Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 009 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lilya | 2012-03-17 15:17 | |
![]() | Tandvård hur rädda är ni om era tänder? går ni till tandläkaren regelbundet? jag tillhör dem som inte har gjort årliga tandläkarbesök vilket jag förmodligen kommer få ångra nu. det var fem år sedan jag var till tandläkaren senast - då jag aldrig haft några uppenbara problem så har det inte blivit av även om jag tänkt tanken många gånger. nu har en tand gått sönder och jag har bokat in en tid. jag kan tänka mig att det kommer vara en hel del andra saker som måste åtgärdas utöver den trasiga tanden. finns det något tak för hur dyr en och samma restaurering av en mun kan bli? jag förbereder mig för det värsta här. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-17 15:20 | |
![]() | har varit med om för många graviditeter och för mycket låga blodvärden så 2004 satt jag in inplantat så skönt beöver aldrig mer bry mig det kostade mig 65000 men det var det värt | |
| kajfrid - Ej medlem längre | 2012-03-17 15:25 | |
![]() | Jag går på kontroll en gång per år. Brukar då begära borttagning av tandsten. Funderar nu på att börja gå hos en tandhygienist i stället en gång per år. Det kostar mindre och troligen blev jag väl remitterad till en tandläkare av denne om det skulle finans behov av det. Jag har aldrig haft några problem med tänderna. Vet inte om jag har tandsten heller, men det känns fräsht att bli "polerad" då och då. | |
| slånbär | 2012-03-17 15:35 | |
![]() | Jag har inte haft råd att gå till tandläkaren under många år och nu då jag har det vet jag att det som måste göras kommer bli för dyrt. Blir mer att man tar det mest akuta. En tand gick sönder helt i höstas så den drog jag bara. Blev ett hål men det var en kindtand så det syns inte. Lite knepigt att tugga bara men man vänjer sig, På andra sidan hade jag en plasttand länge som gick sönder. Gick med den trasiga tanden länge men i höstas tog jag mig i kragen och gick och fick en porslinskrona ditsatt. Gick på drygt femtusen och det var alldeles för dyrt för min plånbok men jag måste ju kunna tugga på ena sidan åtminstone. Nu kan jag passa på att göra annat som måste göras också för jag kom upp inåt högkostnadsskydd så nu har jag 50% rabatt på allt under det här året. Jag kan ju tillägga att jag verkligen verkligen har svårt för att gå dit så det är lätt att hitta på ursäkter om det inte är akut. Och jo jag vet att det blir dyrare i slutändan som jag har gjort men förut hade jag liksom inget val. | |
| Joussen | 2012-03-17 15:47 | |
![]() | Har inte varit på 2 år. Har fina tänder och tar väl hand om dem :) | |
| mrperfect | 2012-03-17 15:56 | |
![]() | Varje år blir jag kallad. Oftast så klararr jag mig med enbart undersökningskostnaden, 2 spänn per dag, allltså 850 / år | |
| Carinap95 | 2012-03-17 16:13 | |
![]() | Hej jag såg det här inlägget, jag är tandhygienist. En undersöking idag kostar ca 600:- plus tandsten och polering ca 250:-. Om man lagar tänder som måste fixas, och sen är noga med kost hygien och fluorskölj dagligen kommer man långt. Sen finns det ju alltid de som en bakterieflora som gör att man kan få fler hål, det finns ju även tandlossning då måste man gå till hygienisten lite tätare för att den itne ska bli värre. Om man är mellan 20-30 år har du ett tandvårdsbidrag på 300 per år, från 1:a juli till 1;a juli året därpå får du ett nytt. Totalt får du utnyttja två. När du kommer upp i 3000 kronor får du 50% på vanlig tandvård som lagning och vissa kronor och vissa rotfyllningar, men detta gäller ej lyxtandvård såsom blekning och tex skalfasader.När du kommer upp över 15000 blir det lägre pris ändå. Implantat ingår inte alltid i denna kostnad det beror på läge i munnen. Men kom ihåg att det är du som tjänar på att sköta dig, ingen annan än du kan orsaka dina hål! Vissa patienter tycker att det är tandläkarens eller hygienistens fel att det tex blir hål under gamla lagningar! | |
| Carinap95 | 2012-03-17 16:15 | |
![]() | Implantat måste också skötas och kontrolleras med jämna mellanrum! Kan gå åt skogen där också! | |
| annelöf - Ej medlem längre | 2012-03-17 16:26 | |
![]() | tandläkaren träffar man ju bara då det ska till att lagas nåt vilket varit sällan hos mig. Tandhygienisten rengör och kolla en gång per år | |
| blue_moon | 2012-03-17 16:29 | |
![]() | Tack för råden, Carina! Jag har just fått två implantat, en framtand och en kindtand som kostade mig 30000 kr. Brukar bli kallad varje år, och då är det alltid något som behöver lagas. Har slarvat med fluorskölj och mellanrumsborstning, men nu ska det bli skärpning! | |
| Fesebengt2 | 2012-03-17 17:59 | |
![]() | Tja eller så har du skött resten av tänderna och så kostar lagningen av den trasiga tanden mellan 900 och 1200. Det är antagligen lättare att gå och kolla än att tro att det måste kosta mellan 30' till 50' om du inte upplever problem med resten av tänderna | |
| marmeladov22 | 2012-03-17 18:25 | |
![]() | Högkostnad går ju in över 5tusen tror jag. | |
| lhadnesi | 2012-03-17 18:50 | |
![]() | tyväärr hör jag till den generation som inte fattade att vi skulle sköta tänder o gjorde det inte heller o nu får vi betala för det | |
| poohney | 2012-03-17 18:54 | |
![]() | Hade inte varit hos tandläkaren på 10 år. Isade lite i en tand så beställde tid och gick dit. Inget hål! Röntgen och borttagande av lite tandsten. 900:- Tack och hejdå. | |
| mistmaster | 2012-03-17 19:07 | |
![]() | borde nog gå jag med, var på tok för längesen nu. har dock "tandkassa" via facket, kostar 70:- i månaden och man får tillbaka halva beloppet av vad besöket kostade. rätt juste! | |
| nyckelpigan_ | 2012-03-17 19:08 | |
![]() | I många år var jag tandläkarrädd - är väl det än men.... Gick inte dit på nästan 9 år. Och! Noops! Inga hål men ett gäng tandsten. Fick då lösningen lustgas! Så det var riktigt kul att gå till tandläkaren :-) Kostade 500 sek extra men det var det värt. Numera går jag till tandläkare som "vanligt" tandläkar"skräcken" går får mig nu att bemästra. Dock inte lika kul utan lustgas men billigare... :-) Så - lev i nuet som Cesar Milan säger - ta ut något när det hänt. Även då kanske det inte är så farligt. Good Luck! | |
| skrabban | 2012-03-17 19:23 | |
![]() | Min tandläkare kallar mig två gånger om året. | |
| rjn | 2012-03-17 19:26 | |
![]() | Viktigaste är att sköta sina tänder. Gå på regelbundna besök. Går man inte till tandläkaren på flera år är risken större att det blir större hål som är dyrare att laga, eller till och med att det måste till en rotfyllning. Det är sådana behandlingar som är dyra. | |
| Tine1000Flax - Ej medlem längre | 2012-03-17 19:37 | |
![]() | Tannlegen vert år:) | |
| ektis - Ej medlem längre | 2012-03-17 19:45 | |
![]() | jag hinner aldrig gå till tandlänkaren nästan. så jag brukar avboka. och hinner jag, så har jag aldrig hål, hallelulja: ) | |