Spelrum
Giraffen28
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 204

Forumkategorier

Användare Inlägg  
navelludds2012-04-22 10:17
Antal inlägg: 206

Lo-ordföranden
Sitter här på morgonen och tittar på en intervju med Vanja Lundby-Wedin. Hon sammanfattar sin verksamhet och verkar ju rätt nöjd och ser ju välmående ut.... Och det är klart, går man i pension vid 60 års ålder och tjänar 80.000 i månaden kan man ju se fräsch och välmående ut.
Det som dock fladdrar upp framför mina ögon är den verklighet vi levt i de senare åren. Den med arbetslösa LO-medlemmar som fått sin ersättning sänkt, den med de sjuka LO-medlemmar som fått sin sjukersättning borttagen fast de varit dödssjuka eller de f. d. LO-medlemmar som gått i pension och som fått sin köpkraft försämrad gentemot det arbetande kollektivet....
Och var har du varit Vanja? Har vi sett dej på barrikaderna hotandes med generalstrejk? Kan faktiskt inte påminna mej att jag sett dej en enda gång tagit nån fight för dessa grupper......
Så när jag ser dej sitta i TV-4 studion berättandes om drev och liknande så får jag en fadd smak i munnen.....

jaapmeister - Ej medlem längre2012-04-22 11:32
Antal inlägg: 2109

Har facket någonsin haft icke-löntagares bästa för ögonen?

navelludds2012-04-22 14:24

Jo det vill jag nog hävda. Stig Malm hade en del brister men man lär nog ändå säga att han hade ALLA medlemmars bästa för ögonen.
Det bestående intrycket av Vanja kommer ju att bli godkännande av fantasipensionsavtal, och då gäller det ju inte vanliga löntagare precis.....

jaapmeister - Ej medlem längre2012-04-22 14:37

Hade facket brytt sig om arbetslösas välfärd på riktigt hade de inte argumenterat för löneökningar högre än landets generella tillväxttakt. De hade inte heller motsatt sig obligatorisk a-kassa.

Den enda jag sett med viss måttlighet på detta område är Löfven. Sannerligen inte Stig Malm.

corlini2012-04-22 15:09
Antal inlägg: 3172

facket har väl de senaste 20åren mest värnat om sitt egna.
dvs rörelsens ekonomi och framtid, gärna skyskrapor, resor till utlandet, fallsärmar och arvodesavtal.
det var ganska länge sedan facket gjorde något för arbetaren förutom att flagga upp en strejk någonstans för det enorma beloppet om 43 öre i timmen extra åt handelsanställda!! så de fortfarande syns som ett luftslott till maktfaktor.

jaapmeister - Ej medlem längre2012-04-22 18:10

Att räkna stridsåtgärder är ett underligt sätt att räkna bedrifter på. Det bästa facket kan göra för sina medlemmar är att komma överens med arbetsgivarna. Sveriges fackförbund har i detta avseende varit mycket bättre än ex de franska.

Att facket skulle bry sig om icke-medlemmar som unga arbetslösa, pensionärer och människor med aktivitetsersättning betraktar jag som fullständigt uteslutet.

limpan__22012-04-22 18:14
Antal inlägg: 2847

Nu är det väl under just de senaste 20 åren som facket lyckats väldigt bra, för de som har et jobb. Det var länge sen som vi upplevde en lika öång period med reallöneökningar. Att detta sen drabbar de som saknar jobb är synd men i grunden i linje med hur facked sedan 30-talet agerat. Men jag håller med om att Vanja varit lite väl tyst många gånger och anser att hon borde avgått vad skandalen för ett par år sedan.

jaapmeister - Ej medlem längre2012-04-22 18:39

För att styrka min poäng ytterligare: de största (och i mina ögon ganska skandalösa) fackliga misslyckandena de senaste tio åren var nog reallönesänkningen för brandmännen under Ylva Thörn och det fullständiga misslyckandet med sjuksköterskornas löner förrförra året. Sjuksköterskornas aggressioner var ju en direkt effekt av det oproportionerliga lönelyft undersköterskor fått inom kommunal (på brandmännens bekostnad). Båda dessa fall föregicks av stridsåtgärder, en ganska pubertal kampretorik och avslutades med den sura känslan av att det ursprungliga erbjudandet från arbetsgivarna var bättre.

igens2012-04-23 00:12
Antal inlägg: 1

Nej, Vanja har verkligen inte höjt sin röst som LO-ordförande. Hon kommer att gå till historien som satte sig i styrelserummet tillsammans med kapitalisterna för att förvalta sina medlemmars pensioner och samtidigt fick skyhöga förmåner som hon nu kan leva livets glada dagar med. Facket har totalt tappat sin roll som motorn i solidarisk lönepolitik. Genom att gå med på arbetsgivarens krav på individuella löner försvann den solidariska lönepolitiken och löntagarna ser bara till sitt eget. Precis som fackpamparna!

navelludds2012-04-30 08:40

Ja, den kära Vanja, hon bör skämmas....

Mindymoo2012-04-30 09:16
Antal inlägg: 1743

Jaap, håller med. Facket måste inte larma och bära sig åt, bara de sköter jobbet smidigt. Hälsan tiger still.
Om Vanja Lundby Wedin inte joxat till sig förmåner och sluppit den skamliga debatten kanske vi hört talas om henne på andra vis, men det är rätt kört. Tyvärr.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?