Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 244 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| peter | 2012-06-05 08:45 | |
![]() | Johannesbrödsträd Jag har frön av Johannesbrödsträd från Sicilien som jag skulle vilja plantera här i Stockholm. Någon som har erfarenhet av dessa träd som inte finns naturligt i våra regioner? Tacksam för tips... | |
| marmeladov22 | 2012-06-05 08:47 | |
![]() | Tror de finns. Men gud så skräpiga och jobbiga. Sen tar det väl 25 år innan det blir ett träd, men sätt en planta du. Och om 50 år kan du vandra på de klibbiga skalen och frukterna som den tappar. Vad ska man använda det till? Förtjockningsmedel i kräm? Typ. De växer på Mallis, så de klarar nog sverige med, men kanske inte för mkt frost innan de är stora och fått bark. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-05 08:53 | |
![]() | undrar om dom är släkt med sibirisk ärtbuske dom ser lika dana ut | |
| peter | 2012-06-05 08:56 | |
![]() | Tack :) Ja ...hinner nog bli både 70-och 80 innan jag får uppleva min planta som ett ungt träd....sen kanske frukterna kan användas till att tjocka upp nåt som sagt....jag har för mig att de gamla grekerna använde fröna som motvikt till guld ;-)....Jag har hört talas om att man kan börja med att sandpapppra/hetta upp de hårda fröna så att det inre skalet blir synligt och sen sätta ner dem i sandrik jord i en kruka till att börja med.... | |
| marmeladov22 | 2012-06-05 08:59 | |
![]() | hetta upp? Kanske blötlägga? men jag är ingen expert. Tänker bara att om man kokar dem så dör de väl. | |
| Aquila1 | 2012-06-05 09:01 | |
![]() | Ja precis som kräftorna brukar göra när man kokar dem | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-05 09:04 | |
![]() | lägg fröna et dygn i varmt vatten men inte hett | |
| marmeladov22 | 2012-06-05 09:05 | |
![]() | tar nog flera dygn om de är så hårda, testa en vecka i soligt fönster | |
| peter | 2012-06-05 09:07 | |
![]() | Tyckte också det lät brutalt...det kommer från den enda instruktion jag hittat..detta från amerikanska förhållanden: Weaken the hard seed coat of the carob by rubbing it with sandpaper or keeping it in hot water for our hours in a Thermos; this makes it easier for the seed to germinate. Only use the seeds that swell during the hot-water process. The others can be placed in sand and kept wet. As they swell, plant them. ...har försökt detta men det hände inget alls...möjligen chockade jag ihjäl det stackars fröet....Jag har en del frön kvar och tänker mig en annan metod om det finns.... :) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-05 09:08 | |
![]() | har planterat kirimoja från teniriffa alla plantor blev en dm sen dog dom | |
| boffertomte | 2012-06-05 09:42 | |
![]() | En del frön har groningshämmande ämnen på fröskalen, t ex magnolia. Därför ska man tvätta fröna och skrapa på dem. Men varsamt. Karobfrön är alltid lika stora och det var diamanter man mätte med fröna, inte guld. Kaniner är glada för karobfröskal, finns ofta i kaninfoder. Du kan ha en kanin när du blir 80, de är lättskötta och sällskapliga, och så kan den sitta under ditt träd med dig och mumsa. | |
| marmeladov22 | 2012-06-05 11:31 | |
![]() | ja, det låter helt riktigt | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-06-05 11:39 | |
![]() | en del från har helt enkelt bara för hårda skal. jag har sandpapprat vanliga blomfrön som inte grott med goda resultat. klä insidan av en tändsticksask med sandpapper och lek lite maraccas en stund, sen ner i rumstempererat vatten tills skalet öppnar sig lite (1-2 dygn) och sen ner i jord eller torvbricka eller vad du nu använder. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-06-05 11:41 | |
![]() | *vanliga blomfrön som FÖRST inte grott med SENARE goda resultat (för att undvika eventuella missförstånd) | |
| peter | 2012-06-05 17:07 | |
![]() | Tack för tipsen...maraccas och tempererat vatten skall det bli ett försök med....sen tänkte jag åldras med en vädurskanin senare i livet...så det passar bra :) | |