Spelrum
Giraffen40
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade79
Mobilspel
Pågående19 303

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Letitgo2012-04-14 15:51
Antal inlägg: 268

Miljö eller globala studier?
Just nu sitter jag, som så många andra, och sliter håret inför universitetsansökan som ska in senast måndag. I lite sådär sista minuten-panik tänkte jag fråga er om råd; samhällsvetenskapligt miljövetarprogram eller globala studier? Båda är kandidatprogram.

Finns det någon här som har gått något av dessa eller något liknande? Eller som känner någon som har det och vet vad denne tyckte? Eller någon som har koll på arbetsmarknadsprognoser inom miljöarbete respektive globalt arbete?

Tacksam för svar, kanske kan hjälpa lite på traven i alla fall. :)

Rabiesgalen2012-04-14 16:11
Antal inlägg: 396

Globala studier låter lite flummigt vad omfattar de?

nafets_812012-04-14 16:29
Antal inlägg: 5

Jag har läst miljövetenskap med samhällelig inriktning. Måste ju rekommendera det bara för att det är så otroligt intressant och för att man kan påverka mycket genom det. När det gäller framtidsutsikter så borde det skapas mer jobb inom området, men jag tycker det går lite trögt ändå (jag har dock lyckats hitta ett). Kanske beror det lite på vilken inriktning/intresse du har när det gäller detta område också.

minimaj2012-04-14 16:35
Antal inlägg: 51

Tycker du ska ansvar för din egen utbildning genom att själv sätta dig in vilken arbetsmarknadssituation som råder för den utbildning som du planerar att utföra med skattepengar. Det alldeles för många som studerar och inte och förstår konsekvenserna av sina beslut. Man skaffar utbildningar som inte ens efterfrågas. ( Det var en generell åsikt och har inte med din inriktning att göra. ) Ta en utbildning med god arbetsmarknad så slipper du hamna fel och bli underbetald.
Att fråga om råd i forumet i all ära men du skall spendera några hundratusen kronor av våra gemensamma tillgångar, så den här tiden att undersöka arbetsmarknaden borde du tagit dig för länge sen. Ta det inte personligt, det är min personliga åsikt då många människor sitter i din sits ju nu.

Rabiesgalen2012-04-14 16:41

Ja, håller med välj inte en utbildning som ger dåligt sannolikhet för välbetald arbetsplats i framtiden. Intressen kan man ha på fritiden.

Magnus30gbg2012-04-14 16:53
Antal inlägg: 110

Viktigt att man utbildar sig till något man vill jobba med. Jag utbildade mig till ekonom, men spyr åt den sortens jobb nu.

minimaj2012-04-14 16:56

Magnus, visst är det så, man kan välja fel. Du har ändå valt ett yrke med goda möjligheter till jobb oavsett om du gillar det eller inte.

Man vill ju jobba med det man gillar. Ett privilegium. Men lite kontroll på omvärlden måste man ju kunna tycka att en blivande student skall ha inför sitt kanske viktigaste val.

Letitgo2012-04-14 16:59

Rabiesgalen: Globala studier innefattar olika globala frågor som hållbar global utveckling, hållbarhet, globala frågor om rättvisa, makt, kultur osv, globala utmaningar och väldigt mycket annat. Verkar vara ett bra program med tanke på att det är mycket praktiskt såsom praktik och fältstudier, men arbetsmarknadssituationen verkar vara sämre.

nafets_81: Tack för svaret! Jag är mest intresserad av humanekologi eller miljöpolitik. Vad har du för inriktning inom området?

minimaj: Jag HAR kollat upp arbetsmarknadsprognoser, men det skadar ju inte med mer information. Till exempel är det svårt att hitta information om vad folk som gått utbildningen tycker om relevansen till utbildningen i jobben de får efter utbildningen. Och då passar det ju att fråga folk som själva gått utbildningen. :)

nafets_812012-04-14 16:59

Rabiesgalen, är det sunt att välja en utbildning som man inte är intresserad av alls då, trots att det möjligtvis finns goda arbetsutsikter?
Go for it säger jag, det bästa är väl om man pluggar till något som man är intresserad av.

Måns_E2012-04-14 16:59
Antal inlägg: 12028

Det är väl ganska många som jobbar med något helt annat än det som de utbildade sig till? Och trots det så är väl sällan utbildning något bortkastat?

Rabiesgalen2012-04-14 17:00

Ja, nuförtiden kan man ju surfa och kolla upp det mesta det gick ju inte förr i tiden. Att välja en snäv utblidning kan dock leda till arbetslöshet. Själv skulle jag fokusera på oljebranschen i Norge. Vad behöver de. Fint att jobba 2 veckor och vara ledig 4 veckor (kan dock var lite jobbigt om man har småbarn).

Letitgo2012-04-14 17:02

nafets_81: Vilken inriktning inom miljö valde du? :) Och vad jobbar du med nu mer exakt?

nafets_812012-04-14 17:03

Letitgo: främst transporter

minimaj2012-04-14 17:05

Letitgo: "Till exempel är det svårt att hitta information om vad folk som gått utbildningen tycker om relevansen till utbildningen i jobben de får efter utbildningen."

Kan ju bero på att de inte finns relevanta jobb.

nafets_812012-04-14 17:05

Letitgo: har läst lite blandat, men det handlar mycket om samhällsplanering

Letitgo2012-04-14 17:05

Som i järnvägar och liknande eller?

nafets_812012-04-14 17:12

Nja, men främst för att minska/effektivisera bilanvändandet

Letitgo2012-04-14 17:17

minimaj: I sånna fall borde jag välja miljö, där verkar det finnas mest balans mellan tillgång och efterfrågan av dessa.

nafets_81: Ok.

minimaj2012-04-14 17:23

Bra tänkt. Lycka till!

Rabiesgalen2012-04-14 17:25

Lantmäteriutbildning är efterfrågad idag där blandas många olika ämnen.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?