Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade14
Mobilspel
Pågående18 998

Forumkategorier

Användare Inlägg  
RaEl - Ej medlem längre2012-03-03 17:35
Antal inlägg: 449

Bemötande
Hur bemöter vi varandra i vardagslivet, egentligen?
Jag är kortväxt, ( pga av sjukdom som barn).
JAG VET OM ATT JAG ÄR KORT!!!
VARFÖR är det första många säger: "GUUUUUD, vad liten du är"....( jag är 150 cm).
Det är mycket, mycket sällan (tack o lov), som jag hört att folk kommenterar någon som är väldigt tjock, ELLER skallig på samma sätt...
Vi är ju medvetna om det, har man komplex för sin utseende så blir det knappast bättre om folk ska kommentera det hela tiden.

bitteb2012-03-03 17:46
Antal inlägg: 433

..bemötande. Jag tror att det hänger mycket på hur du haft det som barn(uppfostrad)... är du van att höra/se dina förälder eller andra vuxna kommentera allt o alla.... blir du kanske likadan.
Ibland kan jag bli tokig på min mamma, just för att hon ALDRIG kommenterat nån annan... men å andra sidan har jag lärt mig från henne att inte döma nån...varken till utseende eller åsikter.

Maja G2012-03-03 17:53
Antal inlägg: 10730

Mina barn, som inte brås på mig eftersom jag är 165 cm över havet, har alltid fått höra: Meeen guuuuud vad lång du är? ( de är nästan 2 m,fattas 3 cm på den ene o 5 på de andre)
Inte alltid så roligt det heller. Det vet dom faktiskt om men har haft inte haft större komplex för det.

Så oavsett om man är lång eller kort så får man nog höra det. Att vara tjock är fult så därför sägs inte det ( som tur är för då skulle jag bli väldigt sårad om och om igen)

Tornvy2012-03-03 17:54
Antal inlägg: 67

Så konstigt. Varför i hela friden säger dom det?

-Delika-tess2012-03-03 18:09
Antal inlägg: 1968

Det verkar också vara ok att säga "men guuuuud, vad du är smal!!", men inte "men guuud, vad du är tjock!" för att vara tjock är inte bra. Däremot är det inte så kul för smala/magra att jämt få höra det, helst inte när de jobbar på att gå UPP i vikt (och det är inte hon som skrivit inlägget som historien handlar om)...

corlini2012-03-03 18:17
Antal inlägg: 3172

ja, lite udda. inte säger man väl det bara för att någon råkar vara lite kortare? jag tränar och undervisar många ryttare och de kommer ju i alla längder, helt naturligt talar vi då bara tex om att du är ju väldigt liten och lätt så vi ska tänka extra på dessa ställningar och rörelser ... tex.

tjocka är väldigt ovanligt i min bransch varför en som i övriga samhället ofta klassar in som helt normalbygd ofta anses som "ganska kraftig" i hästsporten, men så är det.

pepscake2012-03-03 18:27
Antal inlägg: 295

Får ofta såna kommentarer för att jag är lång, också (speciellt av killar, när jag är längre än dem), får höra typ "Det är ju LÄSKIGT", vilket inte är så kul. Tror att de flesta med något utstående attribut får höra sånt, det går inte att undvika. Inte heller tror jag att folk MENAR att förolämpa (oftast inte, i alla fall). Själv vet jag hur ont det gör och är väääldigt försiktig med sådant. Är nog ovanligt icke-ytlig i allmänhet så ofta tänker jag inte ens på det där, jag registrerar liksom inte utseende så noggrant.

skrabban2012-03-03 18:29
Antal inlägg: 1031

RaEl

Jag är också 150 cm över havet. Det är faktiskt inte så lätt att vara kort t.ex när man ska handla i affärer och inte når det man vill ha. Jag brukar be om hjälp. Man klarar sig bra ändå. Jag var minst i klassen när jag gick i skolan. När jag sa att jag gick i sjuan så trodde inte folk på mig. Jag var tvilling och 6 veckor för tidigt född därför blev jag inte längre. RaEl ha det bra och jag ska tala om ibland ärdet bra att vara liten.

