Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 246 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| corlini | 2012-05-26 16:48 | |
![]() | materiella och dyra sporter jag är så jävla trött på folk som klagar över kostnader gällande fotboll, hockey och golf. de klagar över kostnader och deras klubbar får nästan alla statliga stöd som finns. men vad kostar det föräldrarna och utövarna egentligen? jag jobbar med hästsport och vi får knappt någonting, nästan allt är privatfinansierat. ställer det i jämförelse: tävlingsutrustning till ryttaren ca 20 000 sadel och hästutrustning ca 30 000 vardaglig hästutrustning som täcken etc ca 20 000 uppstallning ca 4000 / månaden försäkring ca 1200 / månaden veterinär+hovslagare ca 1500 / månaden köpa häst??!! 40 - 300 000 släp 30 - 100 000 varenda träning och tävling kostar minst 150 per gång och folk gnäller över en fotbollsoutfit och att behöva köra varje söndag till en match!! fan skandal är ni sk "gnälliga föräldrar" eller klagande utövare? jag anser att idrottsstöden är väldigt skevt fördelade och att en av våra absolut största idrott med 200 000 medlemmar körs över år efter år. anläggningar och byggnader med underhåll skall inte jämföras för då skenar kostnaden ytterligare. har ni någon "dyr" sport i era familjer och vad klassas som dyrt egentligen, var drar man gränsen? och vad anser ni om att pojklagsidrotten av tradition får nästan varenda krona som delas ut? | |
| apbur | 2012-05-26 17:10 | |
![]() | Golf? Golfen får väl inte mycket mer statligt bidrag än ridsporten? | |
| Triss - Ej medlem längre | 2012-05-26 17:12 | |
![]() | Du låter väldigt negativ, Corlini... | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-26 17:20 | |
![]() | Underbart, triss. | |
| DAVVAPALLE | 2012-05-26 17:20 | |
![]() | Det är väl inte så konstigt att idrotter är olika dyra? På en fotbollsplan får det plats 22 spelare. Försök att lyfta upp lika många på en häst. Misstänker också att en gräsplätt är billigare att hysa per person än hästar till lika många... | |
| apbur | 2012-05-26 17:36 | |
![]() | Alltså, hästsporten kommer alltid vara dyrare av förklarliga skäl men det mest rättvisa vore ju om ridklubbarna fick jämförelsevis lika mycket bidrag till att bedriva sin verksamhet som övriga populära sporter. | |
| DAVVAPALLE | 2012-05-26 17:37 | |
![]() | Menar du per organiserad utövare då? | |
| apbur | 2012-05-26 17:45 | |
![]() | Jag är inte så insatt att jag kan besvara frågan hur en mer rättvis fördelning skulle se ut men jag tror inte att det är en osanning att fotbollen får större del av den statliga bidragskakan än ridsporten. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-26 18:00 | |
![]() | Men det är nog fler som spelar t ex fotboll också. Gissar jag. | |
| Gripande | 2012-05-26 18:07 | |
![]() | Du ställer många frågor, men hur tycker DU själv det ska vara? Hur fungerar aktivitetsstödet i den kommun du bor? | |
| Sote | 2012-05-26 18:07 | |
![]() | Det är väl betydligt fler som spelar just fotboll också. Vet inte hur det är med hästsporten men inom fotbollen är det mycket som bygger pâ.ideellt arbete. Även om klubbarna får bidrag så utförs i princip allt arbete av föräldrar. Så en unge som inte har föräldrar som bryr dig så är.det i princip omöjligt att vara med. Så allt handlar faktiskt inte alltid om pengar när det gäller sport och barn. | |
| apbur | 2012-05-26 18:10 | |
![]() | Det kan hända men jag tror ändå inte fördelningen är jämn om man ser till antalet utövare heller. När jag tänker tillbaka på min egen skolgång så hängde var och varannan flickunge i stallet. Känns inte som något ovanligt att en tjej någon gång under sin livstid ägnat sig åt ridsport. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-26 18:15 | |
![]() | alla som har aktiviteter för barn får mycket i bidrag,och har du problem corlini byt sport eller köp begagnat | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-26 18:16 | |
![]() | är man duktig innom häst sporten så får man jaga sponsorer | |
| Gripande | 2012-05-26 18:16 | |
![]() | Men exemplet som nämns i första inlägget utgår ju från att personen själv äger en häst. Där blir ju jämförelsen väldigt knepig. Om man bara räknar på det hon lagt upp som "månadsavgifter" skulle endast dessa poster kosta 80 400 kronor per år. Jämförelsen vad olika sporter kostar samt vilka bidrag de får har gjorts av en del tidningar. Men då jämför man självklart inte med att själv äga en häst. Det är ju dessutom i högsta grad frivilligt. | |
| Gripande | 2012-05-26 18:17 | |
![]() | Ja, har man en snabb galoppör är det inga problem att jaga sponsorer! ;-) | |
| Sote | 2012-05-26 18:20 | |
![]() | Men när det gäller ridsport så beror det mest pâ var man bor, vilken socialgrupp man hör till. När jag växte upp i förorten så var ridsport enbart főr folk med pengar. jag kände ingen dom hängde i nåt stall - det fanns inget..... | |
| Sote | 2012-05-26 18:21 | |
![]() | Det är stor skillnad pâ att äga en häst och en fotboll..... | |
| apbur | 2012-05-26 18:24 | |
![]() | Men ridklubbarna måste ju köpa in hästar och all utrustning som hästarna inte kan vara utan. Mat ska de ha också och massa annat krångel. Dyrt som attan. Klart det aldrig kan bli billigt men nåt kan de ju få eftersom många barn faktiskt spenderar åtskilliga timmar i stallet. Mer tid än fotbollskidsen spenderar på sina klubbar skulle jag tro. | |
| Sote | 2012-05-26 18:26 | |
![]() | Nå det tror jag inte. Fotbollen tar massor av tid. Framförallt av föräldrarna. | |