Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 254 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| skanskan - Ej medlem längre | 2012-05-24 05:11 | |
![]() | Dikter Hejsan! Har du någon favorit dikt eller är du själv en poet? Dela med dig. En av mina favotiter är "Gudas like" av Sapfo Gudars like.... Gudars like syns mig den mannen vara, han som mittemot dig kan sitta, han som i din närhet lyss till din kära stämmas älskliga tonfall Och i ditt ljuva,tjusande skratt som alltid i mitt bröst bragt hjärtat i häftig skälvning. Ser jag blott dig skymta förbi mig flyktigt, stockar sig rösten, tungans makt är bruten och under huden löper elden genast i fina flammor, ögats blick blir skymd och det susar plötsligt för mina öron. Svetten rinner ned och en ristning griper all min arma kropp. Jag blir mera färglöst blek än ängens strå. Och det tycks som vore döden mig nära. Sappho levde i Grekland kring 600 före kr. Det finns endast 2 dikter från henne helt bevarade. | |
| skanskan - Ej medlem längre | 2012-05-24 05:22 | |
![]() | Shall I Compare Thee To A Summer's Day? by William Shakespeare (1564-1616) Shall I compare thee to a summer's day? Thou art more lovely and more temperate. Rough winds do shake the darling buds of May, And summer's lease hath all too short a date. Sometime too hot the eye of heaven shines, And often is his gold complexion dimm'd; And every fair from fair sometime declines, By chance or nature's changing course untrimm'd; But thy eternal summer shall not fade Nor lose possession of that fair thou ow'st; Nor shall Death brag thou wander'st in his shade, When in eternal lines to time thou grow'st: So long as men can breathe or eyes can see, So long lives this, and this gives life to thee. En av de vackraste dikter jag läst | |
| HPIK | 2012-05-24 06:00 | |
![]() | Intet är som väntanstider Tack för de båda! En av mina favoriter är Intet är som väntans tider: Intet är som väntanstider vårflodsveckor, knoppningstider, ingen maj en dager sprider som den klarnande april. Kom på stigens sista halka, skogen ger sin dävna svalka och sitt djupa sus därtill. Sommarns vällust vill jag skänka för de första strån som blänka i en dunkel furusänka, och den första trastens drill. Intet är som längtanstider, väntansår, trolovningstider. Ingen vår ett skimmer sprider som en hemlig hjärtanskär. Sällan mötas, skiljas snarligt, drömma om allt ljuvt och farligt livet i sitt sköte bär! Gyllne frukt må andra skaka; jag vill dröja och försaka, i min lustgård vill jag vaka, medan träden knoppas där. | |
| HPIK | 2012-05-24 06:02 | |
![]() | glömde nämna att den är skriven av Erik Axel Karlfeldt, men det vet förhoppningsvis de flesta | |
| Mouche - Administratör | 2012-05-24 06:21 | |
![]() | Här finns två stora och mycket fina trådar om dikter. www.betapet.se/forum...mp ;page=11 www.betapet.se/forum...am p;page=0 | |
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.