Spelrum
Giraffen | 16 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 36 |
Mobilspel
Pågående | 19 589 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
hemmafrau | 2012-09-10 11:07 | |
![]() | Att vara hemmafru Att alla människor (de flesta) är så inkörda i det här med arbetslinjen. Alla måste ha ett arbete. Att många måste jobba för att överleva, ha råd till en bostad, mat osv är ju sant. Men många är också av den åsikten att de inte skulle sluta jobba ens om de hade tillräckligt med pengar. Själv har jag varit "hemmafru" nu i fem år. Min man är inte extremt rik alls men han tjänar tillräckligt bra för att försörja oss båda och får också pengar över ändå. Minst en gång i veckan är det alltid någon som måste trycka i halsen på mig att "du kommer tröttna" "man måste ju ha ett jobb" "man behöver ju ett jobb för den sociala biten också" Jag förstår ärligt talat inte vad det är för tråkig fritid folk har då de tycker man behöver jobba för att ha ett socialt liv. Inte ligger jag i hängmattan och tittar på klockan och petar navelludd och läser tidningar på dagarna iaf. Nej nu har jag ju tid och ork att göra allt jag faktiskt inte ens orkade tänka på förut när jag kom hem varenda kväll från jobbet totalt slutkörd och det såg alltid ut som ett slagfält här hemma då både mannen och jag var slutkörda och bara ville sova. Den enda "nackdelen" med att vara hemmafru som jag ser är ju att om jag någon gång blir ensam så kommer jag måsta söka arbete igen. Men jag kan ju inte gå och tänka att det kanske tar slut mellan oss om 1 år, 5 år eller om 20 år. Eller inte alls. Jag sa upp mig från jobbet då jag var 24 år (är undersköterska) är 29 år nu Slutligen vill jag fråga: Skulle du sluta jobba om du hade ekonomiska möjligheter? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-10 11:11 | |
![]() | Nej, det skulle jag inte, det är för kul. Och så lär jag mig nya saker och utvecklas ständigt. Jag hade inte klarat att inte jobba i längden. Men det är upp till var och en, tycker jag, även om jag har svårt att förstå. | |
JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-09-10 11:18 | |
![]() | om jag hade varit tjej... damn jag hade varit en sån golddigger. Jag hade varit hemmafru med hemhjälp. | |
hemmafrau | 2012-09-10 11:19 | |
![]() | Ja har man ett roligt arbete så ska man naturligtvis jobba. det vore ju drömmen att ens intresse vore jobbet. Men jag vantrivdes fruktansvärt. Jag jobbade på ett äldreboende. Kan verkligen inte tycka att jag utvecklades ett dugg på det stället. Bara stress, jobb varannan helg, jul, nyår osv och en usel lön. Men bara att gratulera den som tycker det är roligt att jobba | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-10 11:22 | |
![]() | Haha, Jesus | |
siwu | 2012-09-10 11:23 | |
![]() | Jag skulle säga upp mig. Drömmen vore att få vara hemma, sköta om hem och barn, man och inom snar framtid föräldrar. Skulle jag sakna arbete så kan jag engagera mig inom olika kyrkors sociala verksamhet. Alla är vi olika, det är väl tur det, annars skulle alla vara bibliotikarier ;) | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-10 11:34 | |
![]() | det är en smaksak,alla passar inte att vara hemma,men jag önskar att valfriheten var större så dom som vill vara hemma kunde få det ,och lämna sitt jobb till en person som mår dåligt av att vara arbetslös,många mår så dåligt av att inte få vara hemma med sina barn precis som många mår dåligt av att inte ha ett jobb,så var är problemet igentligen | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-10 11:37 | |
![]() | Problemen uppstår väl om man delar på sig, om den försörjande parten inte längre klarar det eller vid pension, t ex. | |
diffdiff | 2012-09-10 11:38 | |
![]() | Jag är hemmafru mer eller mindre. Jobbar ibland men trivs bäst hemma. Jag fixar allt det praktiska sen har vi extra mycket tid för varandra. Jag vill inte jobba på heltid eller lämna mitt barn först och hämta sist. Jag trivs super med upplägget vi har hemma. | |
RaEl - Ej medlem längre | 2012-09-10 11:40 | |
![]() | Jag skulle säga upp mig! Tanken på att kunna markservice hemma, hínna träna och sånt känns mycket lockande!! | |
kajfrid - Ej medlem längre | 2012-09-10 11:42 | |
![]() | Samhället har bekostat oss utbildning och vill därmed få tillbaka något av det genom den skatt vi betalar när vi arbetar. Kommer inte i skrivandets stund ihåg exakta priset för en normal utbildning, grundskola, gymnasium + universitet, men det kan räknas fram. Avsikten med statligt subventionerad utbildning är att vi kommer att arbeta och bygga upp samhället. Kanske borde man se efter om bostads- barn- och socialbidragen är för höga och lockar folk till lathet. Vi skall ju inte leva på andra utan bidra till samhällets välfärd allihopa. Äktenskapen är inte i dagsläget långa. Att leva på sin karl är lyx som snart kan ta slut. Sedan får samhället (läs de arbetande som betalar skatt) ta hand om problemet. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-10 11:44 | |
![]() | jag tror att om en förälder fick vara hemma så länge den ville till barnet/barnen börjar skolan så skulle det vara en vinst för sammhället,inte så många skulle bli psykiskt sjuka pga sin arbetslöshet och dom föräldrar som mår dåligt av att lämna sina barn skulle också må bra,sen tror jag att skilsmässorna i det familjer där en förelder får vara hemma minskar | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-10 11:44 | |
![]() | Bra poäng. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-10 11:44 | |
![]() | Till kajfrid då. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-10 11:50 | |
![]() | Kajlix,det är väl mest missbrukare som lever på socialbidrag och inte barnfamiljer?eller | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-10 11:53 | |
![]() | Omg. Vem betalar förresten sjukvård t ex för den som är hemmafru? Och då menar jag inte patientavgiften man betalar på plats. | |
crazytjejen | 2012-09-10 11:57 | |
![]() | Jag skulle inte säga upp mig om det innebar att jag skulle leva helt på min sambos lön. Men skulle jag vinna, säg 10 miljoner så skulle jag helt klart inte fortsätta jobba | |
kajfrid - Ej medlem längre | 2012-09-10 12:04 | |
![]() | Hemmafrau skriver: "Själv har jag varit "hemmafru" nu i fem år. Min man är inte extremt rik alls men han tjänar tillräckligt bra för att försörja oss båda och får också pengar över ändå." "försörja oss båda" skriver hon. Vad jag kan se så framgår det inte, att paret skulle ha barn. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-10 12:13 | |
![]() | med tanke på att en barnomsorgsplatts är subvensjonerad av staten med ca 60000 per barn /år så käns inte ev sjukvård så betungande | |
Måns_E | 2012-09-10 12:14 | |
![]() | Det verkar vara tråkigt att tycka så illa om sitt arbete att man hellre går hemma och drar. Om man nu ändå har möjligheten att bli försörjd, borde man då inte istället försöka att hitta ett arbeta som man trivs med att gå till istället? | |