Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade5
Mobilspel
Pågående20 908

Forumkategorier

Användare Inlägg  
grusplan2012-03-22 08:04
Antal inlägg: 333

Balkongblommor
Tips på relativt snabbväxande och tåliga balkong blommor önskas.
Helst såna man planterar i låda.
Hur får ni dom att växa ??

The Unicorn2012-03-22 08:38
Antal inlägg: 41

Jag odlade ogräs i min balkonglåda, efter en vår med penseer, en sommar. Det växte sig jättehögt och fint och flera personer undrade vad det var för växt jag hade. Tålig var den också.

slånbär2012-03-22 08:43
Antal inlägg: 5539

Penseer är bara kul på våren sen måsta dom bort och man planterar nåt annat. Problemet med just lådor är ju att jorden snabbt blir näringstom och att den torkar väldigt snabbt. Man måste ha e riktigt bra jord från början , gödsla kontinueligt och vattna hela tiden. Hängpelargoner är tacksamma och kan trivas bra i låda. Bacopa (snöflinga) är en fantastiskt bra hängväst att ha i kanten på lådan istället för Lobelia som är värdelös då den torkar väldigt lätt.Vill man ha lite ovanligare växter så är det fint och trevligt med just gräs och kryddväxter.

gnill2012-03-22 09:09
Antal inlägg: 1942

inget slår en snygg klematis i kruka på balkongen, se till att få en bra och tålig sort bara (finns många att välja på). En alpklematis klarar t ex att stå kvar i krukan under vintern. Å andra sidan finns det andra sorter som är väldigt vackra, jag har t ex en klematis juuli i kruka på verandan. ingerr.files.wordpre...ti s-sp.jpg

EBKEB2012-03-22 09:14
Antal inlägg: 2

Rosenböna och klätterkrasse, stora frön som du sår antingen på plats eller förodlar i kruka inomhus, väller ned från balkongen i stora sjok eller sätt en spaljé (eller snören) och låt några grenar klättra uppåt, blommar rikligt och du får massor av frön till nästa år!
Rosenböna behöver STORA krukor, ca 10 l, för att växa sig stora och blomma. Hade en fantastisk balkong med dessa växter.

ttiittii - Ej medlem längre2012-03-22 09:41
Antal inlägg: 37631

kaskad pellargon,blommar till frosten kommer,det går ner 7 stycken i en vanlig balkonglåda samtidigt som dom planteras så peta ner 10 stycken näringspinnar,sen behöver du bara vattna vid behov,dom blommar till frosten kommer

blåhund - Ej medlem längre2012-03-22 11:23
Antal inlägg: 469

EBKEB, Ja rosenbönor är kul! De växer ju jättesnabbt, flera cm om dagen,vilket barn tycker är kul, och ger fina blomster och bönor! Kom ihåg dock att bönorna är giftiga, men går att äta om man kokar dem!

elmander2012-03-22 11:27
Antal inlägg: 37

Ljung

lillakia2012-03-22 12:13
Antal inlägg: 849

snabbväxande och snabbväxande, köper man rejäla plantor så är det ju fullt........ Men Marguerit, lobelia och röda pelargoner tillsammans är jättefint!!! Själv vill jag helst ha hängpetunior, men man får plocka dom alltid för att de skall blomma och växa.....

gittan592012-03-22 12:16
Antal inlägg: 88

svar till slånbär angående penseer om du nyper bort vissnade blommor alternativt klipper ned hela blomman så kommer det nya jag har mina till froster tar dom

slånbär2012-03-22 13:04

gittan-jag har trädgårdsutbildning så jag vet det. Men det handlar inte om hur jag gör och kan utan tips till Ts. Är man då inte själv så hemma på detta med växter så blir det lätt för mycket jobb med tex penseer och då blir dom bara fula och övervuxna. Det är likadant med hängpetuniorna- dom är ju fantastiska och kan ju bli hur stora som helst MEN då kräves det att man plockar dom i pricip varje dag för att dom ska hålla länge.
Har man kunskap och erfarenhet så kan man ju välja vilka plantor som helst nästan även till en balkong men är man ny och lite grön då är det bättre att starta med lite mer lättskötta växter redan från början för annars är det lätt att man tappar sugen och allt bara känns arbetsamt och fult till slut. Och det är ju synd för en fin balkong är en lisa för själen.

kajfrid - Ej medlem längre2012-03-22 13:45
Antal inlägg: 107

Vad sägs om en fin tomatplanta. De växer fort, har härlig grönska och ger även frukt.

slånbär2012-03-22 14:56

Tomatplantor är härliga att ha i stora krukor men inte i balkonglåda. Dom behöver mycket plats både nertill och upptill. Ett bra tips är att lägga i ett par nävar hönsgödsel i nedre tredjedelen av krukan så får tomatplantan ett bra näringstillskott när plantan har vuxit till sig efter ett par veckor och rötterna når ner till gödseln. Det viktiga att komma ihåg med tomatplantor är att dom behöver MYCKET vatten. Är det en solig balkong och en varm sommar då får man vattna både morgon och kväll( inte mitt på dagen för det dunstar oftast bort bara).

med2012-03-22 15:08
Antal inlägg: 1164

Massor med pelargoner

STIP2012-03-22 16:02
Antal inlägg: 13

Det finns en blomma som har blå-lila blommor, längst ut på "armarna", kan de möjligtvis heta femtunga?
De ihop med husarknappar tycker jag är jättefint, växer fort och blir täta och fina.

Fesebengt22012-03-22 16:06
Antal inlägg: 1570

Hänglobelian är fin till ytterkanten och blommar fram till frosten

UllaBson2012-03-22 18:52
Antal inlägg: 17

Håller med gnill om att klematis är fint. Jag brukar köpa "Paradisblommor" och plantera. De är väl eg. en krukväxt och brukar växa i en rund ring (en slags plastställning) då man köper dem. Jag brukar ta bort plastställningen och låta dem klättra/hänga. De blommar från maj till september och är inte så kräsna om du planterar dem i en hyfsat stor kruka och vattnar lite varje dag. De gillar sol. Lycka till!

ezye - Ej medlem längre2012-03-22 19:12
Antal inlägg: 447

Pelargonier kan vara svåra, åtminstone hos oss är det problem med att få dem att blomma om. Har däremot satsat på spikfuschia, den är riktigt tålig och kan stå i stark sol.
Men du, balkonglådor är ett ord:)

EBKEB2012-03-22 19:44
Antal inlägg: 2

Tomatplantor kräver MYCKET sol och det kanske man inte har på balkongen.
"Paradisblommor" vet jag inte vad det är men är kanske värt att pröva.

gittan592012-03-24 10:09
Antal inlägg: 88

millionbells stjärnöga blomsterkrasse låg lavendel dahlior örter ampeljordgubbar

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?