Ruckzuck2012-03-03 18:30
Antal inlägg: 34614

vad är det för människor som spontant kommenterar andra människors utseende?

henrik_l2012-03-03 18:32
Antal inlägg: 918

kanske för att det inte anses vara fult att vara kort?

RaEl - Ej medlem längre2012-03-03 18:49

Ja, inte vet jag varför det ska kommenteras... Vare sig man är lång, kort, tjock eller smal.
Ta människan för den han/hon är i stället!
Jag håller med skrabban, det är jobbigt o vara kort., Man når inte allt i affärer, det mesta är aanpassat för "normala" människor.
Förstår absolut att det är lika jobbigt att vara lång, och har också fått höra att " jag skulle gärna byta, så jag fick vara så där liten".....

Tilläggas kan ju att de som kommenterat min längd är inte personer jag känner, eller träffat flera tillfällen, utan det är människor som man träffar för första gången!
Ännu mer konstigt att fälla såna kommentarer då, eller att ställa frågan: Hur känns det att vara så j-a liten?

bitteb2012-03-03 19:05
Antal inlägg: 433

..apropå längd...jag är 1.69...och når knappt upp till hyllan för sallad i ,min ICAbutik...

gnill2012-03-03 19:06
Antal inlägg: 1942

det är jättekonstigt, barn gör ju det ibland. T ex sa min son på T-banan när han var tre år till en astuff kille med tatueringar över hela kroppen: "Man får faktiskt inte rita sig i ansiktet". Det var ganska kul. Men så fort han blev större har jag lärt honom att inte kommentera folks utseende. Själv är jag dessutom helt botad från att stirra, eller i alla fall titta till (vilket annars kan vara rätt naturligt, om än inte önskvärt) efter att ha jobbat länge med människor med olika funktionsnedsättningar. Men nej, man kommenterar inte folks utseende, annat än sånt man tycker är fint (typ vad snygg du är i håret). Fast jag ger sällan såna kommentarer heller, tyvärr (försöker träna mig att göra det lite oftare).

gnill2012-03-03 19:06
Antal inlägg: 1942

vad brukar du förresten svara dem Rael?

RaEl - Ej medlem längre2012-03-03 19:16

På frågan om "hur känns det att vara så liten", brukar jag svara att jag inte vet...
Brukar bli reaktion: =D

Är det ett barn som säger: " vilken liten mamma du är", brukar jag svara med att alla ser olika ut. Dra hela ramsan om att alla är olika o att det finns både långa och korta mammor...=)

Men när vuxna måste kommentera, blir man bara trött....=(

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-03-03 19:40
Antal inlägg: 1268

Varför tror du att dem kommenterar det, Rael?

Blasse2012-03-03 19:52
Antal inlägg: 7162

förstår inte arbetslinjens fråga!
i och försig är den inte till mig

Och appropå TS fråga så anser jag att det är kränkande och ifrågasätta personers utseende. vad det än är fråga om.

man har rätt till att vara den man är och andra skaskita i om man är lång eller kort eller vad det nu kan vara

Blasse2012-03-03 19:54
Antal inlägg: 7162

och får man en sådan fråga som hur känns det att vara så som du är?

motfråga då

hur känns det att komma på så dumma frågor?

corlini2012-03-03 19:58
Antal inlägg: 3172

svara att det känns väldigt bra och ofta kan vara ganska praktiskt. jag är inte särskilt kort själv tycker jag 169cm men jag har alla längder representerade runt mig på dagarna och tänker inte ett skvatt på det mer än rent praktiskt gällande sysslors fördelning.

mrperfect2012-03-03 20:09
Antal inlägg: 11437

Jag tycker inte det gör något att alla säger att jag är så snygg

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?