Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 822 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Caligatia | 2012-09-17 12:02 | |
![]() | Kattproblem Jag vill inleda med att säga att jag helst inte ser att detta utvecklas till en tråd där man bara argumenterar för eller emot katters eventuella förträfflighet. Jag flyttade i november till ett radhus med min sambo och mina två katter, till våren väntar jag och sambon tillökning. I grannskapet finns totalt 7 katter, mina egna 2, min närmaste grannes 2, och 3 hus bort finns ytterligare 3 katter. I hushållet med 3 katter är alla hanar, och bara en är kastrerad (kommer från en tidigare ägare). Av de två okastrerade har nu den ena blivit ett problem. Att han revirmarkerar hela vår trädgård är givetvis otrevligt men ändå någonting vi finner oss i - särskilt som han antagligen inte betett sig så om det inte vore för att vi infört 2 för honom främmande katter. Nu börjar dock problemet känns mer påtagligt eftersom vi gärna vill kunna ställa ut vår barnvagn så småningom utan att få den dränkt i illaluktande revirmarkeringar... Det stora problemet är att han tar varje tillfälle han kan att ta sig in i vårt hus och revirmarkera DÄR. Jag har i första hand försökt lösa detta genom att straffa beteendet genom att t ex hälla vatten på honom när han gör det. Detta har medfört att han är väl medveten om att han inte får vara inne i huset - det räcker att jag eller min sambo visar sig för att han skall lägga benen på ryggen - men han går fortfarande in när han tror han kan komma undan med det. Jag har även försökt ta upp saken med grannarna, jag har förklarat situationen och uttryckt önskemål om att katten kastreras. Detta vill inte grannen göra eftersom han menar att han då "förstör katten". Jag känner ett behov av att kunna öppna ytterdörren på sommaren utan att behöva sitta och bevaka den för den sakens skull, och som sagt - helst hade jag velat ha möjlighet att ställa ut barnvagnen när vi kommit så långt. Jag undrar nu om det finns någon bland er som har lite koll på vad som egentligen gäller, och som kan ge förslag på hur jag går vidare med det här och hur jag eventuellt kan fortsätta diskussionen med grannen. Kan jag sätta upp några krav alls? Hur långt sträcker sig tillsynslagen (den gäller visst inte trädgården iaf)? Är det lönt att ta upp saken med styrelsen för samfälligheten om jag inte lyckas lösa saken med grannen själv? Hur långt kan man annars gå. Jag vill avslutningsvis tillägga att jag inte lägger någon skuld på själva katten - han gör ju bara vad katter gör såas, jag tycker det är ägaren som brister i sitt ansvar. | |
| mz_lzrd | 2012-09-17 12:09 | |
![]() | Det finns väl nån dom på att katter får springa omkring och göra sina behov på andras tomter så länge det inte är förvildade katter, dem får man omhänderta. Det ingår tydligen i kattens natur att ränna omkring och kissa på grannars grejer. Inte mycket du kan göra, alltså. Hade det varit en hund, däremot, då jävlar. | |
| mz_lzrd | 2012-09-17 12:10 | |
![]() | Men det finns ett förslag till lag om att utekatter skall märkas och registreras och kastreras, annars ska de kunna omhändertas och avlivas. | |
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-17 12:11 | |
![]() | Om du bor i Vaggeryds kommun så www.vaggeryd.se/priv...16 116.html Där finns också namnet på en person du kan kontakta | |
| Caligatia | 2012-09-17 12:12 | |
![]() | På tomterna ja - men det finns såvitt jag vet ingen dom om att de har lov att gå in i hus och förstöra egendom där. På tomten kan jag köpa det, även om det är retligt. Är livrädd för att han ska förstöra vår 15.000-kronors soffa utan att vi har möjlighet att kräva skadestånd. | |
| Caligatia | 2012-09-17 12:13 | |
![]() | STORT tack vimmelyr! | |
| blue_moon | 2012-09-17 12:13 | |
