Spelrum
| Giraffen | 10 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 11 |
Mobilspel
| Pågående | 19 613 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Julia2012 | 2012-07-12 17:04 | |
![]() | Utlandsresandet Ni som ibland reser iväg utomlands, hur brukar ni oftast göra? boka resa i förväg eller ta en sista minuten? Gränsen för vad en resa på en 2-veckor någonstans i utlandet, var går den för er? Själv tar jag gärna sista minuten valet om jag har möjlighet och en resa för två veckor kan på sätt och vis vara svår att ha en prisgräns på. Allt beror ju på hur gärna jag vill resa bort osv' | |
| Julia2012 | 2012-07-12 17:06 | |
![]() | Bakar in en fråga till i den ovan. Vart reser du helst? land? stad? favoritresmål? Och då menar jag utanför Sverige. | |
| Pyogeneziz | 2012-07-12 17:37 | |
![]() | Förra året blev det en tvåveckorsresa till Maldiverna. Det är helt underbart om man gillar god mat, snorkling och lata dagar. Och i år har det blivit några weekendresor till Budapest, London och Berlin. Budapest var en riktigt vacker stad. Mycket gamla byggnader, god mat och trevligt folk. London har jag åkt till 3 år i rad. Där är det riktigt bra shopping, sevärdheter, coola pubbar och kul uteliv. Kan starkt rekommendera Camden Town och Notting Hill. Berlin var kul att se, men tvivlar på att jag åker dit igen. Det var god mat och helt OK uteliv. I december och januari bär det av på en liten jorden-runt-resa med stopp i Sydafrika, Venezuela, Hawaii, Fiji, Nya Zealand, Australien samt avsluta med att luffa runt i Sydostasien. Det ska bli jäkligt spännande! | |
| bujum | 2012-07-12 17:50 | |
![]() | Jag har dille på södra Afrika; i synnerhet Botswana. Tvåveckorsresor är för lite för mig. 4-6 veckor är lagom om man ska hinna ställa om sig och verkligen ha semester. I slutet av oktober bär det av igen och då blir det 4 veckor fördelat på Sydafrika och Madagaskar. Nästa år hade jag tänkt mig en resa till Borneo och Filippinerna. | |
| Miss_jk | 2012-07-12 19:02 | |
![]() | Vi bokar alltid eget flyg och eget hotell, alltså aldrig charter. Var gränsen går beror ju helt på vart man åker och hur man vill bo. I Vegas, där vi vart de senaste tre åren har flyg och boende gått på säkert 25-30 000/pers för två veckor. Däremot var vi i Polen (Sopot) och bodde även där bara på 5-stjärniga hotell, men för en betydligt billigare peng. Om en vecka åker vi på medelhavskryss inklusive all mat & dryck. Vi betalade 14000/pers men samma resa är nu uppe i 19000. Så, allt beror ju på vart, vad, hur och när du bokar. | |
| Miss_jk | 2012-07-12 19:03 | |
![]() | Favoritresmålet hittills är San Diego. | |
| blue_moon | 2012-07-12 19:36 | |
![]() | Om jag ska ha råd att resa får det inte bli några lyxresor. Två veckor med sista minuten-charter och 3-stjärniga lägenhetshotell där jag kan laga mat själv och inte är hänvisad till dyra turistkrogar. Visst går jag gärna ut och äter, men då vill jag ha vällagad mat på inhemska restauranger. Madeira (8 ggr) och Azorerna (3 ggr) är favoritresemål, liksom Samos (6 ggr) m fl grekiska öar. I maj reste jag för första gången på en guidad bussresa Italien runt med Capri. En väninna och hennes man övertalade mig att följa med, och jag väntade tills priset hade sänkts till 7000 kr. Med enkelrumstillägg blev det ändå 10000 kr, och därtill kom utflykter för 3000 och ett antal middagar, luncher, entréer etc. Allt som allt kom jag upp i 18000, men det var det värt! | |
| stol | 2012-07-12 20:10 | |
![]() | Hur har ni råd med alla dessa resor. Lånar ni pengar. Att spara ihop till dessa resor ni nämner är ruggigt svårt. Jag tror att de bara är snack. Miss_jk du och din partner antar jag reser för ca 100.000/år. Antingen har ni ruggiga löner eller så har du hittat en toffel som hostar upp slantarna. Även om ni tjänar tillsammans 70-80.000 innan skatt får man spara ett bra tag för att åka så mycket som ni gör. Jag tror att du snackar bara för att göra dig märkvärdig. | |
| bujum | 2012-07-12 20:22 | |
![]() | Det är en fråga om prioriteringar. Om man har ett medelmåttigt yrke som jag (sjuksköterska) och man inte köper en massa kläder, aldrig går ut på restaurant. Letar röda prislappar, köper mat med kort hållbarhetstid så går det faktiskt att komma långt iväg. Första gången jag var i södra Afrika så reste vi med ett annat par. Vi bodde enkelt, hyrde en liten bil och lagade vår mat själva. Vi var borta i 6 veckor och resan- inklusive allt- gick för min man och mig på 40 000 norska kronor för bägge två | |
