Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 579

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2012-06-26 09:05
Antal inlägg: 37631

vilka teorier har du om allergier?
varför finns dom?och varför ökar dom ?

Incidental - Ej medlem längre2012-06-26 09:10
Antal inlägg: 7958

Har inga allergier själv, men Wold har teorier om än ifrågasatta.

www.smittskyddsinsti...-s ka-bort/

susila2012-06-26 09:29
Antal inlägg: 459

Jag skrev nyss om det i en annan tråd. Men den handlade iofs om hur ofta man byter sängkläder.

Jag har allergisk astma, pollenallergi och svår kattallergi samt allergi mot lite hästar o sånt. Jag tror - och det är uteslutande som jag tror - att det i mitt fall beror på en ärftlig benägenhet i kombination med en rent odräglig tid som foster och bebis. Foster och bebisar kan bli stressade om de omges av kaos. Stress får allt möjligt helvete att bryta ut. Stress har dokumenterat kraftig påverkan på immunförsvaret.

Jag är allergisk, mitt förhållningssätt till min allergi är att man inte ska fokusera på sina sjukdomar utan bara leva med dem. Man får dem och man har dem, men man väljer dem inte.

Furios2012-06-26 09:37
Antal inlägg: 253

Jag tror det handlar om två aspekter som gör så att man får allergier. Det ena är helt enkelt om du har anlag för det eller ej. Det andra handlar om att bygga upp ett kroppsligt försvar. Om du vistas mycket i en någorlunda smutsig miljö kommer du kunna stå emot det skit som kan skada hälsan, och vice versa.

Grundsnygg - Ej medlem längre2012-06-26 09:41
Antal inlägg: 3451

Jag tror att många av de gäster som nu har problem med gluten/lactos helt enkelt ställt sin egen diagnos. Övriga allergier t.ex. nöt, lök .... märks ingen ökning på. Jag tror helt enkelt att det är ett solsidanfenomen glatt påhejat av halvdan forskning betald av livsmedelsindustrin.

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-26 09:52

susila,jag tror som du att hur man har det i fosterlivet spelar roll,eftersom jag har så många graviditeter,och har bara ett barn som har astma, på ett barn har det växt bort,och det är den enda graviditeten som jag inte mådde bra.sen tror jag en av dom stora bovarna är industrvälling inte bra med den vällingen.Sen finns det ganska många föräldrar som ställer egendiagnoser på sina barn och "hittarpå"att barnen har en hel radda av allärgier dom träffar jag på imellanåt och det är tydligen också en sjukdom som har ett namn.

Incidental - Ej medlem längre2012-06-26 09:56
Antal inlägg: 7958

Münchhausen by proxy heter den.......

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-26 10:00

ajaha,har träffat många med den sjukdommen specielt ensamstående mammor verkar lida av den,synd att barnen också tror dom är sjuka

jonisk - Ej medlem längre2012-06-26 10:33
Antal inlägg: 7985

Jag tror precis som furios; en del arv och en del uppväxt i för sterila miljöer.

krysopras2012-06-26 11:52
Antal inlägg: 657

Laktos- och glutenintolerans är ofta påhittat. Föräldrar kräver läkarintyg för att ungarna ska få specialkost i skolan, läkarna skriver intyg för att undersökningarna är så dyra att man ofta nöjer sig med att ställa en "klinisk" diagnos, så blir föräldrarna nöjda.

Jag känner en hel bunke (vuxna) människor som har inbillat sig att de är laktosöverkänsliga, trots att det är väldigt ovanligt bland människor med nordiskt ursprung. Men de ser tv-reklamen, de har ont i magen ibland och så får de en aha-upplevelse.

Spira - Ej medlem längre2012-06-26 11:57
Antal inlägg: 310

Laktosintolerant blir man efter ett tag om man undviker mjölkprodukter. Om inte enzymet som bryter ner laktos behövs så försvinner det efter ett tag verkar det som. Synd att utsätta barn för detta, det finns så mycket näring i mjölk.

