Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 235 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Guldpris - Ej medlem längre | 2012-04-21 20:08 | |
![]() | Bild på gravstenen Har någon av era anhöriga en bild (inhugget eller liknande) på sin gravsten? Minns ni vilken sorts sten och utförande samt kvalité ni valde? Ni får gärna uttrycka er allmänna åsikt om sådana stenar också. | |
| Yamma | 2012-04-21 20:13 | |
![]() | Personligen tycker jag att det är finast ju mindre som står på en gravsten. | |
| -Delika-tess | 2012-04-21 20:14 | |
![]() | Nej, men tror det är vanligast när det gäller barn som avlidit. En gravsten jag ofta sett (vet ej vem det är) är en sten med ett foto av en baby, den sitter i stenen på något sätt och skyddas av ett glas (eller plast?). Vet inte om det är skillnad beroende på sten, men det borde väl funka med alla typer av stenar, eller...? En bild/ett foto på stenen är väl lika som tex flådiga blanka stenar med guldskrift jämfört med en mer "natursten" som är lite diskretare... Smaken är som baken. | |
| Guldpris - Ej medlem längre | 2012-04-21 20:25 | |
![]() | Helst skulle "jag" vilja ha en gravsten som ser ut som en uppslagen bok där det på den vänstra sidan står personens namn, födelsedatum och dödsdatum och att bilden är på den högra sidan. Bara själva boken: www.thorns-stenhugge...2p rice.htm | |
| fdennis | 2012-04-21 20:28 | |
![]() | en tjejkompis grav har en inhuggen katt. tycker själv att såna detaljer är riktigt fint | |
| Lillstölla | 2012-04-21 20:33 | |
![]() | Det viktigaste är väl att nära och kära är nöjda, inte allmänheten. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-21 20:34 | |
![]() | gravstenen som farmor har är en liggande uppslagen bok med en liljakonvalj på,ena sidan står farmors namn och på andra sidan ska farfars namn stå när det blir så dax.man kan åka till ett stenhuggeri och titta ut en sten,eller så kan man rita formen på ett papper så hugger dom efter det,på ett stenhuggeri så har dom många olika stenar man kan välja på,telefonförsäljare brukar kolla dödsanonser och sen ringer dom och försöker sälja en sen över telefonen (jag avråder från det)man ska se den sten man köper och välja den text man vill ha,eller kanske ha den bortgångnes handstil på namnet,stenhuggarna är skickliga och dom försöker värkligen göra det man vill ha och vet man inte vad man vill ha så är dom experter på att tillsamans med den som köper stenen fixa till så köparen blir nöjd | |
| Bazoo | 2012-04-21 20:36 | |
![]() | När jag arbetade åt en dam i Geneve besökte vi en kyrkogård. Där fanns bild på personen på alla gravar. Jag var mycket yngre då o jag kommer ihåg att jag blev väldigt berörd av det. Kanske är mer vanligt utomlands? | |
| Lillstölla | 2012-04-21 20:37 | |
![]() | På min mormors sten står hennes namn i hennes egen handstil, ser fint ut. Är en vacker och enkel sten. Mina farföräldrar har ett stående kors med en plakett på, är också vackert tycker jag. | |
| Guldpris - Ej medlem längre | 2012-04-21 20:45 | |
![]() | Lillstölla. givetvis är det viktigast att nära och kära är nöjda. Att jag ändå uppmanade folk här att skriva vad de tycker om sådana stenar (och indirekt om andra också) var givetvis mer för att samtidigt få en diskussion/möjlighet att uttrycka egna tankar www.kvibergsgravsten...gr avstenar Gillar modell 96 | |
| slånbär | 2012-04-21 20:45 | |
![]() | Det är mycket vanligare i andra kulturer och länder. Även här ser man det oftare på stenar där dom med utländska namn ligger. Jag tycker som Lillstölla för övrigt. det viktigaste är vad dom anhöriga tycker. När min pappa dog så hade vi med hans hunds namn i dödsannonsen. Först fick vi inte men då ville vi inte ha den så dom ändrade sig-det var 25 år sedan så det var nog lite för konstigt då. På begravningen begärde vi att dom körde alla blommorna till familjegraven också för annars så slängs dom bara bakom kapellet eller kyrkan. Vi sparade bandet från kransen från oss barn och lindade den kring urnan vid urnsättningen. Dom tyckte vi var både besvärliga och udda men det bjöd vi på. | |
| slånbär | 2012-04-21 20:49 | |
![]() | Guldpris-vilket sammanträffande förresten-min pappa är begravd just på Kvibergs kyrkogård. | |
| -Delika-tess | 2012-04-21 20:51 | |
![]() | Intressant, måste jag säga :) Jag måste säga att av de foton som fanns på den sidan gillade jag inte en enda sten. Helst skulle jag vilja hitta en egen fin sten i skogen och gravera in i den. Gillar sånt som är naturligt och inte guld-detaljer. | |
| Guldpris - Ej medlem längre | 2012-04-21 20:52 | |
![]() | Det där med att blommorna slängs är ju väldigt onödigt. Jag ångrar att jag inte sparade banden. Kom på det några dagar efter begravningen och då var jag nästan på väg att åka till kyrkan och klippa bort banden just för att ha vid urnan. Tror det går att beställa nya band i och för sig tills urnnedsättningen. Den ligger en bit fram i tiden. | |
| slånbär | 2012-04-21 20:58 | |
![]() | Guldpris -det kan man säkert göra. Vi hade en textrad från Afzelus sång till friheten " Friheten är ditt vackra namn" eftersom han hade haft ett tufft liv med psykiska problem och långa perioder av alkoholproblem och tablettberoende och nu var han äntligen fri. det kändes bara helt rätt att det skulle lindas kring urnan. | |
| Vindrosen | 2012-04-21 20:59 | |
![]() | På min mans grav ligger en natursten i röd granit, med silhuetten av hans segelbåt jämte namnet. | |
| witchgame | 2012-04-22 02:58 | |
![]() | På min mammas grav har vi en enkel bågformad sten i svart granit med hennes sambos namn (han dog några år före henne) och hennes namn under, samt tre fint graverade gula kantareller, eftersom hon älskade att gå ut i skogen, och plocka kantareller var något vi hade gemensamt då vi ofta åkte tillsammans till skogen.... | |
| ahg59 | 2012-04-22 03:54 | |
![]() | Det görs av ett foto som läggs över på porslin | |