| Miss_jk | 2012-07-12 20:35 | |
![]() | stol: Ja, min make betalar mer än mig, eftersom han tjänar betydligt mer. Gör det honom till en toffel? Skulle snarare tycka det var konstigt om man lever sida vid sida är ut och år in, men inte kan bjuda varandra på div saker när man har råd. Han tjänar bra och jag tjänar ganska bra. Vi sparar pengar under året och har därmed råd att åka på våra resor. Det är väl verkligen inget märkvärdigt? Och jag vill definitivt inte verka märkvärdig. | |
| Miss_jk | 2012-07-12 20:35 | |
![]() | är = år | |
| Miss_jk | 2012-07-12 20:37 | |
![]() | F.ö: Varför skulle man vara märkvärdig bara för att man har råd att resa? Skumt inlägg av stol. "Den svenska avundsjukan." | |
| ond_ kanin | 2012-07-12 20:53 | |
![]() | Avundsjuka är inte bara en svensk företeelse. Håller med bujum, det handlar om vad man prioriterar i livet. Nästan alla som har ett fast heltidsjobb kan, om man vill åka utomlands en eller två gånger om året. Festa mindre, rök mindre, skit i att köpa senaste mobiltelefonen en gång i månaden eller jobba istället för att hänga på betaforum. | |
| blue_moon | 2012-07-12 21:29 | |
![]() | Innan jag träffade min man 1997 prioriterade jag prylar, men han fick mig att tänka om. Tillsammans gjorde vi många sista minuten-resor med självhushåll och nyttjande av lokaltrafik. Jag tjänade hyfsat som nattsjuksköterska och han hade en bra pension. Vi avstod från restaurangbesök och nöjesliv för att kunna resa två gånger om året, i februari och september. Nu sen jag blivit änka och gått i pension är ekonomin begränsad. Jag hann spara en del medan jag fortfarande jobbade, och det är det jag börjat plocka av nu. Men det lär bli glesare mellan resorna framöver. | |
| Lakritsprutt - Ej medlem längre | 2012-07-12 21:57 | |
![]() | Själv köpte jag en enkelbiljett till Italien i förrgår och flög. Vet inte hur länge jag blir borta, eller vilken flygplats jag flyger hem ifrån. Eller om jag möjligen dimper ner nån annanstans på vägen hem. Men på onsdag nästa vecka verkar de bli sol hemma, så då vågar man kanske ta sig hem. | |
| mir_anda | 2012-07-12 21:59 | |
![]() | Försöker få till en resa / år och Grekiska öarna har blivit favoriterna. Njuter av deras underbara stränder o vatten och inte minst bergsbyarna med tillhörande vyer- Bokar alltid billig flygstol långt före avresan. Boende ordnar vi där för ca 30 £ / dygn. Billigt att hyra bil. Undviker alltid charter-ställen. Kreta är - naturligt nog en favorit - ön är stor och där finns massor att uppleva. ( Ser fram emot slutet av sept :-) | |
| mir_anda | 2012-07-12 22:08 | |
![]() | Stol ! Vill bara säga att jag förstår ditt inlägg! Man skulle kunna använda en annan Trådtitel för det man läser här ibland = " Förstummad " - när man ser hur mkt pengar en del har möjlighet att spendera på resor! Jag är INTE avundssjuk ! Konstaterar bara att ´klasskillnaderna´ växer för varje år och DET är ju lite tråkigt och kanske inte så bra för lilla Sv i en framtid. | |
| bujum | 2012-07-12 22:26 | |
![]() | Ni borde kanske också tänka på att de flesta av oss som har råd att åka är lite äldre. Våra barn är utflugna och vi är etablerade på så sätt att vi har allt vi behöver i hemmet. (som jag för övrigt till mycket stor del har köpt på loppis eller till åtminstone halva priset). Huslån kanske är nerbetalda osv. I mitt eget liv har jag också varit tvungen att vända på slantarna under en mycket lång period, och det är först de senaste 12 åren som jag haft råd att resa. 20 000 kroonor som jag brukar lägga på mina resor ca är faktiskt inte så mycket pengar. Det är en månadslön. Lever man snålt så borde det inte vara några problem att spara 10-15% av sin lön. Ingen cafe latte på stan, inga veckotidningar, inga kvällstidningar och inga inköp av mat och dagligvaror på bensinstationerna. Många bäckar små.... | |
| blue_moon | 2012-07-12 22:36 | |
![]() | Precis! Inget smink, ingen ny mobil, ingen platt-TV, inga lån att betala av på, åker kommunalt eller cyklar, äter billigt, röker inte. | |
| Miss_jk | 2012-07-12 22:37 | |
![]() | "Ingen ska ha mer än mig, då är det orättvist!" Buhuu. | |