Gunilla _2012-06-26 16:04
Antal inlägg: 4425

Snabb och egenempirisk undersökning; Fick havandeskapsförgiftning när jag väntade första sonen. Låg på sjukhus av och till (stressafaktor) ett par månader före den fem veckor för tidiga förlossningen (kejsarsnitt). Sonen är inte ammad, men hepp - inga allergier och knappt några sjukdagar öht under sina snart 22 år. Lång och ståtlig är han dessutom. Själv är jag mycket allergisk mot paranötter, samt pälsdjursallergiker (vilket dock funkar hyfsat bra, katter har jag en liten drös av). Dessutom är jag rätt anti städning. Hm... ärftlighet och/eller miljö..? ;)

kajix2012-06-26 17:58
Antal inlägg: 7767

jag tror helt enkelt att gud tänkte fel ner hon var i skapartagen

corlini2012-06-26 18:53
Antal inlägg: 3172

är det inte bara så enkelt att vissa är mer känsliga än andra för vissa saker?

tror vi blir klenare allteftersom vår mat, dryck och luft blir mer och mer steril, konstgjord, tillsatt, neutraliserad osv.

bomah - Ej medlem längre2012-06-26 19:13
Antal inlägg: 1021

Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete = bra för allergier.

apbur2012-06-26 19:21
Antal inlägg: 9699

Många faktorer. Ärftlighet, immunförsvaret som inte får mogna som det ska och stress.

Vimla - Ej medlem längre2012-06-26 19:23
Antal inlägg: 21

Låter mycket troligt Furios..

blue_moon2012-06-26 19:26
Antal inlägg: 9713

Ja. Dessutom miljögifter, starka rengöringsmedel, tillsatser i maten och resistenta mikroorganismer.

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-26 20:56

Krysopras,jag känner också flera vars barn både har gluten och laktos,och päls allergi,en gång provade jag,en mamma med 2 jäntor som enligt henne var döende i allt dom var allärgisk emot,jag fich en lista mot allt hon inte fick äta och fick lova att Marsvinet skulle vara i källaren,Hon drack oboy i drivor gosade med Marsvinet och åt bullar hon var inte sjuk innan och inte efteråt heller,jag kollade på Wikipedia där står att detta är en ovanlig sjukdom men det håller jag inte med om ett dugg,Dom tycks njuta av alla allärgier dom tycker barnen har,Och spesielt mjölk vill dessa att inte deras barn ska tåla

slånbär2012-06-26 21:15
Antal inlägg: 5539

Ttiittii - det var nog nåt av det mest oansvariga och självsvåldiga jag hört talas om!!! Tom för att vara du!! Hur vågar du ta dig rätten att utsätta andras barn för fara bara för att du har dina egna teorier. Är du mexveten om att en person medglutenintolerans ( som för övrigt inte är en allergi) skadar tarmen för månader framöver om den råkar äta gluten? Man blir oftast inte akut sjuk men får väldiga besvär under lång tid framöver. Laktosintolerans är ingenting som på något sätt är farligt men mjölkproteinallergi kan man bli riktigt dålig av om man har och får i sig det. Ägg kan också vara oerhört farligt att få i sig om man är allergisk- det finns barn som inte ens kan vara i samma rum om an målar äggkartonger. Vi har ett barn på min skola som kan dö om hon råkar få i sig ägg. Det du gör är fruktansvärt riskabelt och om jag vore för äldre till det barnet så hade jag polisanmält dig för att ha utsatt mitt barn för fara. Jag känner en kille som är glutenintolerant men även vetemjölsallergiket vilket gör att han inte ens kan vara i samma rum som man bakar i för han får allvarlig astma om han råkar få i sig eller andas in det. Han har alltid med sig kortison om det skulle hända något.
Du borde verkligen ta och skärpa till dig ttiittii och tänka dig för lite innan du göt precis som du tycker. Med dia barn kan du experimentera men utsätt inte andras för dina nycker!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?