Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 249 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gautama | 2012-03-28 16:47 | |
![]() | Avregleringen av apoteket, usel idé? Är mäkta förbannad på att man sålde ut apoteket. Det lovades att det skulle bli så mycket bättre, billigare medicin och bättre tillgänglighet. Har det löftet infrias då? rfhl.se/rfhl15/index...;I temid=28 Min erfarenhet är att medicinerna blivit dyrare. Men framför allt så är det brist på mediciner. Det skrämmer mig oerhört. Jag har en så länge inte behövt någon livsviktig medicin som inte funnits tillgänglig men vet flera av mina vänner som inte fått tag på sina mediciner som de behövt. Läkare, sjuksköterskor vittnar om bristen på mediciner. www.riksdagen.se/sv/...do ctype=ip Det borde inte vara så svårt att förstå..., om pengar får styra så händer givetvis detta. Viktiga samhällsresurser ska inte vara privatägda. Är det detta samhälle vi vill ha? Har en kompis som går med kraftig ögoninflammation i ögonen. Medicinen som hon behöver finns inte att få tag på. Hennes läkare och sjuksystrarna som hon haft kontakt med svär över utförsäljningen av apoteket. Det dröjer inte länge innan vi får läsa om dödsfall på grund av medicinbrist, sanna mina ord:-( Har ni erfarenhet utav det här? Har det drabbat er på något sätt? Tycker ni att det är försvarbart att de sålde ut apoteket och i så fall varför? | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-03-28 16:49 | |
![]() | JA. Så jävla usel. Det är allt mina nerver tillåter mig att skriva just nu men JA. | |
| mistmaster | 2012-03-28 16:55 | |
![]() | givetvis uselt. finns väl inget som blivit bättre av utförsäljningar? | |
| Lillstölla | 2012-03-28 17:01 | |
![]() | Ja, utförsälningen är usel. Den enda ändring som hade behövts var bättre öppettider på de apotek som redan fanns!! När man reser och behöver fylla på medicin så kan man inte längre bara gå in på vilket jävla apotek som helst, som man kunde innan. Nu måste man leta rätt på den apotekskedjan man brukar gå till och det är inte alltid de finns i närheten, eller finns alls just där man befinner sig. Nu tänker ni säkert att jag har fel, att man visst kan hämta ut medicin var som, och okej, stämmer väl till viss del. Men, då måste man ha konto hos det apoteket också. Jag har snordyra mediciner och inte en chans att man kan betala dom kontant när man ska hämta ut dom. Så det har bara blivit ett jävla krångel sen utförsälningen. Har lite ovanlig medicin med som de inte har så många hemma av och ibland när man kommer så är de slut här i stan. Innan kunde man bara be dom kolla om de hade på apoteket som ligger 2 mil härifrån så kunde man bara åka dit och hämta, men nu är det ju inte samma apotek längre så där försvann den chansen. Nej, jag har inget positivt alls att säga om utförsäljningen. Bara ytterligare en korkard borgaridé. | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2012-03-28 17:03 | |
![]() | Japp, har råkat ut för detta. Det är inte bra alls. En del apotek blir tvungna att slå igen pga konkurrensen. Jag har gått in på vissa apotek på lunchtid där jag var den enda kunden. I Västerås centrum är det apotek mittemot varandra. Man får springar runt tills man hittar. Alla säger att de kan beställa hem. Men jag vill ha det nu idag. Så jäkla dåligt! | |
| Emtee | 2012-03-28 17:45 | |
![]() | Tillgången på djurmedicin har minskat en hel del sedan utförsäljningen - djurmedicin är i Sverige en för liten marknad - många apotek har helt enkelt inte råd att ha djurmedicin i sortimentet längre. Detta leder till stora problem för lantbrukare och djurägare att få ut medicinerna. Ingen förbättring alltså. Jag själv har en medicin till min hund som bara finns på några få apotek. Den är dyr och jag måste hämta ut den ca en gång per månad. Om ett av apoteken inte har medicinen hemma så kan de numera inte heller ringa till något av de andra (som tillhör de andra konkurrerande apotekskedjorna) och fråga om medicinen finns där istället utan jag få åka runt till de andra apoteken själv (och de ligger förstås i varsin ände av stan). Irriterande. Alternativt får man ringa runt själv innan man åker. Apotekets jobb las över på mig som kund tycker jag. Sedan har det ofta sedan utförsäljningen varit olika sorters krångel med datasystemen på de olika apoteken. Av oklar anledning försvann tex möjligheten att lägga in djurrecept elektroniskt för ett år sen och har fortfarande inte återkommit... Också irriterande. | |
| gnill | 2012-03-28 17:52 | |
![]() | som en bekant sade: om man vill köpa tuggummi och hudkräm finns det många apotek att tillgå, men om man vill ha medicin är det svårare | |
| xmas- | 2012-03-28 18:05 | |
![]() | Har lärt mig att går man till Apoteket - det gamla vanliga alltså - finns de mediciner man behöver. Väljer man nåt av de nya får man åka runt till 3-4 stycken...så uselt!! | |
| Gautama | 2012-03-28 21:28 | |
![]() | Var håller alla hus som är för en avreglering av statligt ägda företag? Skulle vara roligt att höra någon kommentar från den sidan också. | |
