Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 527

Forumkategorier

Användare Inlägg  
med2012-06-26 15:22
Antal inlägg: 1164

Lactosintolerant
Stämmer det att rödbetor innehåller lactos och i så fall, finns det fler saker man ska akta sig för?

LemonTart2012-06-26 15:43
Antal inlägg: 122

Har aldrig hört talas om det med rödbetorna, men jag vet att även "vegitabiliskt fett" kan innehålla lite laktos. Jag tror inte att man behöver vara så rädd för det dock, det är så små mängder :)

blue_moon2012-06-26 15:49
Antal inlägg: 9713

Såvitt jag vet är det endast mjölkprodukter man ska undvika. Har googlat men inte fått info om något annat.

Leopardhonan2012-06-26 17:40
Antal inlägg: 556

laktos finns i t.ex chips läser jag nu...

slånbär2012-06-26 22:22
Antal inlägg: 5539

Med det finns absolut inte laktos i rödbetor ! Laktos är namnet på mjölksockret och finns således i mjölkprodukter i första hand. Det kan dock finnas i vissa färdiga produkter som salladsdressing , köttbullar och annat som smakförstärkare men måste då alltid anges på produkten.

slånbär2012-06-26 22:26

Lemon tart har rätt i att om det är en väldigt liten mängd så märker man det inte. många laktosintoleranta kan tåla upp till nån del mjölk utan att reagera. Ofta klarar dom tex yoghurt bättre än ren mjölk också. Om man ska tex på fest eller semester och känner att man inte kommer kunna äta utan att riskera få i sig laktos sp finns det tabletter att köpa på Apoteket som innehåller laktras som är det enzymet en som är intolerant saknar för att bryta ner laktosen. Om man tillför det via tablett så kan man äta laktosprodukter utan att bli dålig.

metmasken2012-06-27 19:44
Antal inlägg: 101

^Entzymet heter laktas :) Laktos kan finnas som tillsatsämne i många livsmedel, bla kex och chips men det härstammar alltså ursprungliten från mjölken (mjölksocker) och därför finns det i de flesta mjölkprodukter. Men inte i lagrade ostar (de vanliga hårda ostarna man hyvlar på brödet). Laktosintolerans är nog ovanligt i Sverige, däremot vanligare bland den finska befolkningen i Finland.

slånbär2012-06-27 20:17

jag råkade få in ett litet r extra där-petnoga ska det vara det håller jag med om ;-D
Laktosintolerans är mer regel än undantag i många delar av världen-vi här i sverige utgör ett undantag då endast ca 5% är intoleranta.

metmasken2012-06-27 20:46

^ja det har du rätt i. Det beror på att man inte dricker mjölk så som vi gör här i Norden. Som nån sa tidigare i nån annan tråd så kan kroppen visst utveckla laktosintolerans ifall man undviker mjölkprodukter en längre tid.

Lotta732012-06-27 21:10
Antal inlägg: 122

Visst är det så att de flesta tål en viss mängd laktos och slipper besvär om de håller sig inom den gränsen. Då kan det hjälpa att undvika att dricka mjölk, men klarar det i maten. Sedan finns det de som är extremt känsliga och klarar inte ens en liten mängd laktos och då funkar tabletterna inte alltid så bra. Jag själv har bland annat känt av att jag slickat yoghurt från fingrarna och jag vet andra som inte kunnat äta medicin eftersom den innehåller laktos.

Att det finns laktos i chips är väl inte så konstigt eftersom de flesta sorterna är med cremefraichesmak eller ostsmak.

metmasken2012-07-06 23:08

^det kan också finnas som helt vanligt tillsatsämne i vanliga chips, men är inte 100% säker.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?