Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 249 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Observer | 2012-03-27 23:50 | |
![]() | Genus-fundering Det pågår ju en diskussion i samhället om genusbruket av orden hon och han. Förslag finns på att använda ordet hen som är mer könsneutralt. Enligt SAOL böjer man ordet han med hans och honom. Hon böjs med hennes och henne. Men hur böjer man då ordet hen ? Ovanstående böjningar är ju uteslutna då de inte är könsneutrala. Henas och henom kanske. Några andra förslag ? För övrigt betyder ordet Hen enligt SAOL , brynsten. | |
| Perpetual | 2012-03-27 23:53 | |
![]() | Hela "hen"-debatten är så jävla förstoppat skitnödig att de mest rabiata anhängarna snart kommer att kräkas avföring. | |
| Ezzal | 2012-03-27 23:56 | |
![]() | Hens och henoms | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2012-03-27 23:59 | |
![]() | chicken och rooster i svengelskans förlovade land kanske? | |
| Maradona1986 | 2012-03-27 23:59 | |
![]() | Trist att diskussionen kring HEN blivit så sjuk, eftersom språket faktiskt saknar ett vettigt ord som kan ersätta konstiga konstruktioner som "hans eller hennes" eller andra situationer där man hänvisar till en person utan att dess kön är relevant för sammanhanget. Ordet HEN kommer dock dö med tiden, eftersom det blivit politiserat. När jag tänker på HEN så ser jag framför mig en Dana International eller en David Bowie från hans mest androgyna period. Inte den bästa grunden för att göra ett ord mainstream. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-03-28 00:03 | |
![]() | Word, maradona. Tråkigt att motståndarna (som för övrigt verkar vara mycket mer rabiata än förespråkarna) fokuserar på freakshowfamiljer med könsförnekade barn istället för att se vad ordet faktiskt kan användas till. | |
| le-lou | 2012-03-28 06:45 | |
![]() | Perpetual for president! | |
| gnill | 2012-03-28 07:29 | |
![]() | Jag tycker det är synd att man inte kan diskutera hen ur bara språkligt perspektiv. Det är (som jag har skrivit förr) otroligt praktiskt och gör läsningen mer flytande om man kan använda det i facktext där jag i mitt arbete nu måste skriva han/hon alternativt han eller hon. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-28 07:31 | |
![]() | Äh, det är bara någon med små runda glasögon och och kläder sydda av skurtrasor som övervintrat 70-talet som fått ett tok ryck igen,det går snart över | |
| le-lou | 2012-03-28 07:57 | |
![]() | Det här med att använda hen av språkliga skäl känns ganska konstruerat faktiskt. "Det går alldeles utmärkt att använda de två könsneutrala pronomen i tredje person singularis som redan finns i svenskan, nämligen den eller det. Man kan skriva han/hon och hon/han växelvis. I formella sammanhang kan man också skriva vederbörande, den/det gäller/angår/berör/tillko mmer/vederbör, ifrågavarande, personen i fråga eller lämplig person. Man kan upprepa substantivet eller skriva om meningen så att behovet av ett pronomen i tredje person singularis bortfaller." Rent allmänt, vettigt skrivet : "Bland alla onödiga ingrepp i språkets anatomi tar ersättandet av han eller hon med hen nog priset. När skall ”hen” fylla en vettig funktion? Vill jag till exempel läsa en roman som upplyser mig om att ”hen” av naturen var alldeles för blyg för att tydligt visa ”hen” sin uppskattning? Nej, det vill jag nog inte. När jag har klarat ut vilken hen som är en han, och vilken som är en hon har jag nog slängt boken i väggen. Som väl är väggen varken en hon eller han, och än mindre en hen." | |
| Yamma | 2012-03-28 08:25 | |
![]() | Bidrar igen med mitt enkla förslag om att bara använda "de/dem" som man gör i engelskan. Varför hitta på ett nytt ord när vi redan har en massa bra? | |
| boffertomte | 2012-03-28 08:27 | |
![]() | Jag behöver använda ordet hen dagligen. Man kan förvisso upprepa ordet veterinären, läkaren, barnet om och om igen i samma text, men det blir ju omständigt och fult. Så jag använder "hn" eller han/hon eller h*n. Jag tycker att det är en dumhetsmarkör att vara motståndare till ordet hen. Lider ni av kastrationsångest eller?? Fö finns det redan en tråd om ordet hen, | |
| boffertomte | 2012-03-28 08:31 | |
![]() | www.betapet.se/forum...ad id=30300 | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-28 08:33 | |
![]() | om 10 år kommer folk garva ihjäl sig åt hen | |
| boffertomte | 2012-03-28 08:37 | |
![]() | Varför skulle hen bli roligt om 10 år just? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-28 08:40 | |
![]() | ungefär som på 90 talet då dagispersonalen var inne i en sväng då dom sa var rädd om jag i stället för var rädd om mig,det är ganska komiskt nu, och fick inget genomslag,och det kommer inte hen att få,om 10 år kommer någon minnas hen lite vagt ,som ytterligare en språkplump i protokollet som ine funkade | |
| boffertomte | 2012-03-28 08:43 | |
![]() | Men det fanns väl ingen praktisk nytta med att säga var rädd om jag? Hen finns det ju en väldig praktisk nytta med. Jag hoppas det ska bli godkänt för att användas i formella texter. Det är där det behövs bäst. | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-03-28 08:46 | |
![]() | Jag har kunnat konstatera att de som är emot ordet hen ofta tror att det handlar om att konsekvent ersätta han och hon, emedan suftet är att underlätta när man vill markera att man inte VET vilket kön en person har, och det heller inte har någon egentlig betydelse. "Jag var till veterinären igår." "Jaha, vad sa hen då?" I övrigt tycker jag argumentet "Varför hitta på ett nytt ord när vi redan har en massa bra?" är lustigt, med tanke på alla nya ord som skrivs in i språket (SAOL) varje år. Inför 2013 har vi exempelvis följande förslag: laktosintolerans ljudbok läsplatta magkänsla maxtaxa mediedrev nummerpresentatör oflyt pucko rättvisemärkning spetskompetens tsunami direktverkande flashig förvald genmodifierad gränsöverskridande hushållsnära multiresistent småtråkig sprödbakad sunkig utseendefixerad utvisningshotad välisolerad flippa uppgradera Så ja, varför hitta på ett nytt ord när vi redan har en massa bra? | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-03-28 08:53 | |
![]() | Man kanske skulle starta en tråd och diskutera ordet "förvald".. behöver vi verkligen det? Innebär det att ALLA val vi gjorde tidigare nu redan är gjorda? Vem är det som väljer egentligen? MÅSTE vi säga förvald i fortsättningen? Och vad händer med alla val man gör idag om ordet förvald verkligen blir godkänt, gäller inte de då? Kan folk inte bara sluta att vara rabiata hen-motståndare? Språklig utveckling är inget politiskt ställningstagande! | |
| Yamma | 2012-03-28 09:09 | |
![]() | Cadette, får jag fråga vad det är för fel på att använda "de/dem" som i engelska, nu när ordet "hen" blivit infekterat? Varför tvinga in ett nytt ord när man kan använda ett som redan finns? Du pratar om språkutveckling, men ett påtvingat språk är inte rätt väg alltid. När det nu uppenbarligen finns så många motståndare kanske man kunde välja ett annat sätt? | |