![]() | "Är det lönt att ta upp saken med styrelsen för samfälligheten om jag inte lyckas lösa saken med grannen själv?" Ja, det tycker jag absolut! Grannen verkar inte förstå ditt problem. | |
| Caligatia | 2012-09-17 12:14 | |
![]() | Problemet med att sätta upp nät t ex, eller sprida ut "kattavskräckande" grejer är ju att vi helst vill att VÅRA katter ska kunna gå ut och komma in. | |
| Lill-IT | 2012-09-17 12:30 | |
![]() | "Lag om tillsyn över hundar och katter (SFS 1987:260) § 1, Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter." Sen kan man ju diskutera var "avsevärda olägenheter" är. Min granne har ett område i sin trädgård där han inte vill ha mina kattor. Han köper en fy-gel för utomhusbruk och den fungerar bra. Fråga i en djurbutik efter sådana produkter. Annars finns en uppsjö med produkter för att hålla oönskade djur borta: www.skadedjursbekamp...ra mma-stor www.antiskallspecial...f0 ecb05e1e | |
| Lill-IT | 2012-09-17 12:32 | |
![]() | Aha.. du hade ju också katt.. Då är det väl inte så bra med avskräckande produkter kanske. Eller kanske bara den sista.. fäst den på barnvagnen när den står ute. Det är ju bara bra om era egna katter också låter bli bebisen när den sover. | |
| Caligatia | 2012-09-17 12:33 | |
![]() | Jo, jag har övervägt att ha sådana medel på altanen. Men så är det ju då det där med våra egna katter... Vi har satt in en kattlucka som kräver en magnet för att öppnas, och har magneter på katternas halsband, så de kan ta sig in den vägen, men inte grannkatten. Men eftersom kattluckan sitter i altandörren blir det ju svårt om inte våra katter heller vill gå där. | |
| Caligatia | 2012-09-17 12:33 | |
![]() | Det sista var faktiskt en toppenidé! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-17 12:34 | |
![]() | stängsla in tomten med höga nät | |
| Lill-IT | 2012-09-17 12:37 | |
![]() | Läste på någon kommunsida att de uppmanade till att låta kattägaren få stå för alla kostnader för skador (nedkissade dynor m.m.) | |
| Caligatia | 2012-09-17 12:37 | |
![]() | ttiittii - återigen. Jag har egna katter som jag inte vill begränsa. (Bägge är kastrerade, kissar inte på grannarnas tomter så vitt jag vet - jag har sagt till alla grannar att påtala om det blir några problem så JAG kan åtgärda dem) | |
| Caligatia | 2012-09-17 12:38 | |
![]() | Ja, jag funderar på att ta upp det vid nästa diskussion med grannen; att jag antagligen kommer begära ersättning för skadade möbler inomhus och hur denne isf ställer sig till det. Har dragit mig för detta hela sommaren och försökt lösa problemet själv eftersom jag just nu har bra kontakt med grannarna och inte ser fram emot en eventuell konflikt... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-17 12:40 | |
![]() | det som kommer att ske är att du förmodligen måste bevisa att det är deras katt som kissat ner barnvagnen sett upp övervakningskamra | |
| mz_lzrd | 2012-09-17 12:41 | |
![]() | Lill-IT, det spelar kanske inte så stor roll vad kommunen uppmanar folk, när det skall betalas så behövs ju antingen frivillighet hos betalaren eller ett domstolsbeslut som säger att kattägaren är betalningsskyldig. Det skall då bevisas att det är just den aktuella katten som är förövaren, vilket kan vara knepigt även om man filmar katten just i det ögonblick då den kissar på ens dyna, för så vitt inte katten ser ovanligt säregen ut. | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2012-09-17 13:31 | |
![]() | Lås in dina egna katter noga och så ställer du ut god kattmat blandad med råttgift, vet jag. Ta till ordentligt bara. Snart nog är du av med problemet. | |
| Caligatia | 2012-09-17 13:32 | |
![]() | Ahnad, jag betackar mig för den typen av kommentarer - jag tycker inte det är kattens fel, och inte att den på något sätt förtjänar att skadas eller behandlas illa. | |