Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade70
Mobilspel
Pågående19 405

Forumkategorier

Användare Inlägg  
NoWayJose - Ej medlem längre2012-06-07 16:26
Antal inlägg: 89

SAAB-såpan
Jag är verkligen trött på SAAB-såpan. Så sent som i morse fanns det obekräftade uppgifter om att företaget nu är sålt. Och nyss kom uppgifter som går emot det. Det har varit så många turer, att de förmodligen hade räckt 10 varv runt jorden om hade kunnat förvandlas till fysiska sträckor.

SAAB har varit en ekonomisk katastrof i många herrans år, och jag är övertygad om att det beror på usel ledning. Jag har nämligen själv haft "äran" att stöta på förre vd, Jan-Erik Jonsson, i ett privat sammanhang. Och jag blev inte imponerad av hans förhållande till pengar.

SAAB skulle ha lagts ner för evigheter sedan, och det känns nu som att man spelar sista versen. Det känns som att det inte blir en försäljning, utan snarare att man får slänga resterna på soptippen.

Vad tror ni andra?

Poussitiv - Ej medlem längre2012-06-07 16:53
Antal inlägg: 1099

Jag tror hela skiten är bäst att skrota.

Awesomecake2012-06-07 17:29
Antal inlägg: 13

Jag bara väntar på att någon ska skriva en opera om det hela.

ordvalet2012-06-07 17:30
Antal inlägg: 27

Saab har inte varit en ekonomisk katastrof utan det är GM som mjölkat SAAB

NoWayJose - Ej medlem längre2012-06-07 17:41
Antal inlägg: 89

SAAB hade inte gått med vinst på många år när GM tog över. Det fanns inga pengar att mjölka bolaget på.

Poussitiv - Ej medlem längre2012-06-07 17:51
Antal inlägg: 1099

Saab hade alla möjligheter som du säger, NoWay.
Kalle Anka kan läsa på lite först.

hallebratt - Ej medlem längre2012-06-07 18:01
Antal inlägg: 374

Sanningen är väl den att Saab aldrig har gått i vinst vare sig före eller efter GM, däremot så har personbilssidan klarat sig hyfsat tack vare amdra delar i koncernen. Jag är dock saabägare o tycker att det är en fantastisk bil.

le-lou2012-06-07 18:07
Antal inlägg: 17500

ordvalet har rätt. ni andra är trött på löpen. sluta läs och gå vidare.

Mia W2012-06-07 18:09
Antal inlägg: 180

GM mjölkade Saab på pengar in absurdum. Saab var ingen lysande affär innan GM tog över, men GM hade inte köpt om de inte hade sett möjligheterna. Sen kommer det diverse kriser och spelet kring nedläggningar inom GM i Europa. Den tyska regeringens krampaktiga försök att rädda Opelfabrikerna bäddade inte för någon framgångssaga. Då började GM suga ut Saab, men fick det att låta som om de behövde ösa in pengar för att driva fabriken vidare. Att sen tant Olofrsson & Co skötte sig klantigt, det hjälpte inte upp situationen. Muller ville så gärna driva Saab, men när han såg vart det barkade hän så såg han till att i möjligaste mån hålla sig själv skadeslös. När man sen tillsatte en rekonstruktör (Lofalk) som inte gjorde någon nytta förutom att själv förse sig med ett stort antal miljoner, har ju inte gjort saken bättre.

YamahaJet2012-06-13 15:15
Antal inlägg: 2239

Vad är detta? En icke-existerande fordonsproducent förvärvar en fabrik med kapacitet för produktion av hundratusentals bilar, för att i framtiden sälja 50 elbilar om året? Vem lät dom här köpa?

Anden_88 - Ej medlem längre2012-06-13 18:08
Antal inlägg: 313

Äh, det är faktiskt bra! Har inte orkat läsa mycket alls om denna SAAB-såpa, men elbilar är framtiden, oavsett om vi vill det eller ej. Så då får elmotorn gärna sitta i en SAAB-kaross.

