Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 229

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lojzan932012-03-09 19:34
Antal inlägg: 32

Må dåligt av facebook?
För några dagar sen stod det något i tidningen om att allt fler och fler börjar må dåligt på grund av facebook för att man tycker att andra "lever så mycket roligare liv" än en själv, och att de fick en att börja jämföra sig med andra.

Vad tror ni? :)

anka_i_potta - Ej medlem längre2012-03-09 19:41
Antal inlägg: 439

jämföra sig med andra kan man göra på många olika sätt, facebook är bara ett verktyg. Om någon mår dåligt av att använda facebook så är det väl upp till den personen att avsluta sitt konto eller sluta logga in.

elgen52012-03-09 19:42
Antal inlägg: 1740

Har man tid att "hänga" på facebook, så har man nog inte mycket till spännande liv.
Men det kan ju vara kul för dom som inte har något liv, att skapa sig ett där.

Lojzan932012-03-09 19:43

Ja precis, det är ju egetligen upp till var och en liksom

gullie - Ej medlem längre2012-03-09 19:44
Antal inlägg: 34

Det blir vad man gör det till. Jag mår inte dåligt av FB. Har endast FB-"vänner" som jag känner IRL. Endast vänner har tillgång til min sida, bilder och applikationer... Tycker det är ett bra sett att hålla kontakten med min familie i Norge.

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-03-09 19:46
Antal inlägg: 1268

För övrigt är ju den där studien kritiserad eftersom "forskarna" bara frågade sina kompisar.

mistmaster2012-03-09 19:48
Antal inlägg: 4626

*gillar*

Skblole2012-03-09 19:55
Antal inlägg: 922

Det var en intressant vinkel på det. I sådana fall får väl Facebook ses som en väckarklocka.

ingelalalala2012-03-09 19:56
Antal inlägg: 1

Jag tog bort mig från fb för snart ett år sen pga. att jag inte mådde bra av det. Ångrar det inte.

Miss_jk2012-03-09 19:57
Antal inlägg: 8941

"Har man tid att "hänga" på facebook, så har man nog inte mycket till spännande liv."

Pajas. Det räcker så.

Liltif_Nomad2012-03-09 20:03
Antal inlägg: 369

Känner väldigt många tyvärr som mår dåligt av Facebook, särskilt yngre. En del av dem förstår tyvärr inte att det är en massa ljug och skryt, utan deras redan taskiga självförtroende får dem att inte ifrågasätta. Så de tror att alla som överdriver det positiva om sig själv talar sanning. Och de kan tro att de själva är väldigt impopulära för att andra har massvis med "vänner"...

Jag brukar fråga varför de är kvar på FB, men det verkar som att de tror att om de försöker tillräckligt mycket kommer de också bli "populära" en dag. Verkar finnas en stark längtan efter bekräftelse. Att de söker på helt fel ställe verkar de inte fatta... det blir som en drog.

Själv använder jag inte Facebook av flera skäl. Ett är att jag har olika relationer med olika människor. En sak som jag berättar för en vän kanske jag inte berättar för familjen och omvänt. Jag har inte exakt samma förhållningssätt till alla som jag känner, därför duger inte det formatet till mig. Jag skriver epost eller ringer istället, eller träffas i verkligheten om den möjligheten finns.

Pandina2012-03-09 20:03
Antal inlägg: 727

Haha, människor har haft ångest över att jämföra sig själv med andra i urminnes tider. Mamma gav mig alltid nojor över att min barndomskompis var duktig på att göra läxorna och att jag borde skärpa mig. "Tomas äter alltid upp sina ärtor, varför kan du inte vara lite mer som Tomas".

I klassen tävlade vi om vem som kunde göra flest mattetal på kortast tid.

Eller lyssnandet på vuxna människor och hur de tävlar i vem som har dyraste märkesprylarna. Det är bara att titta på de neddrogade, uppspeedade människorna (kokainisterna) på Étage (nattklubb i Malmö) och hur de låter sina bling-bling glida fram från under ärmarna och kragarna, för att "höja" sin "status".

Jag tror att det där jämförandet är en väldigt viktig del i Days of Our Lives framgång; att få se rika, framgångsrika, perfekta människor totalt misslyckas med sina kärlesliv.

elgen52012-03-09 20:09
Antal inlägg: 1740

Miss_jk har du ingen egen åsikt?

Skblole2012-03-09 20:11
Antal inlägg: 922

Problemet är inte Facebook utan dessa människors taskiga självbild. Don't shoot the messenger.

Lojzan932012-03-09 20:13

Kan nog ligga något i det du skriver Skblole...
Man ska överhuvudtaget inte jämföra sig med andra människor tycker jag. Men vill man göra det är det upp till var och en, men det är nog som sagt det som isf får en att "må dåligt"

gullie - Ej medlem längre2012-03-09 20:19

Må dåligt/må bra lista:
Facebook - bra
Alkohol - dåligt
Tobak - dåligt
Goda vänner - bra
orättvisa - dåligt
listan kan bli jätte lång.................

cadette - Ej medlem längre2012-03-09 20:24
Antal inlägg: 277

Jag kan väl ibland tänka att jag har si och så många vänner på fb, men ingen jag kan ringa när jag mår dåligt. Men det är ju inte pga fb, utan för att jag inte släpper folk inpå livet särskilt lätt. Så på sätt och vis får jag skylla mig själv. Men fb gör det hela så mycket mer påtagligt, och det får mig att beklaga att jag har så svårt att fördjupa vänskap..

måzepig2012-03-09 20:28
Antal inlägg: 151

Jag har ett jättebra liv på FB; tävlar och vinner en massa. Det gör jag inte lika ofta i verkliga livet ;)

Pottränad - Ej medlem längre2012-03-09 20:30
Antal inlägg: 4315

Jag trivs bra med/på Facebook.
Möjligen att jag hänger lite väl mycket där mellan varven, men jag brukar pausa då och då när jag känner att det barkar iväg.

gullie - Ej medlem längre2012-03-09 20:31

vilken åldersgrupp mår dåligt av FB? Jag är + 50, mår inte dåligt av FB!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?