Spelrum
Giraffen27
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 204

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sisterray2012-04-28 02:04
Antal inlägg: 53

Svensk privatarme´
Frågor:
Var det bra att värnplikten avskaffades ?
Fick frågan den uppmärksamhet den borde ha fått?
Gjordes systemändringen på ett riktigt sätt?
Kan man tänka sig en fortsättning med köpta legoarmeer
utan lojaliteter som slåss för dem som betalar bäst,
som i Afrika?

Själv är jag vapenvägrare och anser att värnplikten borde har varit kvar men med annan samhällsnyttig inriktning för både kvinnor och män, jag tror att många unga skulle haft glädje och nytta av det men även samhället inför kommande kriser.

Larzon_12012-04-28 02:36
Antal inlägg: 149

Det är väl ändå rätt nyttigt att träna och lära ut till kvinnor och män hur man ska försvara sitt land om det nu skulle råka bli krig? Det är min mening i det hela.
Värnplikten var en bra tid, alla kanske inte delar samma uppfattning :)

sisterray2012-04-28 02:44
Antal inlägg: 53

Är det också bra med köpta privatarmeer?

Skblole2012-04-28 04:27
Antal inlägg: 922

Tvång är fel. Alltså är värnplikt fel.

Hellan632012-04-28 06:02
Antal inlägg: 177

Jag säger inte att värnplikt är rätt, men skolplikt då. Är det också fel Skblole?

Defrob2012-04-28 06:06
Antal inlägg: 1180

Värnplikten var inget tvång i slutet, då var det ganska lätt att slippa om man ville. Armén idag är inte privat, den är statlig än så länge som tur är i alla fall. För mig var värnplikten så jäkla tråkig och meningslös när jag gjorde den så det kunde kvittat.

Jag vet inte vad för nytta värnplikten hade, förutom att vissa bortskämda barn eller översittartyper fick lära sig att hålla käften och göra som dom blev tillsagda.

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-28 07:33
Antal inlägg: 37631

jag tycker inte vi ska ha elit försvar,det blir fel folk som söker och blir millitärer,bar ett av mna barn har gjort millitärtjänst,och han tyckte det var kul uppe i Boden som ett långt läger

Yamma2012-04-28 12:29
Antal inlägg: 2285

Som det är nu är det bara såna man INTE vill ha som soldater som blir det. Dvs folks som verkligen vill kriga.

Lillstölla2012-04-28 12:51
Antal inlägg: 23831

Personligen anser jag att avskaffandet av värnplikten var fel, som Yamma säger, nu är det nog till stor del fel folk som söker sig till det militära. Sen får man väl lita på att de som sköter intaget nu likaväl som innan ser vad det är för folk som dyker och och sållar bort de olämpliga.

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-28 21:21
Antal inlägg: 37631

exakt det blir helt fel folk

irgitta2012-04-28 21:37
Antal inlägg: 189

Nä, det är synd att värnplikten avskaffades. Man hade kunnat modernisera
både tänkandet kring det och intagningsrutiner mm, men det hade varit skönt att ha det kvar.

Pumpagubben2012-04-30 01:17
Antal inlägg: 148

Problemet idag är att man inte kan sålla insläppet, det finns inget att sålla. Man får helt enkelt hålla till godo med de som faktiskt söker och som inte är helt galna.

cadette - Ej medlem längre2012-04-30 06:02
Antal inlägg: 277

Det hade ju varit jättebra om vi haft värnplikten kvar, då hade vi ju kunnat skicka ännu fler soldater till försvarskriget vi för i Afghanistan.
Det hade bara varit nyttigt för våra ungdomar att lära sig att skjuta på folk som aldrig ens har hört talas om Sverige!

Att det blir ett visst svinn får man ju räkna med; åker inte vi till kriget så kommer kriget hit - det har ju inte minst de senaste 200 åren av fred visat..

cadette - Ej medlem längre2012-04-30 06:13
Antal inlägg: 277

Jag menar.. vi ställde upp för tyskarna när de anföll Norge, och blundade ordentligt under finska vinterkriget, så visst är det självklart att vi skickar våra ungdomar till Afghanistan.. fullkomligt logiskt! Sverige; alliansfritt i fred och neutrala i krig.

Nä, allvarligt talat, lägg ner skiten och satsa på ett försvar istället.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?