Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 629

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jonisk - Ej medlem längre2012-08-19 12:37
Antal inlägg: 7985

Vad vill ni ha på frukostbuffén?
Kom just på att beta ju lämpar sig väl för att slänga ut en snabb och informell enkät...

Jag vill göra om vår hotellfrukost (buffé) då den i dagsläget består av alltför många val som ingen väljer, med mat som slängs som följd. Och det tycker jag inte om. (Dels oekonomiskt, såklart, men också av miljöskäl. Ska man frakta upp mat i fjällen bör man äta upp den, inte kasta den.)

Eftersom jag själv är värdelös på att äta frukost är jag inget vidare som referens. Och innan jag roddar om alltför mycket vill jag ha torrt på fötterna.

Så, vad vill ni ha på en frukostbuffé?

Incidental - Ej medlem längre2012-08-19 12:41
Antal inlägg: 7958

Vad är det som slängs?
Annars kan jag tänka mig att fjällbesökare inte nyttjar "Continental breakfast" känns mer som att gröt, musli, ägg och lite smörgåspålägg skulle räcka.

Ida-Fina2012-08-19 12:43
Antal inlägg: 142

Jag är usel på att äta frukost hemma, men när jag är på hotell älskar jag att sitta och äta mycket och länge ;)
Jag brukar vilja ha bröd (jag föredrar grovt) med ett par olika pålägg att välja på (ost o köttpålägg, grönsaker), fil/yoghurt med någon typ av flingor, kokt ägg, kaffe och juice :)

Mouche - Administratör2012-08-19 12:47
Antal inlägg: 24193

Jag vill alltid ha möjligheten att kunna välja den mest kontinentala av alla frukostar, nämligen Ägg Benedectine.

Korv, stekt potatis, bacon, äggröra, stekt och kokt ägg, ris/havregrynsgröt (sylt), skinka, fil/yoghurt, knäckebröd/mjukt bröd, ostar ett par olika sorter.
Sallader ett par stycken och gurka, tomater.

Eftersom jag alltid avslutar mina måltider med frukt så vill jag givetvis gärna se såväl färsk som konserverad frukt på bordet.

Kaffe, thé, mjölk och några sorters juice.

Jag tillbringar minst 200-250 morgnar om året på olika hotell så jag är kanske lite överdrivet kräsen =)

jonisk - Ej medlem längre2012-08-19 12:48

Inci>> sill, skivad frukt, medvurst, bröd, gröt, philadelphia, marmelad, leverpastej...bl a

Jag vill ha ett ordentligt utbud, våra gäster är lite bekvämare av sig och förväntar sig mer än en enkel frukost. Men jag satsar hellre lite extra på t ex en god salami än två sorters prickig korv; men samtidigt vill jag inte plocka bort något som 'måste' finnas.

Mouche - Administratör2012-08-19 12:49

Ett litet hotell i Österrike har annars ett perfekt upplägg.

De har de "vanligaste" grejorna upplagda och om någon frukostgäst frågar efter något annat så fixar de det med en liten fördröjning.

crooked rain - Ej medlem längre2012-08-19 12:49
Antal inlägg: 6334

Mm tänker som inci. Äggröra, bacon och amerikanska pannkakor är d bästa, men inte så fjälligt kanske. Gröt med färska bär till, kokta ägg och ett fint urval av brödsorter är väl mer passande. Å andra sidan kanske man vill passa på att äta "riktig mat" när man bor på hotell i fjällen, vad vet jag.

crooked rain - Ej medlem längre2012-08-19 12:50
Antal inlägg: 6334

Äter de inte leverpastej? Kasta ut dem allihop.

jonisk - Ej medlem längre2012-08-19 12:51

Tack, Mouche :)

Det varma har vi av hur matsal (& ffa ventialtion i densamma) ser ut svårt att få tillstånd till; det är dock målet att kunna ha.

jonisk - Ej medlem längre2012-08-19 12:51

Mouche>> Ja, så gör vi också. Det mesta går att lösa ju.

crooked>> haha ;)

Mouche - Administratör2012-08-19 12:52

Har du alltså verksamhet i fjällvärlden?
Det ska jag lägga på minnet tills det är dags för den årliga släktcirkusen i fjällen. =)

apbur2012-08-19 12:55
Antal inlägg: 9699

Är gästerna kostmedvetna eller vill de bara äta gott?

