Spelrum
Giraffen | 30 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 55 |
Mobilspel
Pågående | 19 925 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-20 14:00 | |
![]() | När kan man vid vilken ålder kan man släppa ut barn på sjön med en motorbåt?det är 3 knop här dels för att fågelägg och ungar inte ska drunkna invid strandkanten,folk som bor här tycker det är ok att 10 åringar kör själva i motorbåt det tycker inte jag,vad tycker ni? | |
kulspel2 | 2012-05-20 14:06 | |
![]() | Tycker att det låter väl tidigt. Mina barn hade aldrig fått vara själva på sjön i motorbåt. | |
henrik_l | 2012-05-20 14:07 | |
![]() | tycker jag är helt ok :) Beror ju lite på hur mogen grabben är oxå. Men pränta in i honom hur viktigt det är att respektera naturen och en rätt klen motor kanske är att föredra. Hur vore det med en elmotor? | |
Bim1964 | 2012-05-20 14:08 | |
![]() | 12-13 år är väl lagom, men mycket beror ju på hur vana dom är vid vatten och båtar. Om man bor på en ö är ju båtar en rätt naturlig del av vardagen, för de som bor där. | |
Lillstölla | 2012-05-20 14:13 | |
![]() | Lite komiskt att Henrik förutsätter att det är en grabb måste jag säga. Själv var jag ute i våran motorbåt vid 10 års ålder, fick hålla mig i våran vik där de hade koll på mig och hade ju självklart flytväst på mig:) Men går ju inte att generalisera, beror ju alldeles på hur pass ni litar på barnet/barnen det gäller och hur pass vana de är. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-20 14:30 | |
![]() | det är mäst grabbar som kör bara en och annan tjej,visst handlar det om mognad,motorerna är mellan 9 och 15 h,mina äldre barn hade en Jerry och körde med som är mer lätt manuvrerad ,dom här som är små nu paddlar gummibåt,men jag har blivit rädd att dom ska bli påkörda av dom som kör med motorbåt,så nu får dom inte åka mer. | |
_MaNiAc_ - Ej medlem längre | 2012-05-20 14:48 | |
![]() | Nää 10 är förtidigt, jag är "hönsig" av mig så hade nog följt med barnen ut. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-20 16:35 | |
![]() | då är jag också hönsig av mig tycker dom är för små dom ser knappt över fören innan båten planar | |
Lill-IT | 2012-05-20 17:48 | |
![]() | Jag var tretton när jag började köra motorbåt själv. Men då hade jag rott i många år... och pappa och farfar hade lärt mig alla grund. | |
gnista1954 - Ej medlem längre | 2012-05-20 18:05 | |
![]() | Har man en tioåring som man kan lita på till hundra procent ute i trafiken, då kan man släppa ut den i en motorbåt oxå.... Men jag tvivlar på att nån vettig människa litar på en tioåring i trafiken, vilket är fullt jämförtbart med sjötrafik med allt vad det innebär...... Som Lill-IT säger.... så har man kanske rott i en eka tillsammans med vuxna i flera år först innan man sätter en tioåring ensam i en mortorbåt.... Man är inte mogen att ta allt ansvar som det innebär med varken sjövett eller djurliv i den åldern...... Den förälder som sätter dom kraven på sin tioåring är ju själv helt utan ansvar, anser jag... Glöm inte heller bort att du som förälder har ansvar för allt som händer.. Tänk oxå på vad grannarna kan anmäla om dom inte tycker att det är ok...... | |
gnista1954 - Ej medlem längre | 2012-05-20 18:06 | |
![]() | Jag tycker du har helt rätt i att det är fel...... Stå på dig!!!!! | |
Furios | 2012-05-20 18:52 | |
![]() | 10 år känns absolut tillräckligt. Se till att ungarna har flytväst på sig bara. Man gör väl simlektioner väldigt tidigt i skolan nu också. Så en bra flytväst + någorlunda simkunskaper ger en extremt liten risk för drunkning. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-20 19:11 | |
![]() | ungarna är helt klart simkunniga det är inte ens ett problem.men båtarna går ganska fort med en 15 h motor och ån är kanske 15 meter bred innan man kommer ut på sjön,dom åker jämte varan,men det är klar dom kan ju manuvrera alla tv spel skilnaden är att här fins inga extra liv,jag var också 13 år när morfar lärde mig köra båt men vi bodde på en ö då så de fans inga val om jag skulle där i från | |
greatdane | 2012-05-20 19:19 | |
![]() | Jag var ute med båten helt själv, när jag var runt 10, så jag tycker inte det är för tidigt OM det inte är ett vårdslöst barn, vilket man får förmoda att det inte är för då hade du antagligen inte skrivit och undrat här, hehe. Tyckte också, precis som lillstölla, att det var småroligt med antagandet att det skulle vara en grabb och dessutom; Ttiittii, varifrån har du fått att det är mest grabbar på sjön? Personligen har jag verkligen inte den erfarenheten, trots att vi hade båt till jag var 16 år och vi var ute varje helg och sommarlov :-D | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-20 19:22 | |
![]() | därför att jag bor 5 meter från vattnet och det är mäst grabbar här på sjön,men inte så att det är så över allt,det beror på att det bor mer killar här en tjejer,när jag tänker på det så får faktist dom flesta söner här | |
Furios | 2012-05-20 19:22 | |
![]() | Övning ger färdighet. Jag skulle rekommendera att göra barna väl bekanta med hur båten fungerar samt åka med dem några gånger i början. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-20 19:26 | |
![]() | ja vist ger övning färdighet,och kaske är jag hönsig,man blir ofta hönsigare ju äldre man blir,smäller dom i hop så hjälper det inte med seglarväst för den håller inte huvudet åvanför vattnet,jag har själv inte kraglös flytväst | |
bommarna | 2012-05-20 20:08 | |
![]() | Aldrig att mina barn fått åka själva ut med båt i den åldern. Jag tycker vuxna ska vara med barnen på sjön. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-20 20:22 | |
![]() | Håller med Dig bommarna | |
gnista1954 - Ej medlem längre | 2012-05-20 21:18 | |
![]() | Helt klart..... Så små barn har inget ute på sjön att göra ensam oavsett flyväst eller ej.... Man är inte mogen att ta det ansvaret då.... Den som inte fattar det är inte mogen själv att köra båt!!!!!!! | |