Emollas2012-06-13 19:39
Antal inlägg: 1082

Det hade varit bättre om youngman hade fått köpa hela skiten. Trollhättan bygga elbilar hahahahahahahahahahahahah ahahahahah. Hoppas de lyckas så att de får skratta tillbaks till oss sedan hahhahahahahahahahha

KrugalSvylse2012-06-13 20:25
Antal inlägg: 53

Det finns ett egenvärde i att ha en egen bilindustri. Volvo har vi förvisso kvar men nog hade det varit trevligt om även Saab kunnat räddas.

Bush och Obama pumpade ju in 100 miljarder dollar för att rädda den amerikanska bilindustrin, inklusive GM som staten därmed blev majoritetsägare av. GM klarade sig, började gå bättre och har numera kunnat köpa tillbaka aktier så att det statliga ägandet var nere på 30 procent sist jag hörde något.

Huruvida det var en bra affär för USA eller inte råder det förvisso delade meningar om, och det är ju inte säkert att det hade kunnat upprepas i Sverige med Saab. Men att frågan inte ens kommit upp på dagordningen, samtidigt som man däremot kan slänga upp hur mycket skattepengar som helst för att rädda banker från konkurs, är ett mysterium för mig.

Ölbaronen2012-06-13 20:45
Antal inlägg: 201

SAAB automobil har under hela sin existens bara genererat vinst under två räkenskapsår... förlusterna har fåt betalas av SAABs övriga verksamheter, på tiden att lägga ner ingenjörernas lekstuga, köp Volvo istället.

le-lou2012-06-13 20:55

Hybrider ja , elbilar? Hjälp vad svårt de kommer få.

Anden_88 - Ej medlem längre2012-06-13 21:19
Antal inlägg: 313

Nästa energikris, som då blir betydligt värre än den förra kommer garanterat inom 15 år, antagligen lite efter den nuvarande ekonomiska krisen börjat lägga sig, då det inte är en hit att ha två såna kriser samtidigt. Då det sker, är det bara elbilar som gäller.

Att sen konkurrera med alla andra storbilföretag som lägger stora summor på att forska på just elbilar kan vara en liten nackdel.. Men då har företaget ändå Kina kvar som marknad.

Så, jag tycker att detta var det mest positiva hittills. Hela grejen med att Spykerfolk skulle mjölka ut pengar från SAAB var ju dödsdömt. Nu finns det ju faktiskt ett litet hopp.

le-lou2012-06-13 21:29

men i dagsläget funkar inte elbilar, batterierna är både för dåliga och för svinj-a dyra. svårt att tro också att problemet med den otroligt långa tid som det tar att ladda bilarna kommer kunna lösas.
Om de bygger in elslingor under vägarna tex istället, så att bilarna får energin från vägarna, är väl en mer trolig lösning... om det inte vore för pengarna, det skulle kosta skjortan och så logistiken omkring det - herrejösses... :). Sen får man fundera på elen med, Sverige med vår rena el - fine. Men tänk hur det ser ut i övriga världen, det skulle bara bli att vi flyttar utsläppen. Bilar tankade med vätgas är desto mer spännande, men inte inom de närmsta 20 åren om man leker realist, Honda är väl ganska långt framme med de tankarna har jag för mig.

mrperfect2012-06-13 21:39
Antal inlägg: 11437

En amerikansk bilproducent sålde en massa elbilar som sedan togs tillbaka av företaget. Orsak okänd. förmodligen var det någon oljeproducent med tveksam moral som hotat dem. Hur man kunde ta tillbaks bilar från folk som köpt dem är mig en gåta. var filmen jag såg om detta på TV bara lur?
Ifall det inte var det så var tydligen elbilarna ett tillräckligt stort hot och med modernare , icke ännu fullt utvecklad ; men snart så.. , teknologi så kanske elbilen kan vara ett alternativ för en del.

mrperfect2012-06-13 21:42
Antal inlägg: 11437

Här står det lite om denna EV:

translate.google.se/...c_ Car%253F

med2012-06-13 21:55
Antal inlägg: 1164

Intressant, mrperfect

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?