Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 987 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-08 10:05 | |
![]() | vad tror ni om detta jag är skogsägare,mitt i skogen är en väg,jag behöver inte ha vägen,inte ens till maskiner vid averkning,nu har folk i området som måste nyttja vägen varje dag kommit på att jag som inte använder vägen måste betala väg avgift och underhåll,för min egen del kan dom ta bort vägen totalt,kan dom tvinga mig att betala?vad tror ni? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-08 10:09 | |
![]() | någon aning kanske ni har? | |
| eerievoid - Ej medlem längre | 2012-03-08 10:11 | |
![]() | Täck den med mossa. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-08 10:13 | |
![]() | så var det inte bollibompa i dag heller | |
| Joussen | 2012-03-08 10:18 | |
![]() | rent teoretiskt tycker jag att de andra som använder vägen ska vara tacksamma o att de är dom som ska betala för sig. Om vägen ändå står i dina ägor borde du väl ändå ha en hel del att säga till om?! | |
| eerievoid - Ej medlem längre | 2012-03-08 10:19 | |
![]() | Man börjar nästan misstänka att de lagt ned det. | |
| hetsaren | 2012-03-08 10:30 | |
![]() | Om det är din väg, men ingen behöver den så har de väl inte där att göra? Sätt upp en bom? Låter ju mysko om du ska betala för en väg som enbart andra använder? | |
| Mouche - Administratör | 2012-03-08 10:36 | |
![]() | Gör som jag...jag planterade ett gäng granar mitt över den så kallade vägen. Vill någon promenera så varsågod men då får de räkna det som en skogspromenad. =) | |
| slånbär | 2012-03-08 10:36 | |
![]() | Du får väl kolla med kommunen eller titta på trafikverkets hemsida där det finns en folder med instruktioner för enskilda vägar. publikationswebbutik...__ 336.aspx i kapitel 6 s.42 finns det en del information. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-08 10:54 | |
![]() | min mark på båda sidor om vägen komunen äger vägen,men kommunen vill inte underhålla vägen mer,och jag vill inte ha en väg,men längre bort på vägen finns det hus och dom måste kunna åka hem till sina hus,då får dom som vill komma hem till sina hus underhålla vägen,men eftersom jag äger marken på båda sidor om vägen så tycker hus ägarna att jag ska betala för en väg jag inte vill eller har användning av | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-03-08 10:57 | |
![]() | Jag är faktiskt också skogsägare och om det är din privata väg utan statsbidrag och din egen skog runtomkring har du inga som helst skyldigheter att underhålla den med plogning, grusning etc. Vid ev avverkning får uppköparen ordna erforderlig väg för maskinerna. Jag råder dig att helt sonika sätta en bom för vägen. Då behöver ingen köra fast eller förstöra sina fordon p g a nedfallna grenar eller så. Om du är osäker kan du kolla med t ex LRF:s avdelning för juridiska frågor (konsult). Ok, ser nu att kommunen äger vägen? Men då får du tala med tekniska avd där om ev underhåll eller om ni ska stänga av vägen. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-08 11:05 | |
![]() | skogen på båda sidor om vägen är min,men vägen äger kommunen,inga träd kan ramla för jag har slut averkat för att slippa folks gnäll att det kommer ramla träd på deras hus dan före julafton,men sen gänlde dom natuligtvis för att et inte finns någon skog kvar,teckniska har medelat att dom inte kommer underhålla vägen mer utan det får markägarna bekosta,jag bor en 6 km där i från och använder helt andra vägar,dörimot har jag sålt några tomter till folk som bor efter den aktulla vägen och det bor lite annat folk där,dessa tycker att jag ska vara med och betala underhåll för vägen men jag vägrar,för mig får kommunen gärna plantera gran på vägen | |
| slånbär | 2012-03-08 13:08 | |
![]() | Ttiittii-ring kommunen och fråga för jisse namn!! Det är ju inte jättesvårt att ta reda på vad som gäller för just din väg men det är ju säkrast att du gör det så du inte blir skadeståndsskyldig om något händer på vägen. Du kan ju inte komma i efterhand och säga att du inte visste något. Här har du en länk till Riksförbundet för enskilda vägar: www.revriks.se/ Där kanske går att hitta lite svar också men kommunen borde ju vara rätta stället eller vägverket. | |
| groenmeyer | 2012-03-08 13:24 | |
![]() | De som nyttjar vägen har väl servitut men det är inget man kan kräva dig på bara för att det är din mark på båda sidor. Jag tror tom att de som nyttjar vägen själva får ombesörja framkomligheten men allt detta gäller bara om det finns servitut. lagen.nu/begrepp/Servitut | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-08 13:59 | |
![]() | slånbär,vägen är kommunens,marken på båda sidor om vägen är min,ska på möte om det om några dagar,jag vill bara nte betala för en väg som jag inte behöver | |
| slånbär | 2012-03-08 14:16 | |
![]() | kolla upp länkarna du har fått om det finns någon info där. | |
| Joussen | 2012-03-08 14:41 | |
![]() | tycker de låter underligt att du ska behöva betala vägskatt för en väg du inte använder utan att den bara finns där för andra... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-08 20:42 | |
![]() | tack slånbär kollar.inte skatt underhåll | |
| med | 2012-03-08 21:03 | |
![]() | Ta ordentligt reda på vad som gäller i ett sånt här fall. | |