jonisk - Ej medlem längre2012-08-19 12:58

Mouche>> Jepp :) Ni är så välkomna så!

apbur>> Både och; vissa använder vistelsen (mest vintertid) som träningsläger, dom flesta är dock här för en kombination av friluftsliv, avkoppling och god mat (med fokus på middagen). Och den absoluta majoriteten uppskattar att vi väljer ekologiskt & Fairtrade så gott det går.

blue_moon2012-08-19 13:03
Antal inlägg: 9713

Lägg ut enkäter till gästerna och be dem fylla i! Ett tillräckligt stort insamlat material borde ge en bra fingervisning om vad gästerna önskar.

Själv älskar jag dignande frukostbufféer som jag kan njuta länge och grundligt av. Men jag antar att man har andra behov till fjälls.

jonisk - Ej medlem längre2012-08-19 13:08

Det har vi redan gjort; men jag vill också ha åsikter som inte är färgade av att redan ha sett frukosten här. :)

Vår är rätt dignande i nuläget (ca 70 olika artiklar), och kommer inte bli liten sen heller. Men vill gärna kapa svinnet.

apbur2012-08-19 13:30
Antal inlägg: 9699

Jag antar att gästerna redan är väldigt nöjda.

Sill är för pensionärer. "Fräscha" frukostar med mycket frukt är för tonåringar och unga tjejer. Det räcker med EN fruktbit för de allra flesta. Brödet är viktigt. Gärna en beskrivning på vad det är för bröd, om det är bakat lokalt och annat matnyttigt. Män vill gärna ha massa proteiner till frukosten eftersom de tror de går av annars. Lite mer kostmedvetna personer vet att kolhydrater är bra men gröt är ju lite tråkigt. Men med någon läcker sylt och färska bär kan den bli lite roligare.

Jag älskar att äta frukost. Hade velat ha två smörgåsar, gärna fullkornsbröd med kraftig skorpa. Leverpastej, gärna med färska grönsaker på. En tallrik gröt med fet mjölk. Färskpressad juice och löskokt ägg. Mums!

jonisk - Ej medlem längre2012-08-19 13:34

Tack, apbur!

inomår1928vi - Ej medlem längre2012-08-19 13:43
Antal inlägg: 69

Som frukostätare på hotell uppskattar jag kvalitet snarare än kvantitet på frukosten, och gärna något (det behöver inte vara samma sak varje dag) som sticker ut och ger en viss känsla av lyx. Att exempelvis hitta färska hallon på frukostbordet gör mig glad. Ett fjällhotell borde utnyttja lokala råvaror för att ge den känslan, mese från närmaste getgård exempelvis, rökt/torkat renkött, hjortron, åkerbär, tunnbröd? Kasta ut allt skräp som medvurst, tänk på vad er målgrupp äter istället för vad personalen eller lokalinvånarna äter till frukost och inkludera allt i ert övergripande koncept.

losthuaniel2012-08-19 13:46
Antal inlägg: 14

Mmm hotellfrukost =)

Gillar när det finns minst två sorters färskt bröd, och gärna surdeg med råg eller liknande. Sen är favorit naturell yoghurt med rårörda bär och "lös" müsli, dvs att pumpakärnor, solroskärnor, delade torkade aprikoser, kanske valnötter, rostade havregryn och möjligtvis cornflakes finns i olika små skålar så man kan blanda själv.
Äter inte sylt själv, men vet att andra uppskattar hemkokt, och då kanske två sorter istället för 10 köpta.
Ost och kallskuret vill jag ha, och då ska osten absolut inte vara uppskivad, utan sådan som smakar mycket, annars tar jag hellre philadelphia. En god skinka, kanske kalkon och nån salami är nice ;)
Färsk frukt! Gärna delad eller i en fruktsallad.

ttiittii - Ej medlem längre2012-08-19 13:48
Antal inlägg: 37631

goda ostar gott kaffe,jouce,ägg och grädde till kaffet,frukt,melon är ett måste,Bröd äter jag sällan,jag har tröttnat på att tugga bröd,sen måste det finnas Svenskan och Dn och gärna Di också

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?