Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 162 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| tipitina | 2012-03-28 13:08 | |
![]() | PowerPoint-hjälp Jag har ju lärt mig att det finns en gäng människor med massa olika kunskaper på detta forum och tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med lite tips. Det är så här att jag håller på att göra en PP-presentation som skall vara klar i morgon och vill egentligen bara ha lite tips på hur den kan se ut. -Tex vilket typsnitt brukar vara att föredra? -Kan man ha punktlista på varje slide? -Funkar det men en slide utan bild eller blir det för tråkigt? -Kan man ha två kolumner med punktlistor eller är det för mycket på en slide? -Bakgrundsfärg, ja eller nej? Alla tips tas tacksamt emot... | |
| Måns_E | 2012-03-28 13:16 | |
![]() | Rakt enkelt typsnitt, typ Arial, Verdana eller något liknande. Punktlistor på varje slide fungerar väl, men det kan vara schysst att köra någon titelsida emellanåt. Två punktlistor på samma slide kan vara ok, men det bör inte vara för mycket information att ta in på varje slide. Färgbakgrund beror lite på sammanhang. Kan vara rätt ibland. | |
| tipitina | 2012-03-28 13:19 | |
![]() | Tack för tips. En fråga till då: Bör man ha samma typsnitt på slidens rubrik ex "Symptom" och punktlistan som kommer under? | |
| limpan__2 | 2012-03-28 13:29 | |
![]() | Jag håller med måns i mycket. Lite är det beroende på ämnet, vissa saker kräver ett mer formellt och stelt utseende än andra. Generellt tycker jag dock att man ska ha lite text på dem, försök få till nyckelmeningar som man kommer ihåg och som du kan berätta kring. Jag ser powerpoint som ett stöd för min föreläsning, inte som att den ska berätta allt. Återigen beror det på vad du ska presentera. Rubriker och text kan absolut vara olika, själv gillar jag standarduppsättningen med Cambria och Calibri (eller vad de nu heter). Lycka till! Och tänk på att inte ha för många bilder! | |
| tipitina | 2012-03-28 13:35 | |
![]() | Det gäller min kandidatuppsats kring en sjukdom hos häst. Jag tänker också att jag inte vill ha allt för mycket text på slidesen det är därför jag kört punktlistor men känner att det kanske blir lite tråkigt? Exempelvis kring symptomen, måste man skriva ut alla symptom tro eller räcker det med att jag pratar om dem? Vi har fått uppgift om ca en slide per minut och totalt skall det uppgå till 15 minuter. Tack för tipsen! :) | |
| limpan__2 | 2012-03-28 13:41 | |
![]() | När det handlar om akademiska presentationer tycker jag absolut att punktlistor funkar, du kan ju om du vill ha en rad under varje punkt om det passar in och det inte är sånt du kan förvänta dig att åhörarna kan förstå. Tänk även på att inte bara läsa från slidsed utan att se dessa som ett stöd. Detta brukar ta längre tid än man tror så en slide i minuten låter lite mycket. Jag har haft 15 slides på en hel föreläsning (2-3 timmar) och det klagas sällan på att det är för lite info. | |
| tipitina | 2012-03-28 14:25 | |
![]() | Ah, jag skall testköra presentationen nu och se hur lång tid den tar. Kanske måste jag korta ner den en aning... En kvart är inte jättelång tid :S | |
| Träsmak | 2012-03-28 14:31 | |
![]() | Hur man bäst ska göra handlar helt om vilken typ av presentation man gör. Är det mycket fakta är det bra att variera mellan punktlistor, diagram, mind-maps osv. Annars kan det definitivt bli tråkigt om du bara har listor. Håll inte på med för många olika variationer i färger, animerade övergångar osv. Ha en enkel och enhetlig stil. | |
| tipitina | 2012-03-28 19:11 | |
![]() | Hm...nästan klar nu. Hoppas den funkar. Skall bara lära mig vad jag skall säga också då :) | |
| Observer | 2012-03-28 19:23 | |
![]() | Lite i senaste laget va ... | |
| snällaste | 2012-03-28 19:28 | |
![]() | Här kan du läsa tips från en "expert" it24.idg.se/2.2275/1...on -en-succ | |
| Dumle86 | 2012-03-29 04:05 | |
![]() | RTFM | |
| tipitina | 2012-03-29 08:20 | |
![]() | Tackar alla ni. Nu är det dags :) @Observer, hur menar du med senaste laget? Den skulle ju inte vara klar förrän idag :P | |
| limpan__2 | 2012-03-30 20:03 | |
![]() | Hur gick presentationen? Hann du med allt du ville säga? | |