Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magre_memed2012-03-07 08:39
Antal inlägg: 272

jobb för nyanlända
Hej!

Min man har varit här i 1 år och vi har sökt jobb nästan överallt förgäves. Han förstår svenska och talar lite, inte perfekt men. han ar gått i skolan sedan 5 månader.

Arbetsförmedlingen har lovat en massa, han skulle sändas på kurs, extra stöd i svenska bla bla bla... mycket snack inget gjort alltså.

Ge mig tips snälla! Va kan vi göra?

slånbär2012-03-07 08:46
Antal inlägg: 5539

Kontakter är det enda som ger resultat. AF är värdelöst när det gäller detta. Ni får nog också räkna med att det kan vara svårt att hitta ett jobb eftersom det är svårt även för dom som är födda och uppvuxna här. Tyvärr är det en tuff verklighet idag och det som funkar bäst är óm man har kontakter eller går runt själv på olika ställen och presenterar sig och söker jobb.

magre_memed2012-03-07 08:53

tack slånbär.. en gång kallade de oss till möte tidigt på morgonen bara för att ge ngra tips på jobb som kan söka... vilka redan är annonserada på deras hemsida... helt meningslös

ttiittii - Ej medlem längre2012-03-07 09:11
Antal inlägg: 37631

går han på sfi så brukar syon där kunna hjälpa

magre_memed2012-03-07 09:20

ja han går på sfi... ska fråga skolan..

Yamma2012-03-07 09:26
Antal inlägg: 2285

Det brukar, på bra SFI-skolor i alla fall, finnas praktiksamordnare. Om man gör praktik först kan det vara lättare att få jobb.
En annan lösning är att starta eget företag, kolla vad som saknas i ert område och gå en kurs i egenföretagande! Om ni bor i Kista i Stockholm får ni till exempel mer än gärna starta en videobutik, det har vi saknat länge här. ;)

Träsmak2012-03-07 10:18
Antal inlägg: 882

Det tar I SNITT TIO ÅR för en invandrare att fixa en karriär i Sverige. Så, skaffa en bra utbildning, ha tålamod och stå ut är mina eget råd. Det är inte lätt.

Joussen2012-03-07 10:24
Antal inlägg: 153

Kan tänka mig att det är svårt för någon som inte riktigt kan göra sig förstådd eller liknande. Det är minst lika svårt för svenska ungdomar idag att få jobb. Frågan är vad som prioriteras högst?

Träsmak2012-03-07 10:29

Samhället priotriterar ingenting.

Problemet för svenska ungdomar är att dom är bortskämda och inte vill ta skitjobb, vilket ungdomar i många andra länder i princip tvingas till.

För invandrare handlar det mer om att svenskar är för försiktiga, räddhågade och ofta smygrasister. Men med bra utbildning och bra förståelse för kulturen och det sociala spelet klarar sig nog invandrare bättre i Sverige än i många andra länder.

slånbär2012-03-07 10:36

Mycket hänger ju på språket. Går jag till en läkare som pratar jättedålig svenska så känns det liksom inte bra-det blir svårt att förstå varandra helt enkelt och i en situation då man kanske själv är osäker och orolig kan det bli jobbigt om läkaren inte förstår mig. Men det beror ju på vilka jobb man kan tänka sig. Helt klart är att man lär sig språket bäst om man kommer ut i arbete bland andra och är tvungen att prata och träna på språket dagligen.

slånbär2012-03-07 10:37

Och vilka kvalifikationer man har när man kommer hit förstås.......

Joussen2012-03-07 10:52
Antal inlägg: 153

håller med dig där slånbär

nettan232012-03-07 11:03
Antal inlägg: 4086

Håller med Träsmak, tyvärr måste jag tillägga. Men så fort arbetsgivaren ser ett utländskt namn så slänger de CV:t i papperskorgen, inte alla men många. Som sagt öppna eget eller lägg ner extremt mkt tid på det svenska språket och kulturen. Sen så finns det ju alltid jobb som städare och diskare osv. Men det e klart att man helst slipper det.

nettan232012-03-07 11:05
Antal inlägg: 4086

Sen som de tidigare sagt, praktik kan om man har väldigt tur leda till jobb och kontakter, kontakter, kontakter!

Träsmak2012-03-07 11:42

Precis, praktik liksom att bygga upp kontakter är bra.

Sen, apropå det därna CV:t, tror jag att det är ännu viktigare för invandrare att vara utåtriktade, visa våga upp sig, ta med sig ansökan direkt till arbetsgivare osv.

slånbär2012-03-07 13:06

Nettan23-varför skulle man helst vilja slippa disk och städjobb? Vem tycker du ska utföra dom arbetsuppgiftena då? Ett jobb är väl ett jobb och skitsamma vad det är om man nu verkligen behöver och vill jobba. Det är den synen på vissa arbeten som är ett av problemen idag. Om man kommer från ett annat land och knappt kan stråket så är ju det viktiga att man kommer ut i arbete och då spelar det ju ingen roll om man är utbildad Psykolog i hemlandet för kan du inte språket så funkar det ju kanse inte att utföra det jobbet. Då är ett städjobb under en period jättebra för man kommer ut och tvingas träna på språket. Efter ett par år kan man kanske få jobb inom det område man kan och vill.

slånbär2012-03-07 13:08

Knappt kan språket ska det naturligt vis stå-jag kanske måste ut och träna jag också ;-D Fast då har jag ju det perfekta jobbet. Städ OCH disk.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?