Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 18 998 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Borgcrantz | 2012-03-13 11:24 | |
![]() | Ärr efter blindtarmsoperation Jag opererade bort blindtarmen för ett drygt år sedan. Detta skedde via en öppen operation och mitt ärr är över 9 centimeter långt. Tänkte mest höra om era är lika långa, eller om de slant med kniven när de skar mig? :P | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-13 11:28 | |
![]() | det beror på hur stor blidtarmen blivit,den måste få platts att pasera,genom hålet,och är den stor så blir det långt ärr | |
| Borgcrantz | 2012-03-13 11:49 | |
![]() | Det där stämmer väl inte riktigt? Vi hade en föreläsning häromdagen och hon berättade att man hade kunnat använda sig av titthålsoperationer i de flesta fall, men att man använder sig av öppen kirurgi för att AT-läkare behöver öva.. Och appendix vermiformis (det maskformiga bihanget) är inte särskilt långt. Det behövs knappast ett snitt på nio centimeter... | |
| 670323 | 2012-03-13 11:50 | |
![]() | har ett lika stort ärr | |
| Labolina | 2012-03-13 11:53 | |
![]() | Jag med och mitt sitter helt sjukt långt upp på magen, det ser fördjävligt ut!:( | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-13 12:00 | |
![]() | kirurgerna,övar nog inte på det viset,med att göra större hål i folk,är blind tarmen kraftigt inflamerad så tas den bort för att den inte ska spricka,när dom plockar ut den ska den tas ut hel,för att det inte ska bli inflamation | |
| dinodog | 2012-03-13 12:14 | |
![]() | Äsch 9 cm är väl inget. Ja har opererat min nacke. Framifrån 2 gånger och bakifrån en gång. Ser ut som om Jack the Ripper vart framme :) På halsen har dom snittat både lodrätt och vågrätt nu har jag inte mätt men nog är det en 15-20 cm alltid. Sedan snittade dom mig på höften med, dom skulle ta lite höftben för mitt bentranspantat till nacken. Men det är nog bara en sådär 9 cm. Men jag är glad ändå för jag lever ju trots allt. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-13 12:23 | |
![]() | Att gnälla över ärr efter operationer, är det inte lite i-lands problem över det hela? | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-13 12:24 | |
![]() | Nu syftade jag främst på TS och Labolina... | |
| A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-13 12:40 | |
![]() | Blindtarmsärr: 10 cm Avsliten-hälsena-ärr: 20 cm Känner mig oerhört manligt. Börje Salming, släng dig i väggen. | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2012-03-13 12:42 | |
![]() | *plockar fram måttbandet* | |
| Smutsmunnen | 2012-03-13 12:46 | |
![]() | Mitt är inte mer än 5 cm. Vet inte om det gör skillnad att jag var barn när de plockade ut min. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-13 12:47 | |
![]() | Börjar likna "Dödligt vapen", när de jämförde vem som hade värsta skadorna... | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2012-03-13 12:50 | |
![]() | Vi hade nog samma kirurg Smutsmunnen, mitt är 5,5 cm. | |
| Labolina | 2012-03-13 13:08 | |
![]() | Det var mer ett konstaterande, mitt blindtarmsärr sitter straxt under i höjd med naveln och det ser fördjävligt ut. Så är det, men det är inget jag går å tjuter över eftersom det har suttit där i dryga 30 år.. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-13 13:19 | |
![]() | Ja, ändock lite i-landsproblematik över det hela... | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-13 13:19 | |
![]() | Nej, det behöver inte alls vara ett så stort hål för att få ut den, der stämmer att man kan operera m titthål i dom flesta fall, och då handlar det om hål på 5-15 mm. Är den kraftigt inflammerad kan man behöva byta operationsteknik efter observation m titthål, det kan även behövas om det uppkommer komplikationer. Har man bestämt sig för öppen kirurgi (t ex för att det är akut) så behövs ett större snitt eftersom tekniken är annorlunda, om 9 cm är vanligt eller i överkant vet jag dock inte. | |
| wildman | 2012-03-13 13:20 | |
![]() | Tycker ärr är skumma. Ibland får man jättesår vars ärr försvinner helt i princip, och ibland kan en fånig liten skada bli hur grov som helst. Mitt mest manliga ärr fick jag för att jag lyckades spetsa mig mot en gren i skogen. Det är säkert 15 cm långt och riktigt grovt. Nu var det här lite off-topic. Jag kan inte ens hitta mitt blindtarmsärr nu när jag letar. Det verkar ha bleknat bort helt. | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-03-13 13:21 | |
![]() | Ärrets storlek och placering beror på lite olika saker. Dels beror det på om det verkligen var blindtarmen som var inflammerad eller inte. Ibland misstänker man blindtarmen men när man väl öppnar så visar det sig att den är i perfekt skick. Då brukar man kunna öppna lite till och plocka ut innehållet (tarmar) för att se om man kan hitta nåt annat som orsakar symptomen. (Det gjorde man på mig) Sedan är det helt sant att blivande kirurger opererar ibland, men det påverkar inte lika mycket som hur vävnaderna sys ihop. Ett stort hål som är väl ihopsytt ger mindre synliga än mindre hål som sytts ihop av någon mer oerfaren eller stressad person. Så hade de många operationer på gång kan resultaten se lite onödigt slafsiga ut, men man kan ju vara tacksam för att de ofta lägger mer arbete på synliga ärr (ansiktet). Sist men inte minst så beror det på hur man läker. Vissa människor ärrar mer än andra, och det är inget man kan veta på förhand. Kan i och för sig se till att man har bra zink-värden, men hur ofta har man koll på det? Dessutom är det som sagt inte säkert att det hjälper, eftersom vi är olika som människor. | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-03-13 13:26 | |
![]() | Kan ju tillägga att mitt eget blindtarmsärr ser ut som om operationen utförts av en bilmekaniker med slaktardrömmar.. | |