Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 579 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| gulle84 | 2012-07-06 22:36 | |
![]() | Överhettad dator. Någon som kan nånting om datorer? Jag kan inte ens kolla på på You Tube videor.. alltså i 480p går det, men direkt den är i 720p eller 1080p så dör den. Den blir överhettad direkt upp till över 100 grader. Och direkt jag går ut ur YouTube så sänks den sakta ner igen. Samma sak när jag spelar här.. Det klarar den knappt. I slutet av en stress omgång så är den uppe i 90 grader. Och är den det i över 10 sek så dör datorn, och måste alltså startas om. Den är inget gammal datorn och är väldigt bra i övrigt.. Bara några år gammal. Det är en stationär. Det är 2 fläktar i den, en mot CPU'n och en mot grafikkortet. Det var bara en i från början.. Sen när vi stoppade i en brevid grafikkortet blev det bättre, och datorn blev inte lika snabbt varm.. Fast nu är den lättare varm, säkert då det är sommar och varmt. Något förslag??? | |
| gulle84 | 2012-07-06 22:37 | |
![]() | ..När jag sätter igång datorn, eller när jag inte gör "något speciellt" som gör den varm är den omkring 34 grader.. | |
| med | 2012-07-06 22:40 | |
![]() | Låter som något är fel | |
| gulle84 | 2012-07-06 22:42 | |
![]() | Ja, jag förstår det.. det är därför jag undrade om någon kunde kanske veta vad man kan göra åt det.. | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2012-07-06 22:43 | |
![]() | Har du kollat att fläktarna verkligen snurrar? Du har säkert en fläkt i nätdelen också. Den hjälper till att suga ut luften ur lådan. Kylflänsarna, som fläkten sitter på, hur ser de ut? Är det mycket damm så kan du behöva rengöra med "luft på burk". Överklockar du datorn? Är det hembygge eller märkesdator? 34 grader låter helt normalt.. Men 100 grader är inte ok! | |
| gulle84 | 2012-07-06 22:52 | |
![]() | Tror inte det finns någon mot nätdelen. Jag har öppet ena sidan på datorn hela tiden.. Då den blir kallare så. nej inget damm i datorn.. har rengjort den, blev inget bättre. Nej, överklockar inte. Köpte ny från något företag på Tradera. | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2012-07-06 23:15 | |
![]() | Ok Sitter kylare fast på CPU:n och GPU (grafikkortets processor). CPU kan lossna från sockeln. Kan vara så att det saknas kylpasta mellan kylare o CPU. Öppnar du sidan på lådan så får du ingen "forcerad" kylning. Luften tar den lättaste vägen ut. Den luft som ska kyla av grejerna försvinner ut och pressar inte kyld luft mot kylflänsarna. Det är ungefär som att köra AC:n för fullt i bilen med rutorna nere. Inne i själva nätdelen skall det finns en fläkt. Den kan ha stannat. Sen kan det vara så att moderkortets övervakning inte fungerar och fläktarna går på konstant "lågt" varvtal och varvar inte upp dem tillräckligt när det behövs. Det är många felkällor som jag räknat upp här. Hoppas du finner felet och talar om hur det gått. Jag har byggt mina o andras datorer i snart 15år. Jag kan fortsätta räkna upp troliga felkällor. Men vad har du för delar i din burk? | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2012-07-06 23:17 | |
![]() | Oj, Skrev lite tokigt. "Kylaren kan lossna från CPU:n" ska det stå! Den erfarenheten har jag haft med en äldre AMD CPU. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-07-06 23:19 | |
![]() | Jag tycker att det var ett roligt inlägg! Men bortsett från det låter det onekligen som att det är dags för ett fläktbyte. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-07-07 08:46 | |
![]() | rengör fläcktarna förmodligen massa damm hår och kanske djurhår i fläcktarna | |
| blue_moon | 2012-07-07 08:54 | |
![]() | TS skrev 2012-07-06 22:52 "nej inget damm i datorn.. har rengjort den, blev inget bättre." | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-07-07 09:24 | |
![]() | aha läste för dåligt,snurrar dom?nått fel på dom är det | |
| Lakritsprutt - Ej medlem längre | 2012-07-07 10:03 | |
![]() | Byt fläkt, eller sitt i ett kylrum när du surfar. | |
| marmeladov22 | 2012-07-07 10:30 | |
![]() | Det är fläkten, en snabblösning kan vara kylplatta. Tafram nåt kallt från frysen, tex en plåt | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-07-07 13:34 | |
![]() | Jag trodde att kylplatta var till för laptops. Jag är iaf mycket nöjd med min. Lappen har slutat flåsa och skrivställningen blev mycket behagligare för handlederna. Sommarvärme är säkerligen negativt för alla datorer. Har man möjlighet att placera sin gamla burk i ett riktigt svalt rum kanske den funkar bättre. | |
| blue_moon | 2012-07-07 13:49 | |
![]() | En bordsfläkt som blåser kalluft på din stationära dator kunde vara en provisorisk lösning. Men då får du kanske sitta med mössa och halsduk för att slippa förkylning. :) | |
| gulle84 | 2012-07-07 21:04 | |
![]() | tack jaws68.. ska kolla upp det du skrev. blue_moon: har provat en bordsfläkt förut.. men det blev inte bättre.. var bara samma ändå.. konstigt nog.. | |
| blue_moon | 2012-07-07 21:10 | |
![]() | Står burken under eller ovanpå skrivbordet? Dum fråga kanske, för det första man gör med en överhettad dator är förstås att ta fram och lyfta upp den. | |
| gulle84 | 2012-07-07 21:11 | |
![]() | den står på golvet med mkt öppen yta omkring sig. spelar ingen roll om den skulle lyftas upp, den skulle ändå få lika mkt luft omkring sig. | |
| blue_moon | 2012-07-07 21:13 | |
![]() | OK, tänkte väl det. :) | |