Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 687

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2012-08-27 17:43
Antal inlägg: 37631

högstadiet
jag har 2 ungar i 7:an och I denna kommun så har man antingen sy slöjd hela högstadietiden eller trä och metall slöjd.för att kunna fördjupa sig i ämnena enligt lärarna,för att kunna spara pengar enligt mig,hur är det hos er är det varannan termin eller?

slånbär2012-08-27 18:20
Antal inlägg: 5539

Kolla på skolverkets hemsida vad som gäller. Mina ungar hade både och men minns inte fördelningen.

LadySol - Ej medlem längre2012-08-27 18:27
Antal inlägg: 33199

Vet inte hur det är nu, men tidigare hade vi en termin av vardera i sjuan och valde antingen sy- eller träslöjd i åttan och hade sedan det resten av högstadiet.

kajix2012-08-27 18:27
Antal inlägg: 7767

hur sparar skolan pengar. jag hatade både syslöjd och träslöjd. bortkastad tid.

Miss_jk2012-08-27 18:36
Antal inlägg: 8941

Jag hade likadant som LadySol.

limpan__22012-08-27 18:40
Antal inlägg: 2847

Vari skulle besparingen ligga? Bägge ämnena erbjuds ju.

Personligen hade jag ingen textilslöjd i högstadiet vad jag kan minnas så helt ovanligt är det nog inte med valmöjligheten.

ttiittii - Ej medlem längre2012-08-27 18:48

det är sällsynt att skolan om organiserarar bara för att,det brukar vara besparingar,om barn hatar trä/sy borde dom kunna erbjuda någonting annat

limpan__22012-08-27 18:59

Gäller det även andra ämnen barn hatar? Språk, matematik, samhällskunskap?

Karmosin _2012-08-27 19:07
Antal inlägg: 83

Verkar vara så att man väljer endera när man börjar sjuan och behåller det hela högstadiet.

rudan652012-08-27 19:43
Antal inlägg: 120

slöjd är ett larvigt hobbyämne som lika gärna skulle kunna tas bort helt, liksom musik, idrott och hemkunskap...

enblommigkat2012-08-27 20:08
Antal inlägg: 137

Vi fick välja men då var man tvunget att ha det andra minst en termin ändå för att lära sig baserna i det :) bra tyckte jag eftersom jag verkligen hatar att sy, men nu kan jag det ändå om jag måste! ;)

ttiittii - Ej medlem längre2012-08-27 20:38

Limpan,om det fanns en ekonomisk möjlighet att skräddarsy grundskolan,vore nog det ganska bra,det finns massor med barn som inte kommer att behöva så mycket mer matte en plus minus gånger och delat,och inte har förmågan att lära sig mer och dom kommer aldrig att bli ekonomer,men dom har andra begåvningar som dom borde få uveckla,tx Konstnärliga familjer som jobbat som dekoratörer och liknande i generationer ,varför dom ska lägga en massa tid på att matematik dom aldrig får användning av?och varför ska matematiker behöva hålla på med syslöjd som dom förmodligen kräks på,dom kommer kunna sy i sin kostymknapp men inte mer,ja jag önskar att skolan vore lite mera rund och inte så fyrkantig,eftersom det aldrig kommer gå att stoppa i en rund bit i ett fyrkantigt hål

limpan__22012-08-27 20:51

Jo visst vore det bra om alla alltid fick välja det som passade just dem. Det är väl ingen som kan argumentera för något annat om det inte vore för att det inte finns en chans i värden är förverkliga detta av ekonomiska skäl.

För övrigt är en stor del av poängen med att alla ska läsa allt att man inte ska bli låst till just det ens föräldrar vill att man ska arbeta med. Oavsett om de varit framgångsrika eller inte är skolans uppgift att visa eleverna nya kunskaper som de inte får med sig hemifrån. Hur många vet när de är tolv exakt vad de kommer jobba med 20 år senare?

ttiittii - Ej medlem längre2012-08-27 21:01

håller med dig limpan,men jag tycker inte att föräldrarna ska bestämma det,jag tror kanske 2%vet vad dom ska jobba med i framtiden

Skblole2012-08-27 21:11
Antal inlägg: 922

Gick visserligen på en friskola, men hade både träslöjd och syslöjd hela högstadiet. Tyvärr.

Cassano2012-08-27 21:53
Antal inlägg: 335

I LGR 11 heter ämnet bara slöjd. Det görs ingen skillnad på vilken slöjdart det är. Jag har hört om skolor som bara har ämnet "slöjd" och blandar friskt.

Hos oss är det varannantermins-system till och med sjuan. Därefter är det valbart - trä och metall eller textil, eller både ock.

Att bara läsa sådant man tror sig ha nytta av tycker jag låter väldigt inskränkt. Det viktigaste i skolan är ändå inte vad man lär sig, utan att man lär sig att lära sig. Det är det man har nytta av.

JOEK2012-08-27 21:53
Antal inlägg: 48

Hej på er, så här är det. I grundskolan finns ett ämne Slöjd, det är i ämnet slöjd man får betyg, inte i den ena eller andra slöjdarten. På min skola ger vi eleverna en termin var i årskurs 6 men från år 7 får eleverna göra ett val, antingen det ena eller det andra. Att vi gör så är egentligen en tradition bakåt, och som har sin grund i att man skulle kunna få jobba med den slöjdart man själv tyckte om/hade fallenhet för, eftersom betyg sedan skulle sättas i årskurs 8 och framåt.
I praktiken sker ett könsuppdelat val i alltför stor utsträckning, och därför vill jag införa ämnet slöjd på så sätt att både textil och trä/metall finns att tillgå samtidigt. Gör man en pall, ska man kunna sy en dyna till den exempelvis. Man ska inte välja det ena eller andra, alla har slöjd eftersom det är detta man betygsätter. Vilken teknik man jobbar med är underordnad, men valet ska vara baserat på något annat än könsroller.
Från i höst gäller som bekant betyg från årskurs 6 även i detta ämne.

Någon ekonomi i detta kan jag inte se, alla elever ska ha slöjd, och lika mycket dessutom.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?