| Maradona1986 | 2012-03-28 21:31 | |
![]() | Har själv inte haft behov av annat än Panodil och hudsalva, så har kanske inte sett de negativa aspekterna som ni pratar om. Så jag ser bara det positiva, fler försäljningsställen, enklare piller på ICA och bättre öppettider. | |
| Lillstölla | 2012-03-28 21:31 | |
![]() | Kan det helt enkelt vara så, törs jag säga det?, en fråga där det faktiskt inte finns någon som tycker det är bra? Där ingen är nöjd med lösningen? Ja förutom de som tjänar pengar på det då såklart. *om de höll sig borta innan lär väl de positivt inställda dyka upp nu bara för jag sa så* | |
| Gunilla _ | 2012-03-28 21:37 | |
![]() | Hittills har jag bara varit nöjd - det går alltid att få tag i en ask huvudvärkstabletter eller nässpray (och nu på fler ställen - jag som missbrukar det sistnämnda :p). De receptbelagda mediciner vi behöver finns alltid hemma på närmsta apotek. Det är iofs inga ovanliga sorter - kanske därför. | |
| Defrob | 2012-03-28 21:38 | |
![]() | Jag håller med, det är har blivit sämre med tillgången på mediciner. Förutom sånt som säljer bra förstås, det har dom hemma... som med alla andra "avregleringar" så blir det bara sämre. | |
| Maradona1986 | 2012-03-28 21:39 | |
![]() | Gautama, jag är för ökad privatisering och avreglering. Jag ser ingen anledning att staten ska driva företag. Det gamla Apoteket sålde tandkräm, hudsalva och halstabletter och konkurrerade därför otillbörligt med vanliga livsmedelsbutiker, och kunde göra så tack vare att detta var en extraförsäljning vid sidan av deras egentliga uppdrag. Jag ser få kommersiella områden där staten ska vara involverade. Varför äger staten Vattenfall? Vin och Sprit såldes ju lyckligtvis ut, men jag skulle gärna se att även Systembolagets monopol försvann. Priser och tillgänglighet kan fortfarande regleras genom ett licenssystem. Går man längre tillbaka så ser man sjuka exempel som Procordia (som privatiserades på nittiotalet). Varför ska svenska staten tillverka digestivekex eller löksill?? Själv vill jag se så lite statlig inblandning som möjligt i sådant som privata företag kan klara. Endast om detta inte fungerar, eller att det finns andra starka skäl att behålla ett monopol, ska staten vara involverad. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-28 21:46 | |
![]() | Ja, när det gäller storsäljare som omeprazol får man nästan alltid ett nytt märke varje gång man hämtar ut ett recept. Det är verkligen ett överflöd av tillverkare som hela tiden tävlar om att ligga lägst i pris. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-28 21:51 | |
![]() | Systembolaget är ett bra exempel där det finns starka skäl att behålla monopolet. | |
| slånbär | 2012-03-28 22:16 | |
![]() | emtee-Precis så är det om man har djur. Min ena Schäfer hade problem med mulitresistenta bakterier i öronen under mesta delen av sitt liv och det har varit många turer till vet och apotek genom åren. det var aldrig några problem förut men efter avregleringen så vart det värdelöst. Nu det sista innan vi var tvungna att avliva honom så fick han akut värk och bara att få tag på den medicinen han skulle ha gick inte utan vi fick vänta till nästa dag. Samma sak när magen pajade av den medicinen och vi skulle ha tag i en speciell grej mot diarré och sedan en annan smärtmedicin- fanns inte utan vi fick vänta tills nästa dag då dom hade beställt den. Det är inte lätt att vänta när man vet att hunden har så ont. Förr kunde man få veta vilket apotek som hade det man skulle ha och åka dit istället för att vänta. Jag hade en diskussion om just detta på ett apotek( det gamla vanliga) med två killar som jobbade där och dom menade på att det är ju samma sak som att man ska köpa en elpryl på expert-har dom inte den så ringer ju bara dom till andra expertbutiker och kollar- inte til andra kedjor- det får man göra själv. Så jävla korkad jämförelse tyckte jag för här handlar det ju faktiskt om mediciner som kan vara livsviktiga och som man i ett sjukt tillstånd kanske har väldigt svårt att orka jaga runt efter eller vänta tills nästa dag. Dom tyckte det var löjligt resonemang jag hade så jag sa bara att eftersom dom hade en konkurrerande kedja vägg i vägg så var det ju inte jättesmart av dom och lämnade grejerna jag skulle köpa och gick till grannen istället. Fast nu var ju det inget på recept då...... | |
| Triss - Ej medlem längre | 2012-03-28 22:18 | |
![]() | En rulle Bamyl gick upp i pris från 38:- till 45:- över en natt i samband med privatiseringen. Beror det på konkurrensen? | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-03-28 22:20 | |
![]() | Fast är det inte så att vi valt det här själva genom att rösta fram de som styr vårt land. För det visste vi ju att de vill privatisera och sälja ut så mycket som möjligt, eller? | |
| Triss - Ej medlem längre | 2012-03-28 22:23 | |
![]() | Förstod inte att det skulle bli dyrare och krångligare. Det framgick inte av valfläsket | |