brickor kvar så det räcker åt alla att plocka en ny. Då säger man ""KLAR" och alla måste stoppa.

Korsorden får byggas om hur mycket som helst i försöken att få in alla bokstävern.

Poängräkningen är som i alfapet. Används en bricka åt två håll så räknas den åt bägge hållen. Alla ev brickor man inte fått ut får man minus för. Är ett ord i korsordet felstavat lägger man till detta till minuspoängen. Sen kan man förslagsvis köra först till 500 p. Det blir några omgångar.

Är man fyra personer så kan det bli ett rejält tempo då det nästan alltid är någon som ropar "GO". :-)

Liltif_Nomad2012-02-27 03:42

Ska kolla in Go. Backgammon har jag nog inte rätta hjärnan för... testat och aldrig riktigt gillat.

Jag kan ha dator men uppkopplingen klarar inte spel, för långsam. Ibland funkar det bra men vågar inte hoppa på ett spel eftersom uppkopplingen närsomhelst kan sacka..

ezye - Ej medlem längre2012-02-27 05:12
Antal inlägg: 447

Guldplate: Verkar kul med "go" !

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-27 09:37
Antal inlägg: 37631

skynda dig ta patent ring Alga ,och bli miljonär.smart ide något platskrävande,glöm inte att skriva när det är klart,slumpat bräde är roligast

Liltif_Nomad2012-02-27 23:09

Hahha jaha är det så jag ska bli rik?

Danny_E2012-03-05 11:14
Antal inlägg: 101

Om du kan programera och sådär, men då behöver du ju en dator xD

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?