Spelrum
Giraffen51
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 276

Forumkategorier

Användare Inlägg  
guni2012-04-07 12:15
Antal inlägg: 102

Två öar i Grekland
Någon som flygit till Aten och valt att vara på två öar i Grekland under två veckor? Jag tar tacksamt emot tips och idéer. Jag har rest mycket med ryggsäck i Asien så jag har vanan inne men är sugen på en enklare form i Grekland i sommar.

slånbär2012-04-07 12:25
Antal inlägg: 5539

Jag har inte åkt så men jag har varit på Kreta dels med charter men sedan en sommar på egen hand. En underbar ö med mycket kultur, fantastisk natur och väldigt trevliga människor. man kan hitta små byar där turisterna inte alls dominerar utan tiden liksom har stått stilla.
Jag fick faktiskt låna ett hus i bergen ovanför staden Agios Nikolaus av en kypare på restaurangen jag brukade äta på. Han bodde inte där på sommaren för han jobbade i en annan stad och helt utan att be om något tillbaka fick jag låna det och hans lilla Vespa. Sådana är Kretensarna.

le-lou2012-04-07 13:58
Antal inlägg: 17500

Santorini. Finast av de alla.

clullanc2012-04-07 14:35
Antal inlägg: 180

Båtluffade runt bland Dodekaneserna för 2 somrar sen. Kan verkligen rekommenderas. Hade rutten Rhodos - Tilos - Nisyros - Kos - Patmos - Rhodos. Tilos och Nisyros kan man egentligen skippa då det inte finns så mycket mer att göra än att ligga på stranden. Rhodos har sin gamla stad, som påminner lite om Visby med sin ringmur och Kos har många fina stränder (ex. en med vulkansand och varma källor som jag tyckte om).
Bästa och billigaste tiden är nog i juni, då det fortfarande är relativt billigt och mindre turistm. Vandrarhem finns det gott om och ägarna brukar oftast stå nere vid hamnen och ragga kunder när färjan kommer in. Var själv inställd på att boendet troligen inte skulle vara så mycket att hänga i granen, men alla ställen jag bodde på hade faktiskt väldigt hög standard och var mer som lägenheter. Priset låg för det mesta på €40/natt för ett dubbelrum. (Juli-Augusri var priserna oftast mellan €60-80.)
Gällande packning så behöver man inte vara rädd för att ta med sig allt man behöver. Rum fick jag ofta inom 5min efter att jag gått av färjan, och de låg för det mesta bara något kvarter från hamnen.

Vill du ha speciella tips gällande restauranger, vandrarhem och aktiviteter mm är det bara att skicka ett meddelande här på betapet så svarar jag. :)

mir_anda2012-04-08 14:01
Antal inlägg: 68

Tips nära Athen och för att slippa långa,tråkiga och dyra båtresor ;
Flygstol Athen - buss ca 1/2 tim till Rafina ( slipper stökiga Pireus ) - vidare med båt till Andros och gärna boende i Vatsi ( toppen! ).
Nära Andros ligger Tinos, ( din 2:a ö ) - med fina bad och sevärdheter.
Bo centralt på Tinos = i stan. Billigt att hyra bil el vespa.
Båda öarna är våra senast upptäckta efter resor till Gr ö-världen i ett antal år och kan rekommenderas varmt. ( Inte så turistiska! )
Hör gärna av dig om du har frågor.

Lilla Blå2012-04-08 14:31
Antal inlägg: 37

Utgå från Santorini istället för Athen. Mycket enklare och trevligare att tillbringa de/den allara sista dagen där innan man åker hem samt att du redan är ute i Cykladerna om det är det du hade tänkt dig. Litet smakprov på Santorini nancyandi.blogg.se/2...im mel.html

Lilla Blå2012-04-08 14:34
Antal inlägg: 37

Glömde att tipsa dig om www.kalimera.nu/ här finns allt för den som vill till Grekland.

guni2012-04-08 18:30
Antal inlägg: 102

Tack för alla tips, nu blir jag ännu mer sugen på att åka till Grekland i sommar. Kreta är den ö som jag varit mycket på. En härlig ö med både bad och upplevelser. Nu får det bli något annat. Jag ska åka med min 13-åring kanske jag ska tillägga så vi klarar oss utan partyn. Nu ska jag studera era tips. Jag välkomnar fler!

-Lisa-2012-04-08 18:41
Antal inlägg: 25

Skiathos och Skorpelos är fina öar med underbara stränder!

xcite_2012-04-08 19:06
Antal inlägg: 1

Straxt utanför Pireus (Atens hamnstad) ligger öarna Aegina, Angistri och Poros. Små och mysiga ställen, om man vill vara nära Aten och inte åka längre bort därifrån. Har själv bott 6 månader på Aegina, många mindre byar och städer, ett fint kloster och lite ruiner här och där (var i grekland finns nu inte det..) men överlag ett trevlig ställe, inte någon party-ö, mera en plats att slappna av på, njuta av mat och trevligt sällskap av den lokala befolkningen.
Sedan finns ju också en bit bort öarna Hydra och Dokos. På ön Hydra är inga motorfordon tillåtna, vilket ger stället en egen charm..

Magnus30gbg2012-04-08 19:17
Antal inlägg: 110

Inte varit i Grekland

Alviina88 - Ej medlem längre2012-04-08 19:31
Antal inlägg: 143

Vilka länder mer har du inte varit i? =)

mir_anda2012-04-08 22:23
Antal inlägg: 68

Oj va mycket du har missat Magnus gbg! Hög tid att boka då. Goare klimat och finare stränder finns inte på närmare avstånd OCH ! - kanske det bästa av allt, man slipper att höra svensk-tjat hela tiden, som typ Kanarieöarna el Thailand. På vår ö-luff förra året hörde vi inte ett ord svenska på 3 veckor ...rätt gött ...

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?