Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 687 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-10 08:38 | |
![]() | Barns arv I Sverige så kan föräldrar inte göra sina barn helt arvlösa utan bara ta bort hälften av deras arvslott. Är det bra att det är så, eller borde det stå var och en fritt att ge bort allt precis som de själva vill? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-10 08:44 | |
![]() | jag vet inte riktigt,ponera att en förälder ha två barn en av dom är missbrukare, som kommer köpa droger för pengarna i en sådan situation är det bra att göra barn arvlösa | |
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-10 08:45 | |
![]() | Jag tycker att det både har för-och nackdelar. Givetvis är det befintliga systemet bra om man själv är barnet! ;-) Men om jag tar bort de egoistiska skälen och ser på det i stort så tycker jag att om man satt barn till världen så får man också "stå för det" och därför vore det dumt om man som förälder skulle kunna utesluta ett barn helt som straff eller något. Men då uppstår ju frågan hur länge man är "barn"? Ett vuxet barn som brutit med sina föräldrar, ska det då ändå i alla lägen vara berättigat till att ärva en del? Det vuxna barnet bör ju enligt mig vara självständigt och klara sig själv och inte vara beroende av föräldrarnas tillgång. Jag tycker också att det är lite att omyndigförklara den som avlidit om den inte helt fritt får bestämma vad som ska ske med de efterlämnade tillgångarna. Och ändå är jag så kluven att jag trots allt föredrar det nuvarande systemet. Men tycker inte frågan är enkel att besvara. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-10 08:49 | |
![]() | frågan är inte enkel,barn vars föräldrar dött tidigt och får ut sina 400.000 nä dom blir myndiga,och knarkar upp pengarna det är något som borde satts sättas stopp för | |
| Aquila1 | 2012-09-10 08:52 | |
![]() | Svår fråga........ både bu och bä skulle jag vilja säga, som du säger vimmel så kan ju ett barn ha brutit kontakten av vissa anledningar. Men det står ju föräldern fritt att sätta sprätt på det mesta om den nu har den förmågan och viljan att lämna så lite som möjligt efter sig. Bra tycker jag dock att det är när det finns barn utom äktenskapet som får sin beskärda del av kakan. | |
| Aquila1 | 2012-09-10 08:52 | |
![]() | *eller viljan | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-10 10:04 | |
![]() | jag skulle själv aldrig kunna ställa något av mina barn utanför,även barn jag inte fött själv kommer aldrig lämnas utanför.efter att ha tänkt en stund så är det bra som det är i Sverige.syskonen ska inte behöva bli rivaler för att föräldrarna klantarslat sig | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2012-09-10 13:29 | |
![]() | Det är ju inget som hindrar en att skänka bort allt man äger innan man dör om man nu vill göra barnen arvslösa. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-09-10 13:35 | |
![]() | Man måste i så fall skänka bort pengarna i god tid - inte när man vet att man snart ska dö. Så det är svårt att göra barnen arvlösa om man inte vill göra sig själv tillgångslös också, men man kan ju minska arvet rejält såklart. | |
| tsarinna | 2012-09-10 14:34 | |
![]() | Ttiittii Du kommer nästan alltid bara med negativa inlägg. | |
| Skblole | 2012-09-10 14:51 | |
![]() | Det är naturligtvis fel. Man har rätt att bestämma vem man vill ge sina tillgångar till. | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-09-10 15:41 | |
![]() | har man fött barn till världen så ska det vara lika, man är förälder livet ut. Kanske en missbrukare får luft under vingarna iom ett arv, vem vet. Jag vet flera fall där föräldrar favoriserat vissa barn framför andra och därigenom skapat livslång osämja, oansvarigt | |
| med | 2012-09-10 16:07 | |
![]() | Är Ttiitti negativ? Tycker jag inte | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-09-10 16:09 | |
![]() | Jag tycker nog att föräldrar ska få göra som de vill med sina pengar. Om de vill göra något barn arvlöst så varför inte? Jag vet en familj där häflten av barnen som fick ärva missbrukade upp arvet. Pengar i sjön. | |
| xMatrix | 2012-09-10 16:49 | |
![]() | Nej, det är inte bra som det är i Sverige. Föräldrarna borde få välja vart deras tillgångar tar vägen. Ett arv borde inte vara självklart, snarare ett privilegium. Jag kan idag inte tänka mig göra mitt barn arvlöst, men jag vill kunna ha den möjligheten....man vet aldrig hur hon blir som vuxen oavsett det jag strävar och vill att hon ska bli | |
| uffew | 2012-09-10 16:55 | |
![]() | Tycker det är bra. Har man valt att sätta barn till världen får man allt dela med sig av sitt arv. Barnen blir ju också ett arv, något man lämnar efter sig. Det är ju inte barnen som valt sina föräldrar. | |
| Vasterljung | 2012-09-10 17:06 | |
![]() | Arv ska delas lika, oavsett om det används olika. Olika relationer kan man ha, men förälder är man lika mycket till alla barn man satt till världen. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-10 17:09 | |
![]() | På vilket sätt har barnen automatiskt rätt till arvet? (inte i juridisk mening då, det är jag med på) | |
| limpan__2 | 2012-09-10 17:25 | |
![]() | Om inte annat ser jag fram emot när en borgerlig politiker drar arbetslinjen ända ut och föreslår 100% arvskatt...varför ska vissa sakna incitament att arbeta bara för att deras föräldrar varit framgångsrika? I denna fråga är jag kluven, jag ser poängen med det nuvarande systemet men anser ändå att det på ett (annat) sätt är rimligt att man får testamentera sina kvarlåtenskaper fritt. | |
| Mia W | 2012-09-10 17:46 | |
![]() | Verkligheten är mer komplicerad än trådens rubrik. Numera har vi mina barn och dina barn och våra barn och tidsmässiga aspekter kan också påverka arvsrätten, d v s i vilken föräldrakonstellation olika tillgångar kommit till. Så det är inte så enkelt som att säja att barn har en arvslott och sen kan föräldern göra vad den vill med den andra hälften av tillgångarna. Sen har vi "förtida arv" som ställer till det efter dödsfall om något syskon anser att någon av de andra fått mer under förälderns livstid. Skulle mina föräldrar försöka snuva mig på min laglott, så skulle jag bli riktigt förbannad. Men det gör dom